2017-03-28, 14:23
Medlem
Hejsan allihopa!

Visst är det inte härligt nu när vårsolen börjar titta fram. Nja härligt för dem flesta men det kan du ge dig fan på att det inte är för mig. I några års tid nu har det varit ett rent av helvete och jag fått blockera, täta ingången till min sunkiga lättbetongskällare. Inte nog med att den är radioaktiv så ska den också översvämmas av ett hav ettermyror. Så jag vänder mig nu till alla fiffiga flashbackare om ni har några goda råd på att förinta dessa ohyror. Först och främst vände jag mig till min trogna napalm som stod och damma i ett hörn. Men precis innan jag påbörja proceduren så kom jag på tanken att det är mitt egna hus denna gång inte någon annans.

Har själv klurat på några idéer som att kanske ta till riktigt grova gifter som klorgas. Denna gas är ganska tung och kanske kan lägga sig som ett snyggt och prydligt lager i källaren utan att dra med mig i strömmen. Tips på andra miljöbovar till gifter som kan användas uppskattas. Allt som kan utrota levande kryp. Kom inte på tanken att skriva myrgift (har prövat) och det var inget vidare. De väggar som en gång i tiden var röda är nu svarta av alla myror. Kanske är de resistenta och någon typ av genmodifierade ting.
Seriösa svar uppskattas! Tack på förhand.
Citera
2017-03-28, 14:31
Medlem
Krusensnorres avatar
Vet inte om det funkar på dessa myror också men mot svartmyror brukade jag och min far ta nån speciell växt (som växer vilt i sverige, ska googla efter namn) och lägga i en kartong. Inom nån timme hade hela jävla stacken samlats i lådan, därefter hällde vi bensin och tände på skiten. Vet än idag inte vad det var i denna växt som var så oemotståndlig för myrorna.
Citera
2017-03-28, 14:57
Medlem
Brukar använda Fun Light på myror. Har alltid funkat och finns att köpa i vilken butik som helst nära dig.

Räcker att skvätta runt lite där myrorna håller till så är de borta inom några dagar.
Citera
2017-03-28, 18:25
Medlem
Varför inte köpa myrgift?
Finns nog på vilket ICA som helst.
Små runda dosor med genomskinligt lock. Man fyller på en klarblå vätska som myrorna släpar hem till boet.
Efter någon vecka har alla dött.
Citera
2017-03-28, 18:26
Medlem
Luxuss avatar
Myrr! Bästa som finns mot såväl myror som getingar å annat äckel
Citera
2017-03-28, 22:24
Medlem
Jag har också problem med myror. Vanliga dosor och myrr osv biter inte på dem. Beroende på hur din försäkring ser ut så kan du ta kontakt med Anticimex som gör jobbet åt dig gratis.
Uppdatera gärna om det löser sig för dig och hur du isf klarade av kampen mot myrorna
Citera
2017-04-01, 21:45
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Myrr! Bästa som finns mot såväl myror som getingar å annat äckel

Jodå, det funkar på en massa olika kryp men inte röda myror. De enda insekterna som inte dör av det är röda myror och det står också på förpackningen. Jag har en flaska med vitt pulver som tar kål på dem och allt annat som kryper men det är ganska svagt så man måste ha tålamod. Tror det är förbjudet numera. Allt som är bra förbjuds.
Citera
2017-04-02, 12:31
Medlem
Sommarvikingens avatar
Neudorff spinosad myr effekt. Det bästa på marknaden. Det må vara dyrt men det fick bort mina myror efter 2 dar.
Citera
2017-04-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Vet inte om det funkar på dessa myror också men mot svartmyror brukade jag och min far ta nån speciell växt (som växer vilt i sverige, ska googla efter namn) och lägga i en kartong. Inom nån timme hade hela jävla stacken samlats i lådan, därefter hällde vi bensin och tände på skiten. Vet än idag inte vad det var i denna växt som var så oemotståndlig för myrorna.

Vill väldigt gärna veta vilken växt det rör sig om
Citera
2017-04-04, 12:47
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sophora
Vill väldigt gärna veta vilken växt det rör sig om
Googlade och hittade denna bild: https://thumbs.dreamstime.com/z/f%C3...t-46323297.jpg
Om jag minns rätt så skulle det kunna vara denna
Citera
2017-04-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Googlade och hittade denna bild: https://thumbs.dreamstime.com/z/f%C3...t-46323297.jpg
Om jag minns rätt så skulle det kunna vara denna

Okej Tack för svar. Det är inte någon växt jag är bekant med. Någon annan som vet vad det kan röra sig om för blomster?
Citera
2017-06-10, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sophora
Okej Tack för svar. Det är inte någon växt jag är bekant med. Någon annan som vet vad det kan röra sig om för blomster?

Låter som en sötdoftande blomma med oerhört mycket nektar i sig om jag förstår insektsvärlden korrekt. Kejsarliljor är ett av många förslag som borde vara en stark kandidat, en vanlig trädgårdsblomma. Lupiner brukar bli naturliga myrvägar på grund av eventuella bladlusinvasioner men då är det bladlössens förtjänst och inte växtens.

Pioner sägs ju vara riktiga myrmagneter men äger dessvärre inga själv och kan inte verifiera det. Du kan ju göra ett hopkok av ovanstående och se vad resultatet blir. Samtliga bör du finna inom ett kvarters avstånd om du bor i ett genomsnittligt villaområde.

Ett husmorstips framför naturgifter är kanel. Myror flyr den likt pesten. Du kan ju lägga ner lite i speciellt angripna "myrhål" och se om det blir något resultat. Man vill inte dra in onödigt mycket gifter i hemmet som far runt med dammet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in