2005-12-28, 10:39
Medlem
Bleeps avatar
Tänkte leka bror duktig och påminna alla FB:are om att fr.o.m. söndag 1/1 är vissa sedlar samt de gamla femtioöringarna ogiltiga:

http://www.riksbanken.se/templates/Page.aspx?id=17079

Vore ju tråkigt att bli sittande med en ogiltig femhundring, eller hur?

Kolla växeln ni får i butiker fr.o.m. 1/1 också, någon filur finns det säkert som försöker reparera sitt eget misstag genom att blåsa folk...
Citera
2005-12-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Tänkte leka bror duktig och påminna alla FB:are om att fr.o.m. söndag 1/1 är vissa sedlar samt de gamla femtioöringarna ogiltiga:

http://www.riksbanken.se/templates/Page.aspx?id=17079

Vore ju tråkigt att bli sittande med en ogiltig femhundring, eller hur?

Kolla växeln ni får i butiker fr.o.m. 1/1 också, någon filur finns det säkert som försöker reparera sitt eget misstag genom att blåsa folk...

inte måla fan på väggen nu eftersom du fortfarande kan växla dina sedlar och mynt på banken i ytterligare 3 månader både som privatperson och handlare. (tror att t.o.m. 3 månader efter 31 mars går det att växla till sig mot nyare sedlar fast då bara på riksbanken)

Det som händer 1/1 2006 är att butiker har rätt att neka dig att betala med dessa sedlar och mynt. Så.. chill out, ingen kommer blåsa dig.
Citera
2005-12-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primal Rage
(tror att t.o.m. 3 månader efter 31 mars går det att växla till sig mot nyare sedlar fast då bara på riksbanken)
Det finns ingen tidsbegränsning på hur länge riksbanken löser in ogiltiga sedlar. Om du har en bra anledning till varför du sitter med gamla ogiltiga sedlar så löser riksbanken in dem mot en mindre avgift.
Citera
2005-12-28, 18:51
Medlem
Dr.Dings avatar
Ja, just nu lär vissa gäng ha ett heltidsjobb med att springa runt till diverse forex & x-change butiker och växla in sina sedlar..
Citera
2005-12-28, 19:15
Medlem
gixxer750s avatar
Såg nyss en reklamsnutt som påminde om det samma. Jag har iofs unga pengar att växla in. Handlar bara med kort.
Citera
2005-12-28, 19:19
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Det finns ingen tidsbegränsning på hur länge riksbanken löser in ogiltiga sedlar. Om du har en bra anledning till varför du sitter med gamla ogiltiga sedlar så löser riksbanken in dem mot en mindre avgift.

Jag tror att det rör sig om en avgift på 100.- oavsett hur stort belopp du växlar in.
Citera
2005-12-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag tror att det rör sig om en avgift på 100.- oavsett hur stort belopp du växlar in.

Räknar man med värdestegring och inflation? Om jag skulle hitta några tusen som varit ogiltiga sen 1950 tex.
Citera
2005-12-29, 00:07
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Räknar man med värdestegring och inflation? Om jag skulle hitta några tusen som varit ogiltiga sen 1950 tex.

Nej, du får lösa in dem till nominellt värde. Dvs en 1000-lapp är värd 1000.- oavsett när den är tryckt.
Citera
2005-12-29, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

haha, tänk vad kul om du bara har 100 kronor att växla in då
Citera
2005-12-29, 00:40
Medlem
askiis avatar
därför man alltid pröjsar med kort
Citera
2005-12-29, 14:46
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primal Rage
inte måla fan på väggen nu eftersom du fortfarande kan växla dina sedlar och mynt på banken i ytterligare 3 månader både som privatperson och handlare. (tror att t.o.m. 3 månader efter 31 mars går det att växla till sig mot nyare sedlar fast då bara på riksbanken)

Det som händer 1/1 2006 är att butiker har rätt att neka dig att betala med dessa sedlar och mynt. Så.. chill out, ingen kommer blåsa dig.
Ålrajt. Då är jag bättre informerad än när jag startade tråden. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in