• 1
  • 2
2017-03-27, 20:57
Medlem
Kebabfysikers avatar
Enklaste sättet är att ta kontakt med skatteverket så hjälper dom dig nog.
Citera
2017-03-28, 10:49
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är en eubestämmelse. Jag orkar inte leta. Om man omsätter mer än 35t eller 100 000t (beroende på vissa beräkningsmodeller) så är du skyldig att registrera dig hos skattemyndigheterna indet EU landet och skicka vissa kontrolluppgifter till dem.

Jag försökte hitta detta, men det enda jag hittar är följande:

Citat:
Det finns inga EU-regler om hur EU-medborgare som bor, arbetar eller vistas utomlands ska betala skatt för sin inkomst - från arbete, pensioner, sociala förmåner, egendom, arv, donationer eller andra källor.

http://europa.eu/youreurope/citizens...s/index_sv.htm
Citera
2017-03-28, 10:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Jag försökte hitta detta, men det enda jag hittar är följande:

http://europa.eu/youreurope/citizens...s/index_sv.htm

Orkar inte leta upp direktivet

http://europa.eu/youreurope/business...r/index_sv.htm

"måste du momsregistrera dig där och ta ut den momsskattesats som gäller i det landet – utom om det sammanlagda värdet av din försäljning till det landet under året inte överstiger landets tröskel (35000eller 100000euro)."
Citera
2017-03-29, 11:32
Medlem
goozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Tekniskt sett har du begått ett skattebrott, men prata med Skatteverket. De är hjälpsamma, och kommer inte att processa mot dig bara för att du har gjort ett misstag.

Upwork säljer så mycket ino EU att de (precis som man ska enligt lag) registrerat sig hos skattemyndigheterna inmedlemsländerna oh rapporterar enligt lagkrav.

Skattebrott? Hur menar du nu?

Det är väl fullt lagligt att frilansa utan företag? Och sen helt enkelt deklarera inkomsterna året därpå? (vilket jag kommer göra nu)... eller? Är väl massor av folk som gör så
Citera
2017-03-29, 11:36
Medlem
goozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Jag har jobbat på Upwork som frilansare på heltid i snart tio år. Du är givetvis skatteskyldig och borde ha registrerat firma för länge sedan. Upwork skickar ingen information till SKV. De har sitt säte i staterna. Du torde ju ha undertecknat en W8-BEN någonstans under uppdragens gång på UW (före detta oDesk) eftersom du inte är U.S. taxpayer:

https://support.upwork.com/hc/en-us/...e-Form-W-8BEN-

Tekniskt sett finns det säkert de som deklarerar via blankett "inkomster från utlandet" (se SKV), men det stämmer inte riktigt eftersom man som frilansare inte är anställd. Så se till att regga firma och börja bokföra.

Jag har undertecknat en W8-BEN. Läste nu att de INTE skickar någon information om mig till mitt land eller något liknande. Läste att de inte ansvarar för skatter någonstans om man undertecknat detta. Det borde ju innebära att skatteverket inte känner till att jag har gjort jobb på Upwork. Men då förstår jag inte vad de fått för information...

Hursomhelst. Jag VILL göra rätt för mig. Så vad gäller angående att frilansa utan företag? Kan man inte bara frilansa på Upwork, utan att fakturera, och sen helt enkelt deklarera inkomsterna året därpå och följaktligen betala skatt på det?
Citera
2017-09-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
Jag har undertecknat en W8-BEN. Läste nu att de INTE skickar någon information om mig till mitt land eller något liknande. Läste att de inte ansvarar för skatter någonstans om man undertecknat detta. Det borde ju innebära att skatteverket inte känner till att jag har gjort jobb på Upwork. Men då förstår jag inte vad de fått för information...

Hursomhelst. Jag VILL göra rätt för mig. Så vad gäller angående att frilansa utan företag? Kan man inte bara frilansa på Upwork, utan att fakturera, och sen helt enkelt deklarera inkomsterna året därpå och följaktligen betala skatt på det?

Hur löste sig detta för dig? Sitter i ungefär samma sits, skillnaden är att jag mestadels nöter lite på min fritid (får in 5k i månaden ungefär) och gärna hade sluppit skatta på dessa om möjligheten finns.
Citera
2018-06-07, 20:25
Medlem
Bump
Citera
2018-06-08, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
Märkligt att ingen svarat på det här.

Du kan frilansa utan ett eget företag om du går genom något annat företag som sköter dina arbetsgivareavgifter och inkomstskatt. Så det måste alltid finns ett företag som sköter det åt dig. Antingen gör kunden det vilket gör att du i princip blir anställd för varje jobb eller så anlitar du ett annat företag via så kallad egenanställning eller så startar du ett eget företag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in