Citat:
Ursprungligen postat av
J.R
Jag har jobbat på Upwork som frilansare på heltid i snart tio år. Du är givetvis skatteskyldig och borde ha registrerat firma för länge sedan. Upwork skickar ingen information till SKV. De har sitt säte i staterna. Du torde ju ha undertecknat en W8-BEN någonstans under uppdragens gång på UW (före detta oDesk) eftersom du inte är U.S. taxpayer:
https://support.upwork.com/hc/en-us/...e-Form-W-8BEN-
Tekniskt sett finns det säkert de som deklarerar via blankett "inkomster från utlandet" (se SKV), men det stämmer inte riktigt eftersom man som frilansare inte är anställd. Så se till att regga firma och börja bokföra.
Jag har undertecknat en W8-BEN. Läste nu att de INTE skickar någon information om mig till mitt land eller något liknande. Läste att de inte ansvarar för skatter någonstans om man undertecknat detta. Det borde ju innebära att skatteverket inte känner till att jag har gjort jobb på Upwork. Men då förstår jag inte vad de fått för information...
Hursomhelst. Jag VILL göra rätt för mig. Så vad gäller angående att frilansa utan företag? Kan man inte bara frilansa på Upwork, utan att fakturera, och sen helt enkelt deklarera inkomsterna året därpå och följaktligen betala skatt på det?