• 1
  • 2
2017-03-27, 15:39
Medlem
goozas avatar
Hej!

Jag har under senaste året gjort en del frilansjobb på Upwork.com. Nu har det blivit dags att deklarera och jag har ingen aning om hur jag ska göra. Sketteverket förväntar sig två bilagor om enskild näringsverksamhet. Jag antar att Upwork har skickat informationen om mitt frilansande till Skatteverket?

Jag har sysslat med skrivjobb och översättningsjobb främst. Jag har tjänat runt 20,000 kanske.

Jag har inget registrerat företag eller firma

Jag har gjort jobb åt folk från lite överallt i världen

Någon här som har erfarenhet av detta?

Jag trodde inte man behövde deklarera sånt här om man tjänar mindre än 30k om året, för att det då räknas som hobbyverksamhet?

Svar uppskattas enormt, tack
Citera
2017-03-27, 16:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
Hej!

Jag har under senaste året gjort en del frilansjobb på Upwork.com. Nu har det blivit dags att deklarera och jag har ingen aning om hur jag ska göra. Sketteverket förväntar sig två bilagor om enskild näringsverksamhet. Jag antar att Upwork har skickat informationen om mitt frilansande till Skatteverket?

Jag har sysslat med skrivjobb och översättningsjobb främst. Jag har tjänat runt 20,000 kanske.

Jag har inget registrerat företag eller firma

Jag har gjort jobb åt folk från lite överallt i världen

Någon här som har erfarenhet av detta?

Jag trodde inte man behövde deklarera sånt här om man tjänar mindre än 30k om året, för att det då räknas som hobbyverksamhet?

Svar uppskattas enormt, tack

Nej, du skall deklarera varenda krona ininkomst. Det är bara om du totalt på hela året tjänat mindre än grundavdraget som man kan bli "skattefri".

Hobbyverksamhet FÅR INTE vara beställningsjobb. Då klassas det alltid som näringsverksamhet.
Det står ju på omslaget tillochmed, inte säker på hur man kan missa/feltolka det? http://www.skatteverket.se/download/...4-utgava12.pdf. Så, inget av det du gjort kan räknas som hobbyverksamhet.
Senast redigerad av EckiEcki 2017-03-27 kl. 16:45.
Citera
2017-03-27, 16:56
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Jag antar att Upwork har skickat informationen om mitt frilansande till Skatteverket?

Varför tror du ett Amerikanskt bolag skulle ha gjort det? DU och enbart DU är skyldig att redovisa dina intäkter du haft.

Du ä också skyldig att betala moms, vilket du inte kan göra i efterhand. Eftersom det är en tjänst du gör bör du ha F/FA skattesedel, vilket du heller inte kan skaffa i efterhand.
Citera
2017-03-27, 17:32
Medlem
goozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Varför tror du ett Amerikanskt bolag skulle ha gjort det? DU och enbart DU är skyldig att redovisa dina intäkter du haft.

Du ä också skyldig att betala moms, vilket du inte kan göra i efterhand. Eftersom det är en tjänst du gör bör du ha F/FA skattesedel, vilket du heller inte kan skaffa i efterhand.

För att det står på min deklaration såhär: "Enligt Skatteverkets uppgifter har du någon gång under 2016 bedrivit enskild näringsverksamhet och ska därför fylla i den här bilagan. Skatteverket har skapat en bilaga eftersom det finns kontrolluppgifter eller uppgifter från föregående år som avser näringsverksamhet."

Med andra ord har de fått veta från någon annan än mig att jag "bedrivit näringsverksamhet". Jag gjorde förvisso ett par jobb åt en svensk kille som betalade mig på Paypal. Har svårt att tänka mig att de har fått in information via de jobben.

ok, så tillbaka till min ursprungsfråga: om jag inte har F-skattesedel: Hur deklarerar jag inkomst från en frilanssida som Upwork? Ska jag bara upplysa skatteverket om summan pengar som jag har fått in där eller hur f*n funkar det?
Citera
2017-03-27, 17:33
Medlem
goozas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, du skall deklarera varenda krona ininkomst. Det är bara om du totalt på hela året tjänat mindre än grundavdraget som man kan bli "skattefri".

Hobbyverksamhet FÅR INTE vara beställningsjobb. Då klassas det alltid som näringsverksamhet.
Det står ju på omslaget tillochmed, inte säker på hur man kan missa/feltolka det? http://www.skatteverket.se/download/...4-utgava12.pdf. Så, inget av det du gjort kan räknas som hobbyverksamhet.

Tack. Det blev ganska klart vad som gäller med hobbyverksamhet efter att ha läst på länken. Då vet jag åtminstone DET
Citera
2017-03-27, 17:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Upworl säljer så mycket inom EU att de (precis som man ska) registrerat sig hos skattemyndigheterna i medlemsländerna. Alltså rapporterar de vilka de komtrakterat.
Citera
2017-03-27, 17:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

ok, så tillbaka till min ursprungsfråga: om jag inte har F-skattesedel: Hur deklarerar jag inkomst från en frilanssida som Upwork? Ska jag bara upplysa skatteverket om summan pengar som jag har fått in där eller hur f*n funkar det?

Tekniskt sett har du begått ett skattebrott, men prata med Skatteverket. De är hjälpsamma, och kommer inte att processa mot dig bara för att du har gjort ett misstag.

Upwork säljer så mycket ino EU att de (precis som man ska enligt lag) registrerat sig hos skattemyndigheterna inmedlemsländerna oh rapporterar enligt lagkrav.
Citera
2017-03-27, 18:16
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Upworl säljer så mycket inom EU att de (precis som man ska) registrerat sig hos skattemyndigheterna i medlemsländerna. Alltså rapporterar de vilka de komtrakterat.

Jag vet inte hur sidan fungerar, men kan du förklara det där lite för en som inte vet. Bolag som agerar som mäklare, dvs inte har egen arbetskraft, dvs inte anställda måste rapportera in detta till samtliga länders skatteverk inom EU? Vad heter den lagen? Mest nyfiken då jag inte vissa den fanns.
Citera
2017-03-27, 19:08
Medlem
Jag har jobbat på Upwork som frilansare på heltid i snart tio år. Du är givetvis skatteskyldig och borde ha registrerat firma för länge sedan. Upwork skickar ingen information till SKV. De har sitt säte i staterna. Du torde ju ha undertecknat en W8-BEN någonstans under uppdragens gång på UW (före detta oDesk) eftersom du inte är U.S. taxpayer:

https://support.upwork.com/hc/en-us/...e-Form-W-8BEN-

Tekniskt sett finns det säkert de som deklarerar via blankett "inkomster från utlandet" (se SKV), men det stämmer inte riktigt eftersom man som frilansare inte är anställd. Så se till att regga firma och börja bokföra.
Senast redigerad av J.R 2017-03-27 kl. 19:10.
Citera
2017-03-27, 19:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag vet inte hur sidan fungerar, men kan du förklara det där lite för en som inte vet. Bolag som agerar som mäklare, dvs inte har egen arbetskraft, dvs inte anställda måste rapportera in detta till samtliga länders skatteverk inom EU? Vad heter den lagen? Mest nyfiken då jag inte vissa den fanns.

Det är en eubestämmelse. Jag orkar inte leta. Om man omsätter mer än 35t eller 100 000t (beroende på vissa beräkningsmodeller) så är du skyldig att registrera dig hos skattemyndigheterna indet EU landet och skicka vissa kontrolluppgifter till dem.
Citera
2017-03-27, 20:06
Medlem
EckiEckis avatar
Upwork skickar ingen information till SKV. De har sitt säte i staterna. Du torde ju ha undertecknat en W8-BEN någonstans under uppdragens gång på UW (före detta oDesk) eftersom du inte är U.S. taxpayer:
[/quote]

Fast.. EU-lag tvingat ju aktörer över en viss omsättning att registrera sig hos skattemyndigheterna i EU och ta ut de lokala skatterna.

Du menar att de INTE gjort detta?

(Detta är junanledminge att exempelvis Amazon US tar ut svensk moms vid leverans till Sverige. )
Citera
2017-03-27, 20:46
Medlem
Det låter skumt att Upwork skulle rapporterat dig till SKV. Visst, de är verksamma över hela världen, men bara för att man nyttjar dom för att förmedla en tjänst så rapporterar de dig knappast som en näringsverksamhet till SKV. Speciellt inte om du inte registrerat dig som företag med VAT # på sidan.

Det är ungefär som att Apple skulle rapportera dig till SKV för att du laddat upp en betalapp i App Store. Det ligger inte i deras skyldighet.

Jag tror snarare att det är dina svenska jobb, men vad vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in