Citat:
Ursprungligen postat av
studioxswe
Varför tror du ett Amerikanskt bolag skulle ha gjort det? DU och enbart DU är skyldig att redovisa dina intäkter du haft.
Du ä också skyldig att betala moms, vilket du inte kan göra i efterhand. Eftersom det är en tjänst du gör bör du ha F/FA skattesedel, vilket du heller inte kan skaffa i efterhand.
För att det står på min deklaration såhär: "Enligt Skatteverkets uppgifter har du någon gång under 2016 bedrivit enskild näringsverksamhet och ska därför fylla i den här bilagan. Skatteverket har skapat en bilaga eftersom det finns kontrolluppgifter eller uppgifter från föregående år som avser näringsverksamhet."
Med andra ord har de fått veta från någon annan än mig att jag "bedrivit näringsverksamhet". Jag gjorde förvisso ett par jobb åt en svensk kille som betalade mig på Paypal. Har svårt att tänka mig att de har fått in information via de jobben.
ok, så tillbaka till min ursprungsfråga: om jag inte har F-skattesedel: Hur deklarerar jag inkomst från en frilanssida som Upwork? Ska jag bara upplysa skatteverket om summan pengar som jag har fått in där eller hur f*n funkar det?