• 1
  • 2
2005-12-28, 05:41
Medlem
Har nu köpt reciever och hemmabiohögtalare och när jag satt och läste instruktionsboken så såg jag att recivern inte borde användas till högtalare under 8 Ohm. Till min fasa fick jag se att dom låg på 4 Ohm allihopa. Vad ska jag göra nu? Är det bara att byta reciver eller går det att köra på utan att nåt händer t.ex. att nåt går sönder eller att ljudkvalitén försämras?
Citera
2005-12-28, 11:26
Medlem
Ralphies avatar
Svar på din rubrik:

Impedansen är det totala motståndet hos en komponent/krets och beror dels på "reaktans" och "resistans", dvs motstånd som fås av spolar/kondensatorer och vanliga resistorer. Beräknas enligt pythagoras sats, där reaktansen är ena kateten och den "vanliga" resistansen motsvarar den andra.

De andra frågorna kan jag inte svara på. Någon annan får fylla på här.
Citera
2005-12-28, 12:09
Medlem
sceptics avatar
Ju lägre impedans en högtalare har, desto mer svårdriven är den (det behövs högre spänning för att få en viss ström enligt U=R*I). Impedansen som anges på högtalaren är dock inte konstant, den varierar med frekvensen på ljudet som ska spelas. Att dina högtalare kommer skada receivern tvivlar jag på, i alla fall om du spelar rimligt högt.
Citera
2006-01-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Ju lägre impedans en högtalare har, desto mer svårdriven är den (det behövs högre spänning för att få en viss ström enligt U=R*I). Impedansen som anges på högtalaren är dock inte konstant, den varierar med frekvensen på ljudet som ska spelas. Att dina högtalare kommer skada receivern tvivlar jag på, i alla fall om du spelar rimligt högt.

Impedansen påverkar väl ändå inte hut lättdriven hötalaren är.
En 4 ohms högtalare kan vara mer lättdriven än en 8 ohms högtalare, men det har inte med impedansen att göra.
Impedans är ett motstånd för växelström.
Citera
2006-01-07, 17:37
Medlem
bogstas avatar
är inte Impedans det sammanlagda motståndet i en växelströmms krets!? Va jävlig länge sedan man läste det men har för mig det. Annars heter väl motståndet "Ohm" om det är likstöm
Citera
2006-01-07, 17:43
Medlem
Tacoritzs avatar
Impedans är det totala växelströmsmotståndet som det så fint heter.
Man räknar ihop alla resistanser, reaktanser som finns i hela kretsen. Mäts i ohm som alla andra resistanser.
Citera
2006-01-07, 17:51
Bannlyst
Fint quoterar från Susning.nu;

"Impedans är det elektriska motståndet för växelström.

Det kan beräknas med Ohms lag, Z = U/I. Där Z är impedansen, U är [elektrisk spänning]? och I är elektrisk ström. Impedansen (Z) beräknas som ett komplext tal där den reella delen är resistans (R) och den imaginära delen är reaktans (X). Z = R + jX. Inversen till impedans kallas admittans (Y). Y = 1/Z. "
Citera
2006-01-08, 13:51
Medlem
enklare svar.. ju närmare 0 ohm du kommer desto närmare är du att kortsluta steget... steget måste klara en tyngre last men har inget med känsligheten (måttet man normalt pratar om ang lättdrivna) att göra..

normalt klarar förstärkarna 4 ohm utan problem, men många billigare recivrar begränsar effekten rejält när de kommer ner mot 2 ohm, (och det kommer dina högtalare ligga på oftare än en 8 ohmshögtalare..)

Försök gärna hitta en powercube-mätning av din förstärkare för att se hur den klarar lågimpedanbelastningar..

kolla på http://www.audiograph.se/subpages/cubes/cubes.htm här kan du se några typiska kuber, och hur samtliga "lutar" mot 0 ohm men att vissa klarar det bätre än andra.
Citera
2006-01-10, 16:43
Medlem
Tror det är så att högtalarmärkningen brukar vara växelströmsresistansen högtalarspolen ger vid 1kHz.
Citera
2006-01-10, 23:41
Medlem
[quote][Loser Gone Wild Tror det är så att högtalarmärkningen brukar vara växelströmsresistansen högtalarspolen ger vid 1kHz./QUOTE]

Stämmer, impedansen varierar med frekvensen.
Det som anges på högtalare gäller vid 1kHz.
Citera
2006-01-11, 01:00
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinko
Citat:
[Loser Gone Wild Tror det är så att högtalarmärkningen brukar vara växelströmsresistansen högtalarspolen ger vid 1kHz.

Stämmer, impedansen varierar med frekvensen.
Det som anges på högtalare gäller vid 1kHz.

Där märker man också ofta en skillnad på högtalarna då de dyrare modellerna har en mer konstant impedanskurva jämfört med de av lägre kvalitet som kan variera en hel del.
Dvs om du har en 4 ohms högtalare av hög kvalitet så är det säkrare för en förstärkare som egentligen inte ska ha under 8 ohm.
Citera
2006-01-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
Fint quoterar från Susning.nu;

"Impedans är det elektriska motståndet för växelström.

Det kan beräknas med Ohms lag, Z = U/I. Där Z är impedansen, U är [elektrisk spänning]? och I är elektrisk ström. Impedansen (Z) beräknas som ett komplext tal där den reella delen är resistans (R) och den imaginära delen är reaktans (X). Z = R + jX. Inversen till impedans kallas admittans (Y). Y = 1/Z. "

Personligen har jag inte sysslat med detta sedan gymnasiet men lite kul är det.
Ohms lag är väl en rak likströmsekvation.
U=IxR
U står för spänning (volt)
I står för styrka (ampere)
R står för (motstånd)
Samma formel kan användas för att beräkna en likströmseffekt.
P=U X I
P blir då effekt som mäts i Watt.
1 hästkraft är väl ca 736 watt ?
De flesta människor har en förmåga att referera till hästkrafter därav tydliggörandet.
Alla växelströmsformler leder till sin grund i U=IxR
Varje enhet i sig är svårare att beräkna med växelström men oftast så löser det sig med 3.14 (PI)
En vanlig sinuskurva.
Det var 15 år sedan jag höll på detta men att trimma in en 8 cyl Scaniadisel till att träffa 50 MHZ innan man släpper ut strömmen är häftigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in