Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 11:07
  #1
Medlem
ViperVens avatar
Hej,

Håller mig kortfattad.
Jag har ett arbete där jag stortrivs, lär dock flytta ifrån staden pga. olika anledningar. Skulle därav behöva veckopendla till staden för att arbete om jag ska jobba kvar (ca 3-4 timmar enkel resa). Med tanke på den lön och övrig ersättning som min nuvarande konsultfirma X ger mig på detta uppdrag hos Y så vore det inte värt att veckopendla. Detta leder mig till tre alternativ:

1. Försöka förhandla till mig en högre lön hos min nuvarande arbetsgivare X.
Fördelar
-Låg risk
-Möjlighet till fler uppdrag

Nackdelar
-Låg lön

2. Starta eget bolag och fakturera igenom X då de sitter på ett ramavtal mot företag Y
Fördelar
-Kan reglera lönen själv (fördelat på lön och utdelningar)

Nackdelar
-Högre risk
-Svårare att hitta ersättningsuppdrag (5 år borde inte vara några problem att vara kvar på samma uppdrag med tanke på kommande arbetsbelastning)
-Måste veckopendla

3. Ta jobb på den ort som jag flyttar till. Har ett jobb där med bättre ersättning än hos X men lägre än potentialen i alt. 2.
Fördelar
-Kan reglera lönen själv (fördelat på lön och utdelningar)

Nackdelar
-Högre risk
-Svårare att hitta ersättningsuppdrag (5 år borde inte vara några problem att vara kvar på samma uppdrag med tanke på kommande arbetsbelastning)
-Måste veckopendla


----

Hur brukar ett upplägg för detta kunna se ut?
Rimlig timtaxa för en system-/mjukvaruutvecklare? Timtaxan idag ligger på ca 700-800kr/h som X fakturerar mot Y i dagsläget
Vad är en rimligt andel för konsultföretaget att ta för att jag fakturerar igenom dem? 10-20%?
Viktigt att tänka på?

----
Tankar för alt. 2:

Tanken är att begränsa lönen till ca 40k för att låta resterande ligga kvar i bolaget för att täcka upp för semester, sjukdom och frånvaro av uppdrag.

Räkneexempel:
Timtaxa: 700kr
Timmar/mån: 160h
Andel tagen av X: 15%
Summa: 95200kr (hur blir det med momsen?)

Summa efter diverse avgifter: 95200/1.56 = 61025kr
Önskad bruttolön: 40000kr
Tillskott till bolaget efter månaden: 21025kr/mån

Har jag missat något i mina beräkningar? Jag är total novis på detta så alla konstruktiva synpunkter och idéer är varmt välkomna.
__________________
Senast redigerad av ViperVen 2017-03-26 kl. 11:33.
Citera
2017-03-26, 14:12
  #2
Medlem
Jobbar du i Stockholm? Och har ganska bra erfaranhet inom systemutveckling? Då skulle jag säger att din timarvode är väldigt lågt! Vanligt nivån ligger på 750-850 till underkonsulten - alltså efter moms och mäklarearvode. Du har räknat med 85% av 700 = 595.

Du har också räknat med 160timmar/mån och det är 240dagar/år. I 2017 finns det bara 251 arbetsdagar så du har bara 11 dagar till semester, sjukdom och vab på hela året. Kanske inte så rimligt.

Dina diverse avgifter är också hanska hög.

---

Här skulle jag räkna om jag var dig:

30 dagar semester och sjukdom => 221 dagar/år = 147 timmar/mån

Inkomst = 147 * 595 (som sagt, väldigt lågt) = 87465 (du ska oxå lägger till 25% moms när du fakturera)
Avgifter (mobil, redovisning, osv) = 2000
Lön = 40000 brutto * 1.3142 arbetsgivareavgift = 52568

=> 87465 - 2000 - 52568 = 32897 kvar => 394764 vinst/år
Citera
2017-03-26, 16:18
  #3
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe545
Jobbar du i Stockholm? Och har ganska bra erfaranhet inom systemutveckling? Då skulle jag säger att din timarvode är väldigt lågt! Vanligt nivån ligger på 750-850 till underkonsulten - alltså efter moms och mäklarearvode. Du har räknat med 85% av 700 = 595.

Du har också räknat med 160timmar/mån och det är 240dagar/år. I 2017 finns det bara 251 arbetsdagar så du har bara 11 dagar till semester, sjukdom och vab på hela året. Kanske inte så rimligt.

Dina diverse avgifter är också hanska hög.

---

Här skulle jag räkna om jag var dig:

30 dagar semester och sjukdom => 221 dagar/år = 147 timmar/mån

Inkomst = 147 * 595 (som sagt, väldigt lågt) = 87465 (du ska oxå lägger till 25% moms när du fakturera)
Avgifter (mobil, redovisning, osv) = 2000
Lön = 40000 brutto * 1.3142 arbetsgivareavgift = 52568

=> 87465 - 2000 - 52568 = 32897 kvar => 394764 vinst/år

Tack för ett bra svar. Jag jobbar i en av de större städerna i Sverige, inte Stockholm, så visst blir det lite lägre timtaxa.

Bra räkneexempel. Känns görbart även med en ganska pessimistisk timtaxa på 600kr/h. Får se allt utöver som bonus.
Citera
2017-03-26, 16:37
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Några reflektioner:

Är du säker på att du får vara underkonsult? Om du säger upp dig kanske konsultföretaget bara plockar en annan konsult som hoppar in hos kunden?

Att vara underkonsult har ju fördelen om du mer eller mindre kan svära på att du alltid kommer ha uppdrag. Om du förlorar ditt uppdrag måste du själv ragga upp nya, du måste gå på intervju och skriva CV, kanske komma med referenser.

Sedan har du de vanliga saker som man kanske glömmer som egen.
Du måste ha en ansvarsförskring, utfall något går fel på bygget
Du bör pensionsspara, finns lite fördelar med det om du driver eget.
Du måste räkna med, precis som tidigare sagts att du inte jobbar 365 dagar om året
Du bör sätta av en fond av något slag utfall du blir sjuk.
Om du inte arbetar övertid idag behöver du nog inte bry dig om det, annars är det också inkomst.
Det är inte säkert du får betalt på ett tag beroende på vad ditt eventuell underkonsultavtal kommer säga, har varit med om att jag inte fått betalt på 90 dagar, det är extra jobbigt under sommaren om du är ledig en längre period.

Jag skulle räkna med mellan 10-25% som kommer försvinna till bolaget X. Det beror lite på.

Lägger mig inte i konsultersättning, det varierar så otroligt mycket.
Citera
2017-03-26, 21:11
  #5
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Några reflektioner:

Är du säker på att du får vara underkonsult? Om du säger upp dig kanske konsultföretaget bara plockar en annan konsult som hoppar in hos kunden?

Att vara underkonsult har ju fördelen om du mer eller mindre kan svära på att du alltid kommer ha uppdrag. Om du förlorar ditt uppdrag måste du själv ragga upp nya, du måste gå på intervju och skriva CV, kanske komma med referenser.

Sedan har du de vanliga saker som man kanske glömmer som egen.
Du måste ha en ansvarsförskring, utfall något går fel på bygget
Du bör pensionsspara, finns lite fördelar med det om du driver eget.
Du måste räkna med, precis som tidigare sagts att du inte jobbar 365 dagar om året
Du bör sätta av en fond av något slag utfall du blir sjuk.
Om du inte arbetar övertid idag behöver du nog inte bry dig om det, annars är det också inkomst.
Det är inte säkert du får betalt på ett tag beroende på vad ditt eventuell underkonsultavtal kommer säga, har varit med om att jag inte fått betalt på 90 dagar, det är extra jobbigt under sommaren om du är ledig en längre period.

Jag skulle räkna med mellan 10-25% som kommer försvinna till bolaget X. Det beror lite på.

Lägger mig inte i konsultersättning, det varierar så otroligt mycket.

Tack för bra svar. Många värdefulla tips.
Jag är inte 100% säker på att jag kan vara underkonsult, men med tanke på hur arbetsgivaren Y skriker efter arbetskraft så är det nog långt ifrån omöjligt. Skulle tro att X hellre ser att jag är kvar som underkonsult än att jag slutar helt..

---

Ponera att jag fakturerar 700kr timmen efter att X har tagit sin andel och jobbar 200 dagar per år, ganska pessimistiskt räknat men bättre att vara på den sidan ist för att bli besviken.
Detta borde med joe545's räknesnurra generera en vinst på 38765kr/månaden = 465184kr/år efter att jag har tagit ut 40k i bruttolön. Nästan en halv miljon per år.

Det lär tillkomma en del extra utgifter inser jag, men fördelarna med eget om jag kan garantera ett längre uppdrag väger tungt. Kommer ni på fler tips eller idéer så är jag idel öra..
Citera
2017-04-05, 22:36
  #6
Medlem
ViperVens avatar
Har nu funderat mer på allt detta och tror nu att jag kommer fakturera från min enskild firma till en början åtminstone. Då det lutar åt veckopendling så funderar jag på om det är möjligt att göra avdrag för resorna till och från arbetet samt för hyran på nån övernattningslägenhet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback