• 2
  • 3
2017-03-27, 13:03
Bannlyst
Jag har kommit så långt i mina tankar angående mina tankar om djur och människor.

Vi är 7 miljarder människor, och i många fall är det bara några tusentals utrotningshotade arter kvar.

Tanken om "människans okränkbara värde" ger jag inte mycket för. Det är tjuvskyttar som dödar elefanter och noshörningar för benens skull.

Det finns inte en jävla chans att jag kommer att gå på människans sida om man håller på att utrota en hel art fantastiska djur.
Citera
2017-03-27, 14:26
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
För ungefär 100 år sedan fanns det 100 000 vilda tigrar i världen, idag finns det knappt 5 000 – 7 000 kvar. Det sägs att om tio år kan tigern vara utrotad. Så hur ska vi rädda den? Jo, genom att skjuta, sälja, äga och äta den!

I delstaten Texas finns det fler tigrar i privat ägo än vad det finns vilda tigrar i hela världen. Detta beror på att det inte är förbjudet i Texas för folk att äga tigrar som husdjur. Om vi även tillåter privata företag att uppföda tigrar samt sälja tigerkött så kommer efterfrågan att bemötas med ett utökat utbud, nämligen fler tigrar. Idag finns det runt 1,4 miljarder nötkreatur och 19 miljarder kycklingar, det är ett resultat av att vi äter och säljer mejeri- och köttprodukter från dessa djur.
Så låt oss även göra tigrar/tigerkött till en kommersiell produkt på marknaden, både som husdjur och matvara. Då kanske vi har 1 miljard tigrar i världen om några decennier!?
Var det någon annan som blev sugen på en tigerburgare? Mums!

Diskussionsunderlag:
Hur räddar vi tigern?
Kan marknaden och köttindustrin rädda tigern?
Vem vill äta tigerkött? Kanske någon provar högst en gång av nyfikenhet. Rovdjur smakar helt enkelt inget gott och särskilt mycket kött får du inte ifrån dem heller.

Ju längre upp i näringskedjan något är, desto mer gifter innehåller det dessutom.
Citera
2017-03-27, 15:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Vem vill äta tigerkött? Kanske någon provar högst en gång av nyfikenhet. Rovdjur smakar helt enkelt inget gott och särskilt mycket kött får du inte ifrån dem heller.

Ju längre upp i näringskedjan något är, desto mer gifter innehåller det dessutom.
Tigerburgaren var mer ett skämt. Jag har ingen aning hur tigerkött smakar. Poängen var att folk, framför allt i Asien och USA, verkar gillar tigrar väldigt mycket. I USA vill man ha en tiger som husdjur och i Asien gillar man tigerns päls, ben och tänder.

Om de serverade en tigerburgare på Max för ett billigt pris hade i alla fall jag inte tackat nej!
Citera
2017-03-27, 15:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediaprofilen
Jag har kommit så långt i mina tankar angående mina tankar om djur och människor.

Vi är 7 miljarder människor, och i många fall är det bara några tusentals utrotningshotade arter kvar.

Tanken om "människans okränkbara värde" ger jag inte mycket för. Det är tjuvskyttar som dödar elefanter och noshörningar för benens skull.

Det finns inte en jävla chans att jag kommer att gå på människans sida om man håller på att utrota en hel art fantastiska djur.
Jo, fast ingen av oss kan stoppa det. Människan vill ha ben, tänder, kött och päls från exklusiva djur. Istället för att förbjuda folk från att äga och sälja dessa djur bör vi istället introducera dem till marknaden, det kommer att öka antalet utrotningshotade arter. Inte nödvändigtvis vilda djur, men åtminstone djurantalet i sin helhet.
Citera
2017-03-27, 16:15
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Tigerburgaren var mer ett skämt. Jag har ingen aning hur tigerkött smakar. Poängen var att folk, framför allt i Asien och USA, verkar gillar tigrar väldigt mycket. I USA vill man ha en tiger som husdjur och i Asien gillar man tigerns päls, ben och tänder.

Om de serverade en tigerburgare på Max för ett billigt pris hade i alla fall jag inte tackat nej!
Jag gillar katter och hundar, men inte vill jag äta dem till middag

Kanske inte, men de hade kanske max sålt en gång till varje kund och sedan är de fast där med en massa tigerkött de inte kan bli av med.

Ett annat problem är väl att det finns fler utrotningshotade djur. Alla skulle behöva ha något sådant som husdjur om det skulle funka, men då skulle ju vanliga husdjur bli utrotningshotade istället.

Även om folk har svårt att acceptera det, så har ju djur blivit utrotade genom hela historien. Var ingen som räddade dronten. Detta är ju också naturens gång. Allt är en del av naturen. Den kan inte förstöras, bara byta form.
Citera
2017-03-27, 16:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Den vilda tigern har dödat runt 373 000 människor mellan åren 1800 och 2009. Tigern ska tydligen vara det dödligaste kattdjuret i världen för människan. ---> källa

Det måste väl också vara en anledning till varför vi bör introducera tigern in till marknaden och ut från det vilda? Jag ser hellre att tigern tas omhand av dessa människor, än att de är i det vilda och dödar människor. Jag tror att människorna som bor i sydöstra Asien är glada över det faktum att det inte längre finns 100 000 människoätande tigrar i det vilda.
Senast redigerad av Libertarismus 2017-03-27 kl. 16:30.
Citera
2017-03-27, 16:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag gillar katter och hundar, men inte vill jag äta dem till middag

Kanske inte, men de hade kanske max sålt en gång till varje kund och sedan är de fast där med en massa tigerkött de inte kan bli av med.

Ett annat problem är väl att det finns fler utrotningshotade djur. Alla skulle behöva ha något sådant som husdjur om det skulle funka, men då skulle ju vanliga husdjur bli utrotningshotade istället.

Även om folk har svårt att acceptera det, så har ju djur blivit utrotade genom hela historien. Var ingen som räddade dronten. Detta är ju också naturens gång. Allt är en del av naturen. Den kan inte förstöras, bara byta form.
Det är en bra poäng. Alla djur kommer inte att leva för alltid. 99,9% av alla djur som någonsin levt på jorden har dött ut, så det är inte speciellt konstigt eller ovanligt.

Jag tror personligen att många djur skulle öka i antal och räddas om vi tillät vanliga människor att äga dem. Alla skulle naturligtvis inte köpa en tigerunge bara för det, men uppenbarligen finns det många människor som gör det (i Texas till exempel).
Citera
2017-03-27, 16:32
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Den vilda tigern har dödat runt 373 000 människor mellan åren 1800 och 2009. Tigern ska tydligen vara det dödligaste kattdjuret i världen för människan. ---> källa

Det måste väl också vara en anledning till varför vi bör introducera tigern in till marknaden och ut från det vilda? Jag ser hellre att tigern tas hand om av dessa människor, än att de är i det vilda och dödar människor. Jag tror att människorna som bor i sydöstra Asien är glada över det faktum att det inte längre finns 100 000 människoätande tigrar i det vilda.
Det finns ett starkt samband mellan människoätande tigrar och mänsklig kontakt. Det är ofta ett resultat av att människor expanderar sina bosättningar in på tigerns revir, vilket gör att tigern känner sig trängd, men än värre: den blir van vid människor.

De farligaste tigrarna är just de som är vana vid människor. Det är alltså farligare att gå in till tigrarna på zoo än att ge sig ut i en tigerfylld djungel.

Tigrar, liksom de flesta andra djur, har en naturlig rädsla för människor. Blir de vana vid människor försvinner den rädslan och de ser istället ett lätt byte. Denna åtgärd skulle alltså snarare öka antalet tigerattacker.

Det går aldrig att få en tiger helt tam.
Citera
2017-03-27, 16:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det finns ett starkt samband mellan människoätande tigrar och mänsklig kontakt. Det är ofta ett resultat av att människor expanderar sina bosättningar in på tigerns revir, vilket gör att tigern känner sig trängd, men än värre: den blir van vid människor.

De farligaste tigrarna är just de som är vana vid människor. Det är alltså farligare att gå in till tigrarna på zoo än att ge sig ut i en tigerfylld djungel.

Tigrar, liksom de flesta andra djur, har en naturlig rädsla för människor. Blir de vana vid människor försvinner den rädslan och de ser istället ett lätt byte. Denna åtgärd skulle alltså snarare öka antalet tigerattacker.

Det går aldrig att få en tiger helt tam.
Det du skriver stämmer. Men ska vi offra infrastruktur och städer för att tigern ska få vara vild?
Om dessa människor vill expandera sina bosättningar och bygga ut sin infrastruktur så bör de väl ha rätten att göra det? Om detta innebär att de måste göra intrång på tigerns revir så ser jag inget problem med det, eftersom jag värderar människan högre än tigern.

Till exempel fanns det varg i hela Sverige förr i tiden, men idag är den så begränsad att de flesta av oss slipper oroa oss för den. Jag är glad över att vi har så lite varg i Sverige. Och asiaterna är glada över att det finns så lite tigrar i Sydostasien.
Senast redigerad av Libertarismus 2017-03-27 kl. 17:12.
Citera
2017-03-27, 19:00
Bannlyst
Jag hör att du har goda tankar. Det svåra för oss som inte har så mycket pengar, är väl att kunna göra den här världen lite bättre. Det är då det stannar.

Citat:
Jo, fast ingen av oss kan stoppa det. Människan vill ha ben, tänder, kött och päls från exklusiva djur. Istället för att förbjuda folk från att äga och sälja dessa djur bör vi istället introducera dem till marknaden, det kommer att öka antalet utrotningshotade arter. Inte nödvändigtvis vilda djur, men åtminstone djurantalet i sin helhet.
Citera
2017-03-28, 01:31
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Det du skriver stämmer. Men ska vi offra infrastruktur och städer för att tigern ska få vara vild?
Om dessa människor vill expandera sina bosättningar och bygga ut sin infrastruktur så bör de väl ha rätten att göra det? Om detta innebär att de måste göra intrång på tigerns revir så ser jag inget problem med det, eftersom jag värderar människan högre än tigern.

Till exempel fanns det varg i hela Sverige förr i tiden, men idag är den så begränsad att de flesta av oss slipper oroa oss för den. Jag är glad över att vi har så lite varg i Sverige. Och asiaterna är glada över att det finns så lite tigrar i Sydostasien.
Lösningen är att vi tvingar afrikanerna att bo med tigrar. Ingen bryr sig ändå om Afrika!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in