2017-03-26, 12:44
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Förklara!
Det här som du skrev "Så hur ska vi rädda den? Jo, genom att skjuta, sälja, äga och äta den!"

Också det här att det är inte många som vill ha en jävla tiger som husdjur eller äta upp dom...
Citera
2017-03-26, 12:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Jättebra ide... ...om man anstränger sig väldigt hårt kan man få till tunnelseendet och bara fokusera på det endaste problemet "att undvika utrotning". Tigrar riskeras inte att utrotas som art(er), de riskerar att utrotas i det vilda.
Okej, men finns det något intrinsikalt värde i att ha 100 000 människoätande, livfarliga tigrar i det vilda? Är det inte bättre om vi lyckas tämja besten, så att säga.
Citat:
Anledningen till att det är tillåtet för privatpersoner att ha tigrar i USA är för att deras juridiska system är ungefär lika moderna som ångmaskiner med en anpassningsförmåga jämförbar med Facit AB, inte för att tigrar är lämpade för fångenskap...
Och trots detta väljer privatpersoner att äga tigrar. Jag ser inget fel med det.
Citera
2017-03-26, 12:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Det här som du skrev "Så hur ska vi rädda den? Jo, genom att skjuta, sälja, äga och äta den!"
Uppenbarligen har det konceptet fungerat med andra djurarter. Tänk boskap och renar.
Citat:
Också det här att det är inte många som vill ha en jävla tiger som husdjur eller äta upp dom...
Och trots detta finns det fler privat ägda tigrar i delstaten Texas, än vad det finns vilda tigrar i hela världen. Så uppenbarligen finns det många personer som vill ha en tiger.
Senast redigerad av Libertarismus 2017-03-26 kl. 13:04.
Citera
2017-03-26, 13:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Men varför ska vi rädda tigern? För räddandets skull eller? Gör tigern nån nytta, ja förutom att vara underhållning åt rika amerikaner eller tjäna som föda åt dig och mig?

Det blir ju ett moment 22 här. Gör vi ingenting så dör tigern ut. Börjar vi ta hem dom så lever den vidare. Men är det ett bra liv?
Citera
2017-03-26, 13:23
Medlem
olasvenssons avatar
Jag hade gärna ätit tigerburgare om inte tigern vore utrotningshotad förstås.

(I uganda åt jag gräshoppa, friterad gräshoppa. Fanns även friterade gräshoppor doppade i choklad med dessa åt jag inte, därför jag ville inte riskera att få avsmak för choklad i resten av mitt liv.)
Citera
2017-03-26, 13:26
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Men varför ska vi rädda tigern? För räddandets skull eller? Gör tigern nån nytta, ja förutom att vara underhållning åt rika amerikaner eller tjäna som föda åt dig och mig?

Det blir ju ett moment 22 här. Gör vi ingenting så dör tigern ut. Börjar vi ta hem dom så lever den vidare. Men är det ett bra liv?

Det är väl bra om vi räddar utrotningshotade djur? Varför inte???
Citera
2017-03-26, 14:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag hade gärna ätit tigerburgare om inte tigern vore utrotningshotad förstås.

(I uganda åt jag gräshoppa, friterad gräshoppa. Fanns även friterade gräshoppor doppade i choklad med dessa åt jag inte, därför jag ville inte riskera att få avsmak för choklad i resten av mitt liv.)

Jag hade inte gärna ätit tigerburgare, men mer av andra skäl. TS poäng är att skapa ekonomiska incitament för att föda upp tigrar. Tänk efter, hur många kor finns det i världen? Hur många grisar? Hur många får?

Och sen fundera på, varför då?
Citera
2017-03-26, 14:43
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag hade inte gärna ätit tigerburgare, men mer av andra skäl. TS poäng är att skapa ekonomiska incitament för att föda upp tigrar. Tänk efter, hur många kor finns det i världen? Hur många grisar? Hur många får?

Och sen fundera på, varför då?

Incitamentet för att föda upp tigrar kan vara följande: Föd upp tigrar, slakta dem och sälj köttet som lyxmat, hälsomat eller som exotiskt kött. Eller slogan som "Bevara tigern - ät tigerkött."
Senast redigerad av olasvensson 2017-03-26 kl. 15:04.
Citera
2017-03-26, 14:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Incitamentet för att föda upp tigrar kan vara följande: Föd upp tigrar, slakta dem och sälj köttet som lyxmat, hälsomat eller som exotiskt kött. Eller slogan som "Bevara tigern - är tigerkött."

Ja, det var TS tanke. Men jag tror inte lyxmat är det mest säljande där. Det är häxkonster i Asien med tigertänder, tigerklor, pälsen med mera som lockar.
Citera
2017-03-26, 18:11
Medlem
Det finns gott om tigerfarmer i Kina, men som EIA konstaterar:
"EIA and more than 40 other organisations believe the economics of tiger farming simply don’t add up and that a legalised trade in farmed tigers would be disastrous; it will always be cheaper to kill a tiger in the wild than raise one in captivity, the criminals involved in the trade will not be deterred by a legal market, which will provide a means to launder illegally sourced tiger parts, and consumer research shows wild tiger parts would become a premium."
Citera
2017-03-26, 19:58
Bannlyst
Det må låta hemskt. Men med ett underskott av av vissa djur ser jag ingen annan möjlighet än att kunna skjuta av folk. Tyvärr är det så.

Kina tillhör bland det värsta länderna. Deras hajfensoppor. Dom fiskar upp små hajar med nät, skär av deras fenor, och låter dom dö på botten.

Det är nog bland det mest omoraliska jag vet.
Senast redigerad av Mediaprofilen 2017-03-26 kl. 20:04.
Citera
2017-03-26, 20:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Tvärt om, gör vi inget så överlever tigrarna. Det är ju människan som har skapat den situation vi har idag, slutar vi med det så blir det bättre för tigrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in