Citat:
Ursprungligen postat av
funderande
Bra att du träffar någon professionell. En fråga är om andra uppfattar dig som du själv uppfattar dig? Det kan väl ändå inte vara alla? Har du pratat med psykologen om det? Är du 100% öppen inför din psykolog? Har du något exempel på hur du gör eller vad du säger, när du får andra att känna sig otillräckliga?
Jag har alltid försökt att vara 100% öppen med min psykolog. Tänker att annars blir det svårt att då hjälp. Men jag utgår ifrån min synvinkel och hur jag uppfattar att jag blir behandlad. Aldrig hört ett ord om detta, så måste ha flygit under radarn.
Jag märker att folk inte ids. Jag är duktig på att argumentera.
Saker jag gör som kan såra, som jag själv är uppväxt med är att ingenting är tillräckligt.
Flickvän gör MIN disk för att vara snäll. Jag gnäller över hur kasst hon diskar. (Matrester kvar på bestiken etc).
Hon lagar mat. Jag tänker inte ens på att det är min favoritmat hon lagar, utan säger "inte lite dålig form du lagt den i? Finns en större här".
Etc etc. Saker som får folk att känna sig otillräcklig helt enkelt.
Sånt man kanske, med ett normalt huvud, borde uppskatta.
Jag är långsint och glömmer inte lätt eller förlåter. Har svårt att diskutera känslor eller förstå andras.
Sociala regler har jag noll koll på. Jag klampar in, pissar ner människan sen går när jag fått igenom min poäng.
Allt detta gör jag med tron om att jag kan hjälpa folk bli bättre människor. Det är något jag strävar efter dagligen. Så då borde det vara liknande för alla eller hur? Blir besviken när det inte uppskattas, eller inte får den effekt jag förväntar mig.
Kan även manipulera för att få min vilja igenom. Tänker nog inte på konsekvenser.
Började när jag var liten. Jämförde mig alltid med andra. Tystlåten och fundersam. Märkte jag inte var så omtyckt. Försökte alltid vara snäll.
Sen fick jag nog av behandlingen av folk. Så ville börja säga ifrån och stå på mig för en gångs skull. Aldrig våldsam, men uppkäftig.