• 2
  • 3
2017-03-28, 17:47
Medlem
Hoppas din son aldrig läser det du skrivit! Du borde peppa honom att bli det han kan och vill. Det du kan och vill behöver inte stämma överens med honom. Yeah? För din egen skull och sonens räkning, sluta se honom som ett misslyckande och att det är du som misslyckas när han misslyckas.
Citera
2017-03-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvmagnus
<...>kunde han inte hitta något fast jobb utöver telefonförsäljning, men han slutade som tur är efter tre månader. jag skulle ju för fan skämmas om han slutade som 35-årig hal o flottig försäljare<...>
"hal och flottig"?

All respekt för dem som jobbar med telefonförsäljning. Det visar att man är beredd att bita i det sura äpplet och hugga i, och det är en bra merit tro mig. Och det ger en oslagbar träning i social kompetens.

Ledsen att säga det men du själv verkar vara din egen sons värsta tänkbara "handledare".
Citera
2017-03-28, 19:54
Medlem
Jag tror det enda bra tipset är studiekonsulent.
Citera
2017-03-28, 23:44
Medlem
Citat:
Har en 20-årig son som tycker att det är dags att börja studera, men han verkar inte vara helt glad över det. Han har mått ganska dåligt sen i tredje ring, när han tog studenten kunde han inte hitta något fast jobb utöver telefonförsäljning, men han slutade som tur är efter tre månader. jag skulle ju för fan skämmas om han slutade som 35-årig hal o flottig försäljare.

För det första har han väldigt medelmåttiga betyg, D i de flesta ämnen men inget över B. Självklart gör han högskoleprovet men ingen av oss väntar sig något bra resultat. så det verkar ganska osäkert om han ens kommer bli antagen... fö läste han media.

Grabben verkar ju inte ha några ambitioner alls, så som far kan man ju inte hjälpa att känna sig lite misslyckad. Vad som gör saken värre är att han uppenbarligen mår dåligt av att inte ha kunnat hitta nåt bra jobb. När jag försöker prata med honom om att läsa vidare eller jobba blir han arg, undviker ämnet och ibland tydligt upprörd. Förra veckan sa han själv att han tvivlar på att han ens kommer klara att plugga i ett år, att det inte är värt det osv. Frugan tror det har gått så långt att han blivit deprimerad, då ångest och depression går i hennes släkt.

Måste erkänna att en del av mig skäms för honom, då jag själv är ingenjör medan sonen inte ens kunde fixa ett taskigt jobb som diskare eller städare. Samtidigt vill jag inte att han ska behöva gå runt och må dåligt hela tiden. På grund av dessa skillnader så tycker han inte riktigt att jag förstår hans situation (klassikt ungdomscitat där: "du fattar ingenting!" eller hur? ) men jag vill såklart hjälpa på något sätt.

Så har någon av er fb:are gått igenom något liknande? hur löste ni det?

Finns inget du kan göra. Han lever sitt liv, och du ditt.
Citera
2017-03-30, 01:56
Medlem
Försvarets grundutbildning var min tanke också!

20 år är alldeles för ungt för att man ska veta vad man passar för, och vilket yrke man ska välja. Han är ju knappt vuxen, har ingen erfarenhet alls, och vet egentligen inte vad han är bra på. Jag var 25 när jag kände att jag hamnat rätt. Som tur var hade jag pluggat på universitet så jag gick ut i arbetslivet då. Jag jobbade inom vården några år innan, och det var värdefullt, jag kände mig väldigt motiverad att utbilda mig vidare. Mina killkompisar gjorde militärtjänst istället åren efter gymnasiet och många valde befälsutbildning och blev "män". Det är inte alls dumt att lära sig att bädda sängen och hantera vapen.

Det han behöver från dig som far, är uppmuntran och trygghet i att du älskar honom, oavsett om han blir skogshuggare eller nästa nobelpristagare i medicin.
Citera
2017-03-31, 12:46
Medlem
korvmagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
Inlägg från Korvmagnus

"Har själv haft självmordstankar sen barnsben så det är ju lite ingraverat att livet är helt meningslöst folk håller på och tjatar om att livet är en gåva och att det är fegt att ta självmord osv men det är ju oftast folk som inte vet vad de snackar om som säger det.."

Troll eller så kanske du om någon bör ha förståelse för ångest och depression eftersom du själv är självmordsbenägen.

fan då, du kom på mig!

skämt åsido, till skillnad från dig har jag aldrig låtit det rinna över på sonen eller frugan. Han har varit hos ett antal psykologer men han fyller inte kriterierna för vare sig ångest, depression, bipolär sjukdom eller annan sjukdom som påverkar humöret. Hade han haft någon sjukdom skulle jag självklart stötta honom.

--

fö så har jag kanske uttryckt mig lite fel, min oro är inte att han ska "misslyckas" i livet, utan att han råka välja något han inte tycker om för att han inte kan bestämma sig. Han kan jobba som diskare i hela sitt liv om det är vad han verkligen vill, men jag vill inte att han ska gå runt och ångra sig för det drar ner stämningen väldigt mycket där hemma. Det jag frågar är hur kan jag konkret uppmuntra honom att hitta något han verkligen bryr sig om, istället för att bara plugga för att han tror att det är vad jag vill.
Senast redigerad av korvmagnus 2017-03-31 kl. 12:57.
Citera
2017-03-31, 13:35
Medlem
Citat:
fan då, du kom på mig!

skämt åsido, till skillnad från dig har jag aldrig låtit det rinna över på sonen eller frugan. Han har varit hos ett antal psykologer men han fyller inte kriterierna för vare sig ångest, depression, bipolär sjukdom eller annan sjukdom som påverkar humöret. Hade han haft någon sjukdom skulle jag självklart stötta honom.

--

fö så har jag kanske uttryckt mig lite fel, min oro är inte att han ska "misslyckas" i livet, utan att han råka välja något han inte tycker om för att han inte kan bestämma sig. Han kan jobba som diskare i hela sitt liv om det är vad han verkligen vill, men jag vill inte att han ska gå runt och ångra sig för det drar ner stämningen väldigt mycket där hemma. Det jag frågar är hur kan jag konkret uppmuntra honom att hitta något han verkligen bryr sig om, istället för att bara plugga för att han tror att det är vad jag vill.

Arbetsmarknaden är förmodligen mycket mer diversifierad idag än när du tog examen vilket gör det extremt svårt att välja "rätt". Dessutom är det tveksamt om vissa standardyrken ens kommer att finnas kvar de närmsta 10-20 åren.

Sedan är ju din son en kombination av ditt och hans mors DNA och växer förmodligen upp i en helt annan miljö än dig, samtidigt som arbetsmarknaden är i ständig förändring. Dvs. ditt bästa bet är att hjälpa oavsett.

Men; ett inte så onaturligt steg från media på gymnasiet är att läsa IT på högskola...
Citera
2017-04-26, 12:23
Bannlyst
han kanske behöver prata med en psykolog! det kan vara bra för unga män som idag ofta lider av depprision eller ångest.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in