2005-12-27, 23:03
Medlem
anyones avatar
Hejsan.

Jo det är så att jag planerar att åka till Costa Rica i mars.
Självklart ska jag ta med mig kameran (konikca minolta dimage A2).
Men jag funderar på om det tropiska klimatet är skadligt för kameran... vet ni?
bör jag behandla kameran på nåt speciellt sätt när jag väl är där?
bör jag skaffa nån form av skydd till den för att förhindra fuktskador eller klarar den det.
Vad tror ni?
Tips uppskattas :-)
Citera
2005-12-28, 01:54
Medlem
GLYKOZs avatar
Tror nog att en digitalkamera, är tämligen känslig för fuktiga milöer!Om du inte går upp i proffsklasser av digitaler,Canon 5D mfl.!Själv så har jag kört min närmast antika Canon F1 new,i regnskog o andra extrema milöer!Utan det minsta mankemang,men den är en proffsmodell!Faran med att använda plastpåsar odyl,hemvävda skydd!Är att risken nästan är större med att kameran fuktskadas,nämligen kondens!Ett alternativ kan vara uv-hus,vet ej om det finns till din modell!Till slut vill jag uppmärksamma dig, på att kameror är åtråvärda att stjäla!En bekant till mig ,blev av med hela sin kamerautrustning just i Costa Rica!
Citera
2005-12-28, 08:36
Medlem
anyones avatar
så du rekomenderar mig att lämna min Dimage A2 hemma?
Jag har tyvärr inte råd att köpa nån ny kamera just nu.
Den får helt enkelt lov att tåla det jag tänker utsätta den för.

Jag tar med mig lite tops eller nåt. kan säkert vara bra att pilla bort skit och fukt med...

Kanske sånna där silicon-påsar som man har i skorna när de är nya?
de borde ju lyckas torka ut ev fukt.
Citera
2005-12-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ
Tror nog att en digitalkamera, är tämligen känslig för fuktiga milöer!Om du inte går upp i proffsklasser av digitaler,Canon 5D mfl.!Själv så har jag kört min närmast antika Canon F1 new,i regnskog o andra extrema milöer!Utan det minsta mankemang,men den är en proffsmodell!Faran med att använda plastpåsar odyl,hemvävda skydd!Är att risken nästan är större med att kameran fuktskadas,nämligen kondens!Ett alternativ kan vara uv-hus,vet ej om det finns till din modell!Till slut vill jag uppmärksamma dig, på att kameror är åtråvärda att stjäla!En bekant till mig ,blev av med hela sin kamerautrustning just i Costa Rica!

Finns en knapp som gör mellanrum efter utropstecken faktsiskt.

Jag hade utan tvekan tagit med kameran, bilder är ovärdeliga. Att plasta in den låter bara dumt.
Citera
2005-12-28, 16:52
Medlem
Plt Comdrs avatar
Det finns gott om vattenskyddade små ryggsäckar för kameror. De är inte billiga, men du hade kanske ändå tänkt att köpa en liten smidig ryggsäck inför resan?

Ryggsäcken rymmer både kamera med tillbehör, lite fika och ombyteskläder. Dessutom kan du ju ha nämnda ryggsäck som handbabage på flyget.

Trevlig resa.
Citera
2005-12-29, 17:49
Medlem
GLYKOZs avatar
Givetvis skall du inte lämna kameran hemma!

Såg t.ex att Canon 5D, bara tål 85% luftfuktighet!Har kört min Olympus 5050 i spöregn,den har funkat trots en del imma på optiken!Det är dock viktigt att torka av kameran så fort man har möjlighet!I regn så är paraply ett förträffligt skydd!
Hoppas du får en trevlig resa,samt mycket fina bilder!
Citera
2005-12-29, 19:28
Medlem
anyones avatar
Kameran följer med :-)

Tack för tipsen iaf!
Får väl slänga upp lite bilder sen så ni får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in