Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 19:19
  #13
Medlem
Dricksglas55s avatar
Aldrig någonsin hört. Och då har man ju varit runt på ett par pizzerior under sina år runtom i Sverige.
Citera
2017-04-02, 15:24
  #14
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Grekiska öar känns överrepresenterade som pizzerianamn.

Bara i min stad finns Santorini, Rhodos, Kreta och Korfu.

Varför undrar man. Varken pizza eller den som bakar är grek.

Precis vad jag tänkte efter att ha läst TS.

Uppväxt i två hålor till städer och i båda fanns både Rhodos och Viking. Och Olympus i den ena.
Citera
2017-04-02, 16:14
  #15
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Grekiska öar känns överrepresenterade som pizzerianamn.

Bara i min stad finns Santorini, Rhodos, Kreta och Korfu.

Varför undrar man. Varken pizza eller den som bakar är grek.
Det verkliga ursprunget är ju inte helt klarlagt och lär väl aldrig bli.
Men den kan vara grekisk.

"Den allra första moderna pizzan kan alltså ha bakats i antikens Grekland men egentligen kan den har framställs när som helst mellan 500 till 6000 f.v.t. i området kring Indiska subkontinenten över Sydvästasien till Egypten och angränsande till Nordafrika."

http://www.pizzeriaregement.se/
Citera
2017-04-02, 17:14
  #16
Medlem
kostymnisses avatar
Tre Kronor var ju en tv-serie och tillika en restaurang i samma serie med just Tre Kronor som symbol. Därifrån har jag trott många tog namnet. Serien var otroligt populär när det begav sig och har man sedan jobbat in ett namn så ändras det nog inte bara för att stället byter ägare om det inte är ett krav vid försäljningen.
Citera
2017-04-02, 17:15
  #17
Medlem
Dofternas avatar
Trodde Pizzeria Pingvin var vanligast?
Citera
2017-04-02, 17:33
  #18
Medlem
MartinStLouiss avatar
Tror att jag aldrig har gått förbi en pizzeria som heter tre kronor, men flera gånger har jag sett pizzerior som heter "Pizza Butik", utan något egentligt namn.
Citera
2017-04-02, 19:17
  #19
Medlem
Quorthons avatar
Pizzeria Napoli eller Venezia borde höra till de vanligaste pizzerianamnen.
Citera
2017-04-02, 20:14
  #20
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Grekiska öar känns överrepresenterade som pizzerianamn.

Bara i min stad finns Santorini, Rhodos, Kreta och Korfu.

Varför undrar man. Varken pizza eller den som bakar är grek.

Namnen är exotiska och ger positiva associationer. Möjligen är pizzan grekisk från början. Den moderna pizzan är från Neapel, vilket från början är den grekiska kolonin Neapolis.
Citera
2017-04-03, 14:47
  #21
Medlem
maxorrs avatar
Tror kedjan startades av Steve galloway en känd fotbollsspelare sen har det rullat på...

Intrycket är väl att det ska vara folkvänligt namn 3 kronor och det kanske är väl hela poängen att lockas. Kvaliten sviktar ju väldigt olika mellan ägare ändå har jag märkt.

I övrigt varför det finns så många 3 kronor som kedja är att man kan nyttja olika bidrag, momsfritt ochså. Ingen större hemlighet (FB) Varför byter pizzerior ägare hela tiden?
Citera
2017-04-05, 18:39
  #22
Medlem
Disco-Mannens avatar
Ett familjärt namn för att locka in Svensson till att köpa en slafsigt gjord pizza med äcklig kebab.
Citera
2017-04-05, 20:32
  #23
Medlem
CygneRouges avatar
Spontant skulle jag säga att Pizza Adriatic är vanligt men kanske inte i topp?

Edit: Är Zorba ett vanligt namn? Hassan: Pizzeria
Citera
2017-04-05, 20:40
  #24
Medlem
GastonLeMans avatar
Enkelt, när pizzabagaren som oftast kommer från utlandet frågar sin svenske granne. Vad är det svenskaste som finns?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback