• 1
  • 2
2017-03-23, 16:02
Medlem
rex144s avatar
Det tog 4.5 år att färdigställa, 25.000 kvadratmeter,
http://www.muzeum1939.pl/en/museum/p...on_and_purpose

Förutom det finns i Warszawa ett museum ägnat Warszawa upproret 1944 som varade i 63 dagar,
över 200.000 dog, staden förintades, http://www.1944.pl/en

I Warszawa finns även ett museum som handlar om judarnas 800 åriga historia i Polen - "Polin"
http://www.polin.pl/en

II världskriget fascinerar många, jag skulle vilja säga att II VK historia upplever ett uppsving de senaste åren, vad tycker ni?
Senast redigerad av rex144 2017-03-23 kl. 16:06.
Citera
2017-03-24, 12:13
Medlem
KungAllans avatar
Blir nog till att ordna ett besök där

Har varit intresserad av VK2 sen jag var en tvärhand hög och bläddrade i min farfars böcker om ämnet, det intresset lär aldrig lämna mig
Citera
2017-03-24, 14:14
Moderator
pudelluss avatar
Öppnade 23 mars 2017.
Citat:
The Museum of the Second World War in Gdańsk is a museum in Gdańsk, Poland which is devoted to World War II. The museum building is under construction with planned opening date in early 2017. Kwadrat architectural team won the architectural competition for the building of the Museum of the Second World War in Gdańsk.
Wikipedia om WW2 Museum

Citat:
Poland's nationalist government has won a court ruling that will enable it to take over a brand new World War Two museum and reshape its exhibition to fit a narrower Polish perspective.

The museum in Gdansk presents the events of 1939-45 in a global context.

It does not give a conventional Polish history of the war and begins with the rise of authoritarian regimes in Europe and Japan after World War One.
BBC

Citat:
In the centre of Gdańsk, near where the German invasion started on 1 September 1939, the museum has already become a landmark. Its building, with numerous sharp angles, stands in a neighbourhood destroyed during the war, and dives deep into the ground – resembling a bomb crashing into the earth – as if trying to bring to light the past buried in the soil.
Citat:
The exhibition is focused on the impact the war had on civilians.
The Guardian
Citera
2017-03-24, 16:18
Medlem
rex144s avatar
Det är ett bra utflyktsmål för svenskar och ungdomar som brukar annars bara besöka Auschwitz . saltgruvan och Krakow,
Citera
2017-03-24, 16:22
Medlem
rex144s avatar
man får se soldaternas utrustning, 14kg, känna på bomber och torpeder, stridsvagn, förutom fysiska föremål finns där även många multimediala visningar, man flyttas bak i tiden till 1939
Citera
2017-03-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
II världskriget fascinerar många, jag skulle vilja säga att II VK historia upplever ett uppsving de senaste åren, vad tycker ni?

En liten anmärkning bara: staden i fråga heter Danzig, inte Gdańsk.
Citera
2017-03-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer

Den har till och med varit svensk
Citera
2017-03-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer

Staden heter Gdansk och grundades av Polens första konung. Danzig är bara en förtyskning av det ursprungliga namnet.

Ganska många tyska städer har från början slaviska namn , bland annat Berlin.
Citera
2017-05-01, 20:16
Medlem
Ördögs avatar
Polska veteraner tar strid för världskrigsmuseum
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6687215
Citat:
Hur ska andra världskriget skildras? I vårt grannland Polen har den våldsamma historien hamnat mitt i den politiska hetluften med en bitter konflikt om det nya, internationellt hyllade världskrigsmuseet beläget i den polska staden Gdansk. Hör Thella Johnssons reportage.

Det nationalkonservativa regeringspartiet Lag och Rättvisa, som inte själva planerat museet, anser att det har en för internationell och icke-polsk prägel. Nu har man slagit samman museet med ett eget planerat museiprojekt och sparkat chefen och grundaren. Agerandet har lett till starka protester och personer som donerat föremål till museet hotar nu att dra tillbaka dem.
Citera
2017-05-02, 05:18
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Staden heter Gdansk och grundades av Polens första konung. Danzig är bara en förtyskning av det ursprungliga namnet.

Ganska många tyska städer har från början slaviska namn , bland annat Berlin.
Breslau, Danzig och Stettin;
är tyska städer likt Berlin
Citera
2017-05-02, 05:32
Medlem
Citat:
Det är ett bra utflyktsmål för svenskar och ungdomar som brukar annars bara besöka Auschwitz . saltgruvan och Krakow,

Citat:
man får se soldaternas utrustning, 14kg, känna på bomber och torpeder, stridsvagn, förutom fysiska föremål finns där även många multimediala visningar, man flyttas bak i tiden till 1939

Även om det verkar vara ett bra utflyktsmål så är ett besök på Auschwitz ett måste för alla (anser jag), har besökt Auschwitz ett par gånger.

Själv kommer det att bli ett besök här för att se och uppleva det du har beskrivet och allt annat som skall finnas där och tittar man på biljettpriset så är det inget.
Citera
2017-05-02, 15:41
Medlem
justonefix124s avatar
Jag tror jag hoppar besöket om "patrioterna" lyckas kuppa till sig kontrollen. Vill jag uppleva världsfrånvänd slavisk nationalism besöker jag flashback i stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in