Är det ingen som har varit med om generösa kompisar under det brunas glada rus?
Jag och 2 kompisar hade hur som helst dragit ett par redigt feta jollar en härlig kväll nu på jullovet, och när den bekanta hungern började kicka in så stack vi till McDonalds vid Medborgarplatsen.
Fattiga studenter som vi är, så var det bara en kompis (vi kan kalla honom F) som hade pengar. F är snäll och frågar om jag och min kompis P vill ha nånting att äta, och eftersom man inte vill verka överdådig så frågar vi båda två efter en milkshake innan vi skrattandes och flummandes hugger ett bord längre bort i restaurangen.
Det dröjer inte länge förräns F är tillbaka med en stor bricka, och det första jag gjorde när han kom dit var självklart att leta efter milkshaken. Som inte fanns där.
F hade totalt glömt bort vad han skulle beställa, och resultatet han kom tillbaks med var sin egen meny samt en äppelpaj, ställandes frågan "Vem utav er var det som skulle ha pajen?".
"Ingen."
"Oj."
F började äta medans jag och P högljutt började föra oss med mobilkameror och roliga glasögon i högsta hugg. Det dröjer inte länge förräns F intar en papparoll och tittar på oss;
"Pojkar, sluta kivas nu. Varsågod - ta 100 kr och köp er något att äta för!" hördes från F i bästa pappa-stil!
Vi gick självklart och köpte 2 st feta menyer.
Resultat vid nykter tillstånd: Två glada pöjkar. En halvlack kille som går omkring och gapar om pengar han "lånat ut", och ska ha tillbaka! Hohoho.