Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 11:03
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja , för det första utelämnar du verser som visar att det inte var Paulus ord.

För det andra, fråga dig om Paulus verkligen menade att alla kreter "ljuger alltid, är vilddjur, glupska och lata.".
Jag kanske köper Paulus ord rakt av, att han verkligen menade alla kreter. Ungefär som när du, helt okritiskt, köper att alla människor var förtappade och var tvungen att dränkas i syndafloden.
.
Citera
2017-03-24, 11:09
  #50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Många rasistiska organisationer har ansett sig vara kristna varför är det så finns det något i Bibeln som stödjer rasism.

Det finns i GT (omkring Noah's sönar) visse särbehandlande kommentarer som kan indikera "rasism", om man anser genetik vara grunden till ras-uppdelning.
Citera
2017-03-24, 11:11
  #51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, vill du ha humor eller allvar när det gäller:

"Då tog Petrus till orda: ”Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör" (Apg 10:34-35 Bibel2000)

Japp; i din quotemining och din bibeltolkning.
Citera
2017-03-24, 11:32
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kanske köper Paulus ord rakt av,

Men det var ju inte Paulus ord. Du kanske ska citera från bibeln istället för hemsidor som är kritiska till bibeln(i alla fall själv först undersöka bibeln), då kanske du hade sett att det inte var Paulus ord.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
att han verkligen menade alla kreter.

Menade han även dom kristna kreter som han vände sig till? Hur kan dom då ha blivit kristna om dom alltid ljuger?

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ungefär som när du, helt okritiskt, köper att alla människor var förtappade och var tvungen att dränkas i syndafloden.
.

Nu förvränger du igen. Jag är inte helt okritisk, och jag "köper" inte att precis alla människor på jorden var onda. Om det fanns nyfödda så kan jag inte se att dom var onda, om dom får uppståndelse får Gud bestämma.
Citera
2017-03-24, 11:47
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men det var ju inte Paulus ord. Du kanske ska citera från bibeln istället för hemsidor som är kritiska till bibeln(i alla fall själv först undersöka bibeln), då kanske du hade sett att det inte var Paulus ord.



Menade han även dom kristna kreter som han vände sig till? Hur kan dom då ha blivit kristna om dom alltid ljuger?



Nu förvränger du igen. Jag är inte helt okritisk, och jag "köper" inte att precis alla människor på jorden var onda. Om det fanns nyfödda så kan jag inte se att dom var onda, om dom får uppståndelse får Gud bestämma.
Ok, fair enough. (jag var inte in på en kritisk sida, ska jag bara tillägga)
Citera
2017-03-24, 12:44
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp. Och du sa att jag var bjuden, men att jag tackade nej.
Jag har aldrig tackat nej till en bjudning från någon gud.

Att du här FB får veta vad bibelnsäger om vissa saker tror jag kan räknas som en slags inbjudan.
Citera
2017-03-24, 13:00
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Att du här FB får veta vad bibelnsäger om vissa saker tror jag kan räknas som en slags inbjudan.
Nja, rykten möjligtvis. Knappast en inbjudan från någon gud. Men om det är på detta viset gudar opererar, så då kanske vi alla har tackat nej till en massa erbjudanden?
Och det jag får "veta att bibeln säger" är väldigt blandat. Så om inte gudar kan föra sin talan själv, vem av alla människor ska jag lyssna på? (antagligen mig själv)
Citera
2017-03-24, 14:29
  #56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Många rasistiska organisationer har ansett sig vara kristna varför är det så finns det något i Bibeln som stödjer rasism.
Finns antydan i GT där Judarna utpekas som det utvalda folket.

Sedan får du nog gräva dig lite djupare ner i de olika gruppernas agenda för att finna roten till deras rasism. Grupper som KKK etc är ju bara allmänt sjuka i huvudet så att de finner logik i uppenbara paradoxer är ju inte konstigt.
Citera
2017-03-24, 18:08
  #57
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Många rasistiska organisationer har ansett sig vara kristna varför är det så finns det något i Bibeln som stödjer rasism.
Judarna anser sig vara det utvalda folket.
Muslimerna anser sig vara Guds utvalda.
Kristna anser att de i sin tur är utvalda.
Det kan man väl klassa som en form av utfrysning av andra varelser.
Vi minsann, vi är de som kommer att bli älskade av Gud och NI alla hedningar ni må brinna hos fan själv.
Någon form av självgodhet om inte annat

Det blir förmodligen de som befinner sig hos fan själv som blir de utvalda 😂

Om det nu finns det här så att säga.
__________________
Senast redigerad av goran744 2017-03-24 kl. 18:11.
Citera
2017-03-24, 19:30
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns antydan i GT där Judarna utpekas som det utvalda folket.

Sedan får du nog gräva dig lite djupare ner i de olika gruppernas agenda för att finna roten till deras rasism. Grupper som KKK etc är ju bara allmänt sjuka i huvudet så att de finner logik i uppenbara paradoxer är ju inte konstigt.
Kristna rasister tenderar att fokusera på GT
Citera
2017-03-25, 00:26
  #59
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att Cornelius var en israelit?

Absolut. Läs kapitel 10 och 11 så ser du hur de först försökte klura ut om de verkligen skulle konvertera dessa "greker" som varken följde Gamla Testamentets lagar eller brydde sig om hur andra israeliter i Judaea höll sina traditioner (oftast var de även anhängare av hedniska religioner och hade förlorat sin identitet). Precis som det står i Joh 7:35 så fanns det israeliter utspridda i andra nationer som ansågs vara "orena".

Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Kristna rasister tenderar att fokusera på GT

Det är snarare som så att GT innehåller alla originella lagar som författarna till NT höll för givet och inte behövde gå igenom igen på samma sätt. Det är väl likadant om du lär dig spela gitarr eller utöva en sport... Det är liksom inte nödvändigt för dig att återupprepa träningen av alla nybörjarackord eller hur poängsystemet i basket fungerar om du kan strumma Led Zeppelin-låtar eller lirar professionell basket.

Många verser utgår från GT och är referenser till stycken i GT (som apg 17:26, 1 Pet 2:9, 1 kor 10, "älska din nästa som dig själv", etc), men det är inga långa genomgångar av allting som GT ger.

Och definiera även en "kristen rasist". Om icke-vita vill hålla sig separat och tro på Bibeln så är det inget som hindrar dom.
__________________
Senast redigerad av Durcherrs 2017-03-25 kl. 00:43.
Citera
2017-03-25, 08:35
  #60
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Om de nu inte handlade om nåt raskrig varför blev de då uppmanade att utrota spädbarnen?

"At that time we took all his towns and completely destroyed them--men, women and children. We left no survivors." (Deuteronomy 2:34)

"Only in the cities of these peoples that the LORD your God is giving you as an inheritance, you shall not leave alive anything that breathes. "But you shall utterly destroy them, the Hittite and the Amorite, the Canaanite and the Perizzite, the Hivite and the Jebusite, as the LORD your God has commanded you," (Deuteronomy 20:16-17)

Varför blev de inte uppmanade att utrota de hedniska assyrierna, egypterna, perserna, osv om det inte handlade om ras?

För att just dessa släkten beskrivs som otroligt degenererade i Bibeln, och var tvungna att "utrotas". Låter fruktansvärt, men så står det skrivet. Det var dock inte för att de var av annan ras.

Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
5 moseboken 23:2 ger även detta budskap om vilka som är uteslutna från Israel ("Guds församling):

"Ingen av blandad härkomst får upptas i Herrens församling; inte ens hans efterkommande i tionde led får upptas där"

Och om det bara handlade om religion så borde Rebecka och Isak inte ha varit emot att deras son Esau gifte sig med kanaaneiska kvinnor, eftersom att de ändå kunde konverteras? Varför kallar Paulus Esau för en "fornicator" som sålde sin födslorätt för att han gifte sig med kanaaneiska kvinnor? Josef gifte sig med en hednisk egyptisk kvinna och Mose med en midianitisk kvinna - men de kallas inte för "fornicators".


Det är en referens till Deuteronomy 32:8-9:

"When the most High divided to the nations their inheritance, when he separated the sons of Adam, he set the bounds of the people according to the number of the children of Israel. For the LORD'S portion is His people; Jacob is the allotment of His inheritance."

Judarna var väl ett undantag - de levde under extremt stränga lagar, bl.a. för att de inom sinom tid skulle avla fram Messias - Jesus Kristus. Det var väl någonting med just generna som spelade roll, alla folk är inte samma skrot och korn, men inget folk är överlägset ett annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Förövrigt så är "of one blood" i apg 17:26 ett tillägg i texten som inte finns med i de äldsta grekiska manuskripten.

Det gör det visst.

Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Det kan översättas till antingen "seed" eller "race", det spelar ingen roll. Poängen är att den "heliga säden" inte fick blandas ut med de kanaaneiska stammarna eller andra raser. Det var därför som de blev tillsagda att skilja sig från kvinnorna och barnen som kom från dessa relationer och be om förlåtelse till Gud. Om det inte handlade om ras så hade de istället blivit uppmanade till att konvertera barnen och kvinnorna till den israelitiska religionen och acceptera dem som sina bröder och systrar i tron.

Det spelar visst roll. Säd är ett mindre släkte, den stora familjen kan man säga. T.ex. är alla judar inte av Davids säd, som Jesus är, trots att de tillhör samma "folk". Fast du ser rasism här fast det inte behövs för det kan ju gott och väl vara så att generna, "blodet" var tvunget att bevaras "oblandat" för vissa särskilda ändamål, eller hur? Det betyder inte judarna var överlägset på något vis, ens i Gamla Testamentets Gud. Hela syftet med judarna som det utvalda folket var ju just att vara ett ljus till andra nationer, samt att bringa fram Jesus. Hela världen var, i alla fall då, totalt nedkörd i barbarism och perversion, och Israel - det heliga landet - den rättfärdiga staten, skulle vara som en lärare åt omvärlden. Gång på gång säger ju Bibeln att i slutändan ska alla hedningar komma att dyrka den ende sanne Guden. Det är uppenbart att de judiska profeterna inte skrev GT p.g.a. rasism eller raschauvinism. Dessutom är människan skapad i Guds avbild. Här görs inga skillnader. Det finns ingenting i Gamla Testamentet som rättfärdigar att man underkuvar och förslavar samt förstör andra folk, för judarnas egen vinning - faktiskt så är det precis rakt emot vad som Gud befallde dem att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Judarna är ett inavlat och rasblandat "folk" som själva härstammar från de kanaaneiska stammarna.

Ärligt talat är jag inte besatt över etniciteter så jag har ingen superkoll, men de kanaaneiska stammarna var väl judarnas fiender?

Ack ja, judarna är ju ett så otroligt rasblandat och inavlat folk, just därför deras prestationer inom vetenskap, kultur, ekonomi, politik och religion förbryllat människor under historiens gång - ett folk vars intellekt och arv är den rättmätiga belöningen för människor som härstammar från dem som var de första med att lära känna Gud, och som följde stenhårda lagar. Gud visar ju nåd i tusen led, när man fruktar honom, och håller hans bud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback