Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Jag tror att vi svenskar går igenom ett "stress test".
Vi har vaggats in i en falsk trygghet av välfärd i snart 100 år.
Vi blev lärda av våra föräldrar och dem av sina att våra politiker ville oss väl.
När det nu blir mer och mer tydligt för oss svenskar att vi blivit förda bakom ljuset, att allt var en lögn.. så faller hela ens världsbild samman.
Det är som en f.d. sektmedlem som får se sanningen, får se hur världen verkligen är.
Först vägrar man tro på det.
Sedan kommer ilskan.
Därefter önskar man att den läran man växte upp med ändå är sann.
Sedan kommer man till insikt och går vidare.
Samma för svensken. Man önskar att det finns några politiker kvar som kan rädda oss utan att vi behöver göra något, SD, men det kommer inte hända och innerst inne vet många detta.
Därav all den här pessimismen och hopplösheten.
Men jag ser möjligheter. Inte ett slut.
Det här är en bra tråd med ett bra ämne. Jag håller inte med riktigt med din text ovan, inte helt i alla fall. Problemet med svenskarna är att de är extremt självgoda och har en stark övertro på sig själva vilket automatiskt projeceras på landet också. Denna mentalitet övergår även ofta till narcissism hos många svenskar. 40-talisterna är egentligen den generation som startade detta eftersom de var födda efter kriget då det var lätt att få jobb och den globala konkurrensen var liten för sveriges del och landet kunde kassa in ordentligt på återuppbyggandet i Europa. Samtidigt är de generationen som blivit marxistiskt indoktrinerade och t.ex. den sexuella revolutionen var inget annat än marxistisk subversion. Pratar man med en 40-talist har de noll förståelse varför det kan finnas svårigheter i samhället, det är som de fortfarande är mitt i LSD ruset.
Allting fint sedan några decennier tillbaka men nu håller världen på att komma ikapp Sverige som egentligen bara är ett litet skitland i världen med bara 9 miljoner invånare. Nu börjar verkligheten knappa in och det kommer bli problem med jobb, ekonomin och hela samhällssystemet. Trots att det finns gott om tecken på att Sverige håller på att få en systemkollaps så är svenskens mentalitet fortfarande 40-talistens mentalitet, dvs fixar sig mentaliteten men världen idag är inte världen precis efter andra världskriget och det kommer inte fixa sig.
Svenskarna kommer få en ordenlig kalldusch men detta skulle ske utan massinvandring också och de hade klarat det ... om de hade avstått från massinvandringen.
Jag har personligen försökt få folk att öppna ögonen minst 15 år tillbaka då jag redan såg denna utvecklingen som massinvandringen skulle få. Mycket av det jag förutspådde har redan hänt nu. Som exempel kan läsa Exit folkhemssverige som var skriven 2008 och nu ca 10 år efter är det verkligen deja vu läsning så jag är inte ensam när det gäller att ha förutspått utvecklingen, men trots det att det finns flertal som varnat om utvecklingen så forsätter svenskarna som ingeting har hänt. Istället är det som att försöka prata med en vägg och man blir kallad massa saker istället så jag måste erkänna att det känns hopplöst.
Vad som händer just nu i Sverige är marxism och folk är så pass indoktrinerade att det är irrevesibelt för flera generationer framöver. Vi vet detta eftersom vi har tidigare exempel att studera. Detta är också anledningen till att folk inte är mottagliga för sanningar och fakta, de vill helt enkelt inte erkänna det, ungefär som en alkoholist som vägrar erkänna missbruket.