2020-02-23, 20:48
Medlem
Snapcounts avatar
Hata..?

Peddosar kan jag hata, skatter.., mjäkiga straff samt mycket, mycket annat !

Men ABBA..?

De har skänkt mig glädje och vardaglig njutning på samma sätt som :

-Kalle Anka !
-Ketchup !
-Blyad bensin !

ABBA är kult enligt mig !
Citera
2020-02-23, 20:59
Medlem
HateWrecks avatar
Abba och Beatles kan man gilla eller inte.
Man kan däremot inte avfärda något av banden som skräp.
Citera
2020-02-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Visst, så satte ABBA Sverige på kartan, men folk är fanatiska när gäller ABBA! När man säger att man avskyr deras musik blir man dumförklarad eller får konstiga miner.

Enligt mig så är bandet världens mest överskattade band. Musikaler, museum etc. Låtarna låter lika, extremt dålig engelska (skämskudde när man hör dem sjunga på engelska.) Och bara namnet är så icke kreativt.

Finns det fler på flashback som hatar ABBA?

Hatar ABBA gör jag väl inte och ser väl ingen anledning till det heller, även om de har nån enstaka låt som är kul att sjunga allsång med när man är på fest så är musiken rätt "utdaterad" för min smak.

Knappast något jag lyssnar på men inget jag hatar heller, har inte hört en ABBA låt ofrivilligt på flera år så det är ju knappast något problem.
Citera
2020-02-23, 21:08
Medlem
schtaans avatar
Citat:

Kan bara hålla med!
Måste säga som Ingemar Stenmark en gång sa ”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

Lyssna bara på "Lay All Your Love on Me". Det är så genialiskt att man blir tårögd!
Citera
2020-02-23, 21:12
Medlem
ABBA måste väl ändå innehålla rätt mycket kvalitét rent musikaliskt, annars hade dom inte blivit det näst mest säljande bandet efter Beatles? Frågan är om dom inte är ännu mer populära än Beatles. Jag medger att ABBA:s musik från början var väldigt enkel, som exempelvis "People need Love" eller "He is my Brother". Men Benny Andersson spottade upp sig efter hand (spottade kanske inte i glaset heller) och gjorde underfundig musik som exempelvis "the Piper" eller "Move On". Lyssna på dessa två låtar. Efterhand fick även "Bjorn" glosorna på rätt plats. Dock rörde han till det med "Fernando" till och med Cher som försöker sjunga den nu tycker att texten inte är Engelska........Agnetha och Frida var bra artister, eller faktiskt mycket bra, bättre än vad som finns idag. Det har uppstått en massa coverband, A-teens lyckades lite. Det är väl idag ABBA:s sämre hitlåtar som spelas men dom spelas över hela världen, inte minst i latinamerika och dom är mycket populära i öst och Asien inte minst med "Happy New Year", som dock är en tunn låt.
ABBA har satt ett stort avtryck och musiken var inte dålig dom sista åren, musiken utvecklades. Att man är lika berömda nu 2020 som man var 1980 tyder väl på att det var mer än catchy musik...enligt min enkla mening.
Citera
2020-02-23, 21:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hata..?

Peddosar kan jag hata, skatter.., mjäkiga straff samt mycket, mycket annat !

Men ABBA..?

De har skänkt mig glädje och vardaglig njutning på samma sätt som :

-Kalle Anka !
-Ketchup !
-Blyad bensin !

Blyad bensin? Det var ju om något något riktigt farligt och otroligt bra att det försvann.

När det gäller ABBA så är de väl inte riktigt min kopp te, men en del bra melodier har de gjort, det går inte att ta ifrån dem. Och de hade också ett väldigt tydligt "sound" som man känner igen direkt.
Citera
2020-02-23, 21:14
Medlem
sfrges avatar
Jämför Herreys Diggilo Diggelej som vann Eurovision 1984 med Abbas Waterloo som vann samma tävling tio år tidigare.
Herreys var artister.
Abba var stjärnor.
Diggilo Diggiley sjunker långsamt ner i glömskans hav.
Waterloo är odödlig. Att som svensk hata Abba känns ju nästan som landsföräderi.
Citera
2020-02-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Kan bara hålla med!
Måste säga som Ingemar Stenmark en gång sa ”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

Lyssna bara på "Lay All Your Love on Me". Det är så genialiskt att man blir tårögd!

ABBAs musik är catchy och cheesy. Enkel musik
Citera
2020-02-23, 21:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Blyad bensin? Det var ju om något något riktigt farligt och otroligt bra att det försvann.

Lite "det var bättre för"..

Glassen smakade bättre för, portionerna var större.., osv.. (men det håller fortfarande idag !)

Är inte heller många band som fått en "Hollywood-film" som musikaliskt arv.
Citera
2020-02-23, 21:22
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
ABBA måste väl ändå innehålla rätt mycket kvalitét rent musikaliskt, annars hade dom inte blivit det näst mest säljande bandet efter Beatles?
Påståenden som detta är en annan grej som gör ABBA överskattade. Det där är rentav faktafel.
ABBA ligger definitivt högt upp, men enligt officiella siffror är Led Zeppelin och Pink Floyd de bäst säljande banden efter Beatles. Ska man räkna in artister också så har även Elvis, Michael Jackson, Madonna, Elton John, m.fl. sålt mer än ABBA.

Och att något säljer behöver inte betyda att det är bra, så även där faller påståendet.
Citera
2020-02-23, 21:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
ABBAs musik är catchy och cheesy. Enkel musik

Nå..

Vad är då bra musik då ?

(ni startade tråden)
Citera
2020-02-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Påståenden som detta är en annan grej som gör ABBA överskattade. Det där är rentav faktafel.
ABBA ligger definitivt högt upp, men enligt officiella siffror är Led Zeppelin och Pink Floyd de bäst säljande banden efter Beatles. Ska man räkna in artister också så har även Elvis, Michael Jackson, Madonna, Elton John, m.fl. sålt mer än ABBA.

Och att något säljer behöver inte betyda att det är bra, så även där faller påståendet.

Det jag sade var något som prånglats ut så jag är naturligtvis inte säker på siffrorna. Jag bryr mig nog inte om att kontrollera utan litar på att du har rätt. Som jag tidigare sagt var ABBA:s musik mycket enkel i början men jag rekommenderar folk som läser detta att lyssna på "the Piper" eller "Move On" och det fanns väl också ett lite annorlunda grepp i musiken till "When all is said and Done".
Jag antar att det du skrev är korrekt, det är väl bara pressuppgifter som jag refererade till och kan vara fejk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in