2020-02-23, 14:41
  #913
Medlem
Oberschinns avatar
Hatar är väl att ta i. De gjorde skaplig lättlyssnad musik.

Citera
2020-02-23, 15:18
  #914
Medlem
Demetrioss avatar
Det har gått liksom 40 år och du fortfarande bryr dig. Haha vad patetiskt!
Nä ABBA är ett bra band oavsett.
Citera
2020-02-23, 15:22
  #915
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Du hatar abba men gör en tråd om dom? Känns ju som du är lite korkad i skallen. Hade du hatat dom hade du inte velat ha något att göra med dom, nu lägger du ner tid på att göra en tråd och för att senare komma tillbaka och läsa om dom. grattis
Citera
2020-02-23, 16:01
  #916
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
När man säger att man avskyr deras musik blir man dumförklarad eller får konstiga miner.

Att tycka de är överskattade, och att de inte ger dig något musikaliskt är så klart helt normala och rationella känslor. Men det är faktiskt ganska märkligt att känna avsky för ABBAs musik. Att känna avsky inför dålig engelska är i sig inte friskt. Att känna avsky på grund av någons bristande kreativitet kan jag tycka är helt rubbat. Att känna avsky inför musik beroende på att man tycker deras namn är dåligt är bara ologiskt resonerat och märkligt.

Jag avskyr inte ens IS rekryteringslåtar. Jag tycker de är rätt så catchy. Men det är väl där någonstans jag kan tycka det kan bli legitimt, att avsky låttexter, som man upplever kontroversiella. Men jag kan inte komma på någon direkt samhällsomstörtande text ur ABBAs låtskatt som skulle kunna uppröra någon normal människa till den grad att man börjar avsky dom för det.

Den enda legitima infallsvinkeln till att avsky ABBA jag kan komma på, är den som fanns på 70-talet, men som du inte anfört som argument, att de står för kapitalism och kommersialism. Så om du är en riktig kommunist skulle det vara en naturlig konsekvens att hata dom. Men å andra sidan om du är kommunist är du ju per definition korkad då också.

Så de som ser undrade ut när du uttrycker din avsky mot ABBA har nog en poäng ändå.
Citera
2020-02-23, 16:09
  #917
Medlem
Får jag fråga TS om lite exempel på band DU gillar, bara för att få det bekräftat om du är ett helt tondövt skogstroll eller om det finns nån substans.
Citera
2020-02-23, 16:40
  #918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Får jag fråga TS om lite exempel på band DU gillar, bara för att få det bekräftat om du är ett helt tondövt skogstroll eller om det finns nån substans.

Tool, Opeth, Lamb of God, Porcupine Tree, Meshuggah.

Tondöv musik?
__________________
Senast redigerad av NivekOgre 2020-02-23 kl. 16:43.
Citera
2020-02-23, 16:47
  #919
Medlem
DEEPERYs avatar
Nu ligger det ju till såhär att låten "Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)" är en ofantligt bra låt och det finns inget du kan säga för att ändra det faktumet. SKÄMS!
Citera
2020-02-23, 17:26
  #920
Medlem
CPJesuss avatar
Ingenting jag skulle säga att jag hatar, vad gäller musiken, oförarglig, välproddad musik men alldeles för tandlös för min smak. Föredrar gammal hederlig rock som Deep Purple, Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Black Sabbath och Ted Nugent.

Däremot hatar jag Bennys vänstervridna tokåsikter och att han ekonomiskt stöttar stollepartiet Fi.
Citera
2020-02-23, 18:49
  #921
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jag håller med trådstartaren. I mitt tycke är ABBA, tillsammans med Nirvana och Rammstein, tidernas mest överskattade band. Inte bara för att låtarna (enligt mig) är fruktansvärt fåniga, lökiga och usla. Utan även för att man i Sverige blir idiotförklarad så fort man inte höjer dem till skyarna.
Att det är genomarbetat tänker jag inte säga emot. Men vad gör det när grundlåtarna är rent trams?
Så sent som i slutet av gymnasiet gav jag ABBA Gold-skivan en chans till, då den skivan ska ha skapat en form av ABBA-revival. Men jag gillade inte en enda låt...

Lustigt nog har jag lyckats hitta solomusik från Agnetha och Frida som jag uppskattar, så jag antar att mitt förakt ligger i Björn och Bennys låtskrivande.
Citera
2020-02-23, 19:05
  #922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Jag håller med trådstartaren. I mitt tycke är ABBA, tillsammans med Nirvana och Rammstein, tidernas mest överskattade band. Inte bara för att låtarna (enligt mig) är fruktansvärt fåniga, lökiga och usla. Utan även för att man i Sverige blir idiotförklarad så fort man inte höjer dem till skyarna.
Att det är genomarbetat tänker jag inte säga emot. Men vad gör det när grundlåtarna är rent trams?
Så sent som i slutet av gymnasiet gav jag ABBA Gold-skivan en chans till, då den skivan ska ha skapat en form av ABBA-revival. Men jag gillade inte en enda låt...

Lustigt nog har jag lyckats hitta solomusik från Agnetha och Frida som jag uppskattar, så jag antar att mitt förakt ligger i Björn och Bennys låtskrivande.

TACK!! Nirvana utvecklades ingenting under sin tid. Kurt Cobain anklagade Pearl Jam och Alice in Chains för att vara sellouts. Nirvana blev och är det största grungebandet.


Samma med Rammstein! Hör ingen skillnad på det första och senaste. Det stal ju riff från Ministry`s Psalm 69.

Inte bara i Sverige folk höjer ögonbrynen när säger att man avskyr Abba. Utomlands räknar folk med att alla svenskar älskar skiten.

Samma sak med Beatles. Gillar man inte Beatles, blir man lynchad.
Citera
2020-02-23, 19:17
  #923
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
TACK!! Nirvana utvecklades ingenting under sin tid. Kurt Cobain anklagade Pearl Jam och Alice in Chains för att vara sellouts. Nirvana blev och är det största grungebandet.


Samma med Rammstein! Hör ingen skillnad på det första och senaste. Det stal ju riff från Ministry`s Psalm 69.

Inte bara i Sverige folk höjer ögonbrynen när säger att man avskyr Abba. Utomlands räknar folk med att alla svenskar älskar skiten.

Samma sak med Beatles. Gillar man inte Beatles, blir man lynchad.
Älskar flera grunge-band, inte minst Alice In Chains som tillhör favoritbanden. Nirvana är och förblir dock skitnödigt skräp. Gnäll och ångestvrål till standardriff och gnisselsolon går inte hem hos mig.
Deras fans är dessutom usla på att försvara dem. "Kurt torterade sina egna solon medvetet för att... Bla bla."... Är det en ursäkt?

Rammstein... Jag trodde på riktigt att de var ett plojband första gången jag hörde dem. Pajasband som tycks hjärntvätta folk genom att sjunga på tyska, tramsa och blåsa upp pyrotekniken live. Och vad är grejen med deras porrfixering egentligen? Ska det vara kul på något sätt?
Ministry älskar jag däremot.

Det stämmer säkert att även utländska personer förväntar sig att vi svenskar gillar ABBA. Har dock aldrig reflekterat över den biten.

Vad jag tycker om Beatles är dock rätt känt här. Jag hade trots allt John Lennon som avatar på flashback i fem år.
Citera
2020-02-23, 20:34
  #924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Visst, så satte ABBA Sverige på kartan, men folk är fanatiska när gäller ABBA! När man säger att man avskyr deras musik blir man dumförklarad eller får konstiga miner.

Enligt mig så är bandet världens mest överskattade band. Musikaler, museum etc. Låtarna låter lika, extremt dålig engelska (skämskudde när man hör dem sjunga på engelska.) Och bara namnet är så icke kreativt.

Finns det fler på flashback som hatar ABBA?

Hata är väl att ta i, men håller med om att de är sjukt överskattade. De flesta låtarna är ju ganska catchy, men inget speciellt med dem egentligen.

Håller helt med om att de av någon anledning verkar vara helgonförklarade i Sverige. Jag som bara i milda ordalag har invänt mot hur fantastiska de är har fått ta emot sura miner för mitt hädande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in