Citat:
Ursprungligen postat av
NivekOgre
När man säger att man avskyr deras musik blir man dumförklarad eller får konstiga miner.
Att tycka de är överskattade, och att de inte ger dig något musikaliskt är så klart helt normala och rationella känslor. Men det är faktiskt ganska märkligt att känna avsky för ABBAs musik. Att känna avsky inför dålig engelska är i sig inte friskt. Att känna avsky på grund av någons bristande kreativitet kan jag tycka är helt rubbat. Att känna avsky inför musik beroende på att man tycker deras namn är dåligt är bara ologiskt resonerat och märkligt.
Jag avskyr inte ens IS rekryteringslåtar. Jag tycker de är rätt så catchy. Men det är väl där någonstans jag kan tycka det kan bli legitimt, att avsky låttexter, som man upplever kontroversiella. Men jag kan inte komma på någon direkt samhällsomstörtande text ur ABBAs låtskatt som skulle kunna uppröra någon normal människa till den grad att man börjar avsky dom för det.
Den enda legitima infallsvinkeln till att avsky ABBA jag kan komma på, är den som fanns på 70-talet, men som du inte anfört som argument, att de står för kapitalism och kommersialism. Så om du är en riktig kommunist skulle det vara en naturlig konsekvens att hata dom. Men å andra sidan om du är kommunist är du ju per definition korkad då också.
Så de som ser undrade ut när du uttrycker din avsky mot ABBA har nog en poäng ändå.