2009-06-15, 22:29
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
ABBA har gjort för många hits för att ignorera. Jag har aldrig aktivt lyssnat på ABBA dvs. köpt deras album, har någon lista på Spotify, har ingen av deras låtar som Mp3 osv.

Ändå kan jag låtar som Mamma Mia, Super Trouper, Waterloo, Fernando, Dancing Queen, Gimme, Gimme, Gimme,Ring Ring ,S O S, Thank You For The Music, Happy New Year osv. i princip utantill. Jag vet inte riktigt vart jag lärt mig dom eller vart jag exakt hört dem...jag kan dem ändå. Jag tror inte jag är ensam om detta.

Man kan tycka vad man vill om ABBA, men jag hör mycket hellre ABBA på radion än E.M.D. så varför klaga?

Näe inte klaga
Är svårt hitta bättre pop (i det närmaste omöjligt enligt mig).
Jag slutar aldrig förundras över så många av låtarna låter som om de lika gärna skulle vara inspelade idag.
Citera
2009-06-15, 22:59
Medlem
schizophrenias avatar
Här är länken till vad Neil McCormick tycker om ABBA:
http://www.telegraph.co.uk/culture/culturecritics/neilmccormick/3557871/Abba-no-thank-you-for-the-music.html
Citera
2009-06-15, 23:00
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Vadå inte "speciellt intresserade av den Nordamerikanska marknaden"? Det där låter inte ett dugg trovärdigt!

På sidan http://www.raffem.com/tourdagbok79.htm kan man bl.a. läsa följande ur "The US Tour diary":
Citat:
The tour called "ABBA North American & European Tour 1979" was planned already in the summer 1978. At the beginning it was thought that it would include Eastern Europe, Japan and Asia as well.

USA had always been very important for the group. ABBA had been asked to come to USA but they had to refuse many times.

- We didn't want to go to USA before we are big enough to fill big halls by ourselves, explained Björn Ulvaeus.

Ok, det formulerade jag inte så bra
Du har rätt, de ville slå i USA och var över för att promota musiken '74, '75 och '76 men musiken gick inte riktigt hem där. Stikkan och bandet hade kommit överens om att inte göra en turné där förrän de hade haft tre stycken topplisteettor.
Eftersom att de inte hade samma stora publik och förmodligen inte skulle fylla de stora arenorna som de redan gjorde överallt annars, och t.o.m. bara skulle få bli förband och någon större akt resonderade de så som att "vi behöver inte satsa på USA i dagsläget, vi är tillräckligt stora på andra håll, en turné i USA skulle bli ett nerköp".
Citat:
There is no demand for us as headliners in this country but that's the only offer we could accept.
- Benny A.
Citat:
In Sydney we play for 40,000 people, so it would be a step back to be a supporting act here, espcially when we don't need it.
- Björn U

Citaten från L.A. Times 1976.
(Jag hämtade dem från boken Bright lights, dark shadows kap. 20.)

Sen spelade kanske oviljan, speciellt från Agnethas håll, till längre turnéer in.
Men de var duktiga på att spela in musikvideos som de skickade ut över hela världen där de inte kunde flyga själva och uppträda. (Lasse Hallström gjorde videosarna förresten.)

B&B:s första största mål var att få en topplistetta i Storbritannien och de fick med Waterloo (2 veckor).
Björn sa då till Disc:
Citat:
It's like an incredible dream. It's always been our ambition to get a record to number one in Britain - it means more than a number one in the States to us. You see, for years Britain has been at the top - the headquarters of pop music.
(Bright lights, dark shadows kap. 16)
Citera
2009-06-15, 23:23
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Här är länken till vad Neil McCormick tycker om ABBA:
http://www.telegraph.co.uk/culture/culturecritics/neilmccormick/3557871/Abba-no-thank-you-for-the-music.html

Ja det var rolig läsning, stackarn han kan inte ha det lätt med det uppsving ABBA nu har.

Citat:
Everything that is contrived and corny about pop is to be found in Abba. As song titles such as Honey Honey, and Money, Money, Money, and (surely you remember this one) I Do, I Do, I Do, I Do, I Do suggest, the prosaic appeal of repetition was the most potent weapon in Abba's limited armoury.

Det där upprepande av textrader och ord körde Beatles rätt friskt med också.
'She loves you' upprepas i refrängen, 'Yellow subamarine' - samma sak.
'All you need is love' 3 ggr. (Dessutom 3*3 'love' i början, som fortsätter under verssången.)
Och 'Lucy in the sky' upprepsas 3 ggr i refrängen. I 'Sgt. Pepper' återkommer samma fenomen, även i 'Get back'.

Det jag vill säga är det knappast unikt för ABBA, jag skulle tro att fler band gjorde och gör samma sak - det verkar fungera?
Jag bode kanske göra svara på snubbens artikel istället för här..?
Citera
2009-06-15, 23:26
Medlem
Oakenshields avatar
Och dessutom hade de en av landets tajtaste rytm-combos i Rutger Gunnarsson och Ola Brunkert, så STFU McCormick!

Citera
2009-06-16, 00:47
Medlem
absolut koffes avatar
Lite kul att Fugees samplade ABBA. hade ignen aning om det förens till nyligen.

http://www.youtube.com/watch?v=yLQWFHBQSn4&feature=related

Dom samplade "The Name Of The Game"
Citera
2009-06-16, 01:05
Medlem
förmodligen inte, de har sålt pinsamt många album men har knappast inspirerat lika många band som beatles
Citera
2009-06-16, 02:32
Medlem
scwabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHboy667
förmodligen inte, de har sålt pinsamt många album men har knappast inspirerat lika många band som beatles

hela europopkulturen, schlager och de flesta låtskrivare därute har tagit inspiration ifrån ABBA. Det är en hel del ändå
Citera
2009-06-16, 15:20
Medlem
gianninis avatar
Abba: no thank you for the music

Citera
2009-06-16, 19:22
Medlem
Thelemas avatar
Personligen tycker jag inte att något band är i samma liga som The Beatles. Visst, ABBA har gjort kvalitativ musik men om man pratar om allting utanför musiken såsom;
  • Alla rykten kring huruvida Paul McCartney var död eller ej.
  • Hur Charles Manson fick för sig att en del av deras texter riktade sig personligen till honom.
  • Hela grejen med hur John Lennon blev förföljd av U.S.A's regering.
  • Mängden föräldrar som ansåg att det var "djävulens musik" och förbjöd sina barn att lyssna.

Ja...listan kan göras lång på alla intressanta historier rörande detta band som kvalificerar dom som ett fenomen större än ABBA. När det gäller musiken så är det ju en smaksak.
Citera
2009-06-16, 20:12
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelema
Personligen tycker jag inte att något band är i samma liga som The Beatles. Visst, ABBA har gjort kvalitativ musik men om man pratar om allting utanför musiken såsom;
  • Alla rykten kring huruvida Paul McCartney var död eller ej.
  • Hur Charles Manson fick för sig att en del av deras texter riktade sig personligen till honom.
  • Hela grejen med hur John Lennon blev förföljd av U.S.A's regering.
  • Mängden föräldrar som ansåg att det var "djävulens musik" och förbjöd sina barn att lyssna.

Ja...listan kan göras lång på alla intressanta historier rörande detta band som kvalificerar dom som ett fenomen större än ABBA. När det gäller musiken så är det ju en smaksak.

Äsch har ju gått rykten om ABBA också, t.ex att Frida och Agnetha var bara två snygga brudar som B&B hade anställt att stå och mima till någon annans sång.
Och Agnetha ska visst ha dött decmeber 1979
http://www.frojmark.net/hammarlund/texter/agnethae.htm

Näe du har rätt, ABBA var nog rätt tråkiga utanför musiken. De levde vanliga Svenssonliv (i den mån det gick) utan droger och andra skandaler.
Det som uppmärksammats är hur Agnetha orkade sjunga en sådan utlämnande text som i 'The winner takes it all'
http://www.youtube.com/watch?v=XmXKM02NKHY&fmt=18

och Frida i 'When all is said and done'
http://www.youtube.com/watch?v=IzfxSbbILUY&fmt=18
Citera
2009-06-16, 20:22
Medlem
Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann

Givetvis har det förekommit intressanta saker kring ABBA också, det jag menar är den inverkan The Beatles har haft på en hel generation, något som jag inte anser ABBA har haft i samma utsträckning även om dom också påverkade och influerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in