Jag har aldrig varit ett stort ABBA-fan, men nya skivan är ... wow! Det var helt klart sedan tidigare att Björn och Benny är Sveriges främsta popsmeder sedan Bellman, och med
Voyage befäster de den positionen. Varje låt är catchy, varje låt har en hook, en refräng. Agnetha och Anni-Frid låter som om de inte åldrats en dag sedan sist. Och de ger låtarna precis den patos som behövs, utan att låta sentimentala. Eller vad fan, om de gör det är det
bra sentimentalitet.
Inledande "I Still Have Faith In You" är plattans bästa låt och en solklar singellåt. Vacker, medryckande, med en refräng som sitter som en smäck. Älskar bakgrundskörerna. "When You Danced With Me" är en låt de hade kunnat ställa upp i Melodifestivalen och ta hem hela skiten med, även ESC. Och Björn och Benny skrev den säkert i sömnen. Andra låtar jag gillar är "I Can Be That Woman", "Bumblebee" och "Ode To Freedom". Alla har de gemensamt att de är vackra, vemodiga ballader. Ett sammanträffande? Alla låtar är förvisso bra, så man behöver inte leta guldkorn, men ovanstående slår an något i mig. Är det hopp? Eller är det bara så att det är hoppop? En ny genre?
Voyage är inte bara en bra ABBA-skiva, det är en bra skiva överhuvudtaget, alla kategorier. Punkt.