2021-11-15, 16:42
Medlem
ABBA är mer accepterade i USA nu än vad dom var på 1970-talet. Det har växt fram. Det som överraskar mest är ändå att ABBA är så stora överallt i Asien.

Jag tror det nya albumet fungerar som en väckelse (ja inte som Husby) och fler lyssnar. Och då söker dom sig vidare till Arrival och ABBA Gold. Musiken på "Visitors" kan vara lite överkurs inom pop-musiken. Den nya plattan är mer tillrättalagd eller hur?
Citera
2021-11-17, 15:29
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ode to freedom är ju i vissa delar taget eller i alla fall inspirerat av Tchaikovskys. Svansjönvalsen. I baletten Svansjön.

Kanske att de kunnat komma undan med det bättre om de kallat låten tribute to Tchaikovsky. Är förvisso svårt idag att skriva något som inte kommer nära något som redan komponerats.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-11-17 kl. 15:34.
Citera
2021-11-18, 22:30
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Vocal Coach Reacts to ABBA 'I Still Have Faith In You' & 'Don't Shut Me Down'
356 629 visningar

https://www.youtube.com/watch?v=3XLziyG0Nq0
Citera
2021-11-20, 10:34
Medlem
Är det sant att voyage har sålt ca 700tusen st
Citera
2021-11-20, 15:06
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola77
Är det sant att voyage har sålt ca 700tusen st

Nej, avsevärt fler. Under första veckan passerade Voyage 1 miljon ex (kombinerat digitalt och fysiska ex).
Citera
2021-11-23, 22:47
Medlem
Anderson.Coopers avatar
"I Still Have Faith In You" har blivit GRAMMYNOMINERAD!

"Årets Grammynomineringar har offentliggjorts. Justin Bieber och Olivia Rodrigo hör till dem som har möjligheter att kamma hem åtskilliga priser med sina åtta respektive sju nomineringar, men även veteraner som ABBA och Tony Bennett har chans på en statyett."

Käll:TT

Citera
2021-11-24, 18:20
Medlem
NoTruces avatar
Jag har aldrig varit ett stort ABBA-fan, men nya skivan är ... wow! Det var helt klart sedan tidigare att Björn och Benny är Sveriges främsta popsmeder sedan Bellman, och med Voyage befäster de den positionen. Varje låt är catchy, varje låt har en hook, en refräng. Agnetha och Anni-Frid låter som om de inte åldrats en dag sedan sist. Och de ger låtarna precis den patos som behövs, utan att låta sentimentala. Eller vad fan, om de gör det är det bra sentimentalitet.

Inledande "I Still Have Faith In You" är plattans bästa låt och en solklar singellåt. Vacker, medryckande, med en refräng som sitter som en smäck. Älskar bakgrundskörerna. "When You Danced With Me" är en låt de hade kunnat ställa upp i Melodifestivalen och ta hem hela skiten med, även ESC. Och Björn och Benny skrev den säkert i sömnen. Andra låtar jag gillar är "I Can Be That Woman", "Bumblebee" och "Ode To Freedom". Alla har de gemensamt att de är vackra, vemodiga ballader. Ett sammanträffande? Alla låtar är förvisso bra, så man behöver inte leta guldkorn, men ovanstående slår an något i mig. Är det hopp? Eller är det bara så att det är hoppop? En ny genre?

Voyage är inte bara en bra ABBA-skiva, det är en bra skiva överhuvudtaget, alla kategorier. Punkt.
Citera
2021-11-26, 22:38
Medlem
Efter fler lyssningar anser jag att "Keep an eye on Dan" är skickligt ihopsnickrad och blir som nr 2 på min lista.
1) Dont Shut me Down
2) Keep an eye on Dan
3) I Still have faith in you
4) When you danced with me
5) I can be that woman
6) Just a Notion
7) Bumblebee
8) Ode to freedom
9) No doubt about it
10) Little things

Ett starkt album. ABBA tog en stor risk men risktagandet lönade sig. Fler och fler ungdomar börjar lyssna och går då tillbaka även till dom gamla albumen. Visningarna på youtube indikerar att man har väckt upp intresset på nytt, bra jobbat.
Citera
2022-01-05, 23:14
Medlem
Jenshalls avatar
Antingen spelar man in album och möter publiken i flera generationer som tex Stones. Spela in ett album och sedan möta publiken genom fejk, kameror som projicerar avbildningar av personer som varken finns i verkligheten på scen, än mindre ser ut så i verkligheten är raka vägen till flopp. Jag fattar ännu inte hur Björn och Benny har kunnat övertalats till detta stolleprov med ”come back”. Har man sagt nej till återföringen i 40 år behöver man knappast börja nu.
Citera
2022-01-08, 19:13
Medlem
Rebali179s avatar
Ska bli intressant att se hur det kommer att bli sedan när Abba tarerna skall spela live sedan i London
Citera
2022-01-16, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Efter fler lyssningar anser jag att "Keep an eye on Dan" är skickligt ihopsnickrad och blir som nr 2 på min lista.
1) Dont Shut me Down
2) Keep an eye on Dan
3) I Still have faith in you
4) When you danced with me
5) I can be that woman
6) Just a Notion
7) Bumblebee
8) Ode to freedom
9) No doubt about it
10) Little things

Ett starkt album. ABBA tog en stor risk men risktagandet lönade sig. Fler och fler ungdomar börjar lyssna och går då tillbaka även till dom gamla albumen. Visningarna på youtube indikerar att man har väckt upp intresset på nytt, bra jobbat.

Ungdomar som lyssnar, jo tjena. Indikationer visar på att det är till ca 90% klimakteriekärringar som lyssna där hälften klassas som WT.
Citera
2022-01-16, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Ungdomar som lyssnar, jo tjena. Indikationer visar på att det är till ca 90% klimakteriekärringar som lyssna där hälften klassas som WT.

Nja kolla på youtube, det finns många typ "reactions" och dom flesta som ger positiv kritik är ganska unga människor.

Så dom har lyckats slå sig in i alla åldersskikt. Överraskande att se afrikanska kvinnor sitta och granska ABBA och reagera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in