2017-03-21, 22:32
Medlem
Grannen bygger nytt hus precis mitt emot och de lagt isolering i sopsäckar som skulle slängas och stått ute i ur och skur nån vecka eller så,, det har kommit snö/snöblandat, jag har tänkt isolera mellan dörrkarmar och reglar då huset är väldigt lyhört.
Jag har lagt en del av isoleringen i en hylla i garaget som det inte är någon värme på.. en del ligger fortfarande kvar i en sopsäck i garaget. Jag har nu börjat byta dörrar och tagit bort listerna då jag ska slipa och måla både lister och karmar. Nu slog det mig att det kanske är dumt att använda isoleringen då den utsatts för fukt? Den har ju hela tiden legat i kallgarage så det har ju inte haft gynnsamma förhållanden för mögel ath växa. Men om jag ska använda isoleringen så får jag ju ta in den i rumstemperatur några dagar innan. Vad tror ni?
Citera
2017-03-22, 07:36
Medlem
Jag tror inte att det är någon fara om du inte stoppar det i någon vägg med tätt tätskikt. Tänk på att till exempel ett trähus kan ha ton av vatten i virket som torkar ut efterhand.

Däremot skulle inte jag vilja ha isolering av typen spunnet glas/sten instoppat här och där. Fibrerna letar sig ut i huset. Gamla frottéhanddukar fungerar bra som ljudabsorbenter. De kan du få nästan gratis på myrorna eller så. https://www.youtube.com/watch?v=pABvTWSxOes
Citera
2017-03-22, 10:43
Medlem
zemeks avatar
Normalt drevar man ju inte runt innerdörrar, och jag skulle nog undvika isolering som dammar runt dörrar och dylikt. Kommer att skjuta ut dammpartiklar varje gång någon är arg och smäller i dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in