Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 19:31
  #1
Medlem
Ballickers avatar
Hej!

(Har avrundat beloppen lite för att inte outa mig alltför mycket - vet inte om det spelar nån roll men ändå.)

Nu är jag lite orolig här. Såg detta i årets deklaration, under "inkomster - kapital":

Bostadsuppskov
Avser bostadsrätten i Bostadsrättsföreningen X: 1,67% på 1 000 000 kr.
16 700 kr i räntekostnad.

Går jag in under "övriga förtryckta uppgifter" så står denna miljon som slutgiltigt uppskov.

Jag förstår ingenting nu. Jag har sålt två bostadsrätter de senaste fem åren, och lagt ihop detta till uppskov. Jag har alltså inte återfört nånting ännu. Den TOTALA vinsten är ca en miljon för dessa försäljingar. Inte fan ska jag väl då ha ett uppskovsbelopp på hela denna miljon? Uppskovsbeloppet ska väl bara vara 22% av miljonen i vinst?

Kan nån förklara? Har jag gjort fel vid tidigare deklaration eller räknar skatteverket på nåt märkligt sätt? Känns inte som att beloppet under "slutgiltigt uppskov" kan tolkas på nåt annat sätt. Hur gör jag nu? Kan jag justera tidigare deklarationer? Jag har ju också i så fall betalat för mycket räntor under ca tre års tid. Får jag tillbaka det retroaktivt?

Jag är ganska novis vad gäller deklaration och skatteregler, så uppskattar all hjälp jag kan få. Tack på förhand!
Citera
2017-03-20, 19:39
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Var nyligen i din sits. Jo du skjuter upp hela vinsten. Någon gång senare tar du fram vinsten och skattar den.

Misstänker att man gjort så för att det inte går att veta hur stor skatten är den dagen du tar fram vinsten.
Citera
2017-03-20, 19:40
  #3
Medlem
Ballickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Var nyligen i din sits. Jo du skjuter upp hela vinsten. Någon gång senare tar du fram vinsten och skattar den.

Misstänker att man gjort så för att det inte går att veta hur stor skatten är den dagen du tar fram vinsten.
Så jag betalar alltså 1,67% på HELA vinsten fram till jag väljer att återföra beloppet och DÅ först betalar jag 22% på miljonen?

Det kan väl inte på nåt sätt vara så att staten tycker att jag är skyldig dem en miljon kronor? I så fall har jag ju sålt bostäder för statens räkning utan att få nån vinst själv.
__________________
Senast redigerad av Ballicker 2017-03-20 kl. 19:44.
Citera
2017-03-20, 19:55
  #4
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Så jag betalar alltså 1,67% på HELA vinsten fram till jag väljer att återföra beloppet och DÅ först betalar jag 22% på miljonen?

Det kan väl inte på nåt sätt vara så att staten tycker att jag är skyldig dem en miljon kronor? I så fall har jag ju sålt bostäder för statens räkning utan att få nån vinst själv.
Verkar som om halva Sverige tror att det är skatten man ska betala som står förtryckt. Det är det inte. Det är schablonintäkten på 16 700 kr som står där. Den går in i inkomstslaget kapital i deklarationen där sedan nettointäkten skattas med 30% eller så drar man av 30% om det blir underskott. Har du inga andra inkomster eller utgifter under kapital betalar du 30% av 16 700 kr = 5010 kr i skatt.
Citera
2017-03-20, 20:33
  #5
Medlem
Ballickers avatar
Fattar fortfarande inte till 100%, uppskattar att ni förklarar som för en femåring.

Om jag via blanketten "K2 - Återföring av slutgiltigt uppskov" skriver in min miljon som återföring, då kommer den FÖRST DÅ att beskattas med 22% och sen blir det detta som ska betalas?
Citera
2017-03-20, 21:10
  #6
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Fattar fortfarande inte till 100%, uppskattar att ni förklarar som för en femåring.

Om jag via blanketten "K2 - Återföring av slutgiltigt uppskov" skriver in min miljon som återföring, då kommer den FÖRST DÅ att beskattas med 22% och sen blir det detta som ska betalas?

Exakt!

Citat:
Skatten tas ut på följande sätt:

En schablonintäkt, som är 1,67 procent av ditt uppskovsbelopp, tas upp som en kapitalinkomst i din inkomstdeklaration. Skatten på schablonintäkten är 30 procent. Den motsvarar en skatt på cirka 0,5 procent av själva uppskovsbeloppet (0,0167 * 0,30 = 0,005).

https://www.skatteverket.se/privat/s...580005080.html
Citera
2017-03-20, 22:50
  #7
Medlem
lemonzhellos avatar
I dagsläget lånar du bra mycket billigare än genom uppskov, dessa bör alltså undvikas om möjligt. Bättre att öka på lånen på din nya bostad om det går. Ska du lösa uppskovet bör du dessutom begära omprövning och be att uppskovet tas bort retroaktivt istället för att bara återföra det, det kan man spara uppemot 20000 på om man omprövar maximala fem år.

https://www.skatteverket.se/privat/f...6469445e9.html

Edit: kan tillägga att lösningen, som indikerats tidigare i tråden, valts just för att skattesatsen kan ändras. Det fonns folk som fick uppskov med en mille när skatten var 15 %, de hade alltså då en latent skatteskuld på 150 000, som nu istället är 220 000. Lagom kul.
__________________
Senast redigerad av lemonzhello 2017-03-20 kl. 22:52.
Citera
2017-03-20, 23:55
  #8
Medlem
Ballickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Ska du lösa uppskovet bör du dessutom begära omprövning och be att uppskovet tas bort retroaktivt istället för att bara återföra det, det kan man spara uppemot 20000 på om man omprövar maximala fem år.

https://www.skatteverket.se/privat/f...6469445e9.html
Nu blev jag nyfiken här. Hur funkar egentligen detta? Jag kan alltså ha betalat ränta på uppskovsbeloppet under fem år, sedan betala av beloppet (i mitt fall hela beloppet) och få tillbaka räntan retroaktivt?

Känns lite märkligt. Som att ta ett banklån och sen fem år senare säga att jag bara skojade och begära tillbaka all ränta. Men det kanske är så det fungerar? Kan jag göra detta utan bankemang (även för flera uppskov, jag har två olika försäljningar där jag plussat på uppskovsbeloppen) eller är det nån manuell prövning?
Citera
2017-03-21, 10:07
  #9
Medlem
lemonzhellos avatar
Japp, inga konstigheter.
Skatteverket beskriver ju till och med själva hur du ska göra, så det följer av förfarandereglerna, helt enkelt.

Du får i och för sig betala en kostnadsränta på den skatt du skulle ha betalt för x antal år sen, men denna är betydligt lägre än den s.k. uppskovsräntan.

Kolla här för ett rätt bra räkneexempel, visserligen med ett par år på nacken:


http://www.dn.se/ekonomi/los-uppskov...k-kostnaderna/
Citera
2017-03-24, 00:55
  #10
Medlem
Ballickers avatar
Tack för tipset! En fråga bara: Ska jag vänta med att deklarera innan jag fått omprövningsbeslutet? Eller deklarerar jag som vanligt och sen sker omprövningen och inbetalningen separat?

Om jag deklarerar efter omprövningen kanske jag får tillbaka räntan/skatten redan denna återbäring?
Citera
2017-03-24, 12:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Tack för tipset! En fråga bara: Ska jag vänta med att deklarera innan jag fått omprövningsbeslutet? Eller deklarerar jag som vanligt och sen sker omprövningen och inbetalningen separat?

Om jag deklarerar efter omprövningen kanske jag får tillbaka räntan/skatten redan denna återbäring?

I årets deklaration återför du uppskovet och betalar skatten. Sen omprövar du föregående års deklarationer för att få lägre ränta än uppskovsräntan.
Citera
2017-03-26, 00:24
  #12
Medlem
Ballickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
I årets deklaration återför du uppskovet och betalar skatten. Sen omprövar du föregående års deklarationer för att få lägre ränta än uppskovsräntan.
Och då får jag tillbaka räntan på nästa års skatteåterbäring? Eller årets?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback