• 1
  • 2
2017-03-20, 12:41
Medlem
Finlandskans avatar
Jag pluggar till jurist, och har drygt 3 år kvar. Har deltidsjobb på 20-25h i veckan. Har sparat 400.000kr till kontantinsats. Min far skulle kunna stå som medlåntagare (han har eget företag sedan 30 år tillbaka och äger dessutom flera hus, ett sommarställe och skog som långt överstiger lånebeloppet). Har heller inga betalningsanmärkningar eller andra "prickar" i registret.

Så, tror ni det är möjligt för mig att få bolån på ca 2,5 mille?
Citera
2017-03-20, 12:49
Medlem
Fenjal888s avatar
Om du ska stå som 100% ägare och lånetagare så kommer du inte fån på 2,5 miljoner.

Motfråga: Hur ser ditt arbetskontrakt ut. Vad är minimiinkomsten varje månad? Är det tillsvidare?
Citera
2017-03-20, 12:50
Medlem
Ja, det kan du. Källa: Är i väldigt lik situation. Be om ett lånelöfte om inte annat.
Citera
2017-03-20, 12:56
Medlem
Finlandskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Om du ska stå som 100% ägare och lånetagare så kommer du inte fån på 2,5 miljoner.

Motfråga: Hur ser ditt arbetskontrakt ut. Vad är minimiinkomsten varje månad? Är det tillsvidare?

Det är tillsvidare. Minimilön är 10.000kr i månaden.
Citera
2017-03-20, 12:56
Medlem
Finlandskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blitto44
Ja, det kan du. Källa: Är i väldigt lik situation. Be om ett lånelöfte om inte annat.

Vad roligt. Ska in och diskutera med banken så småningom nog, men ville kolla här först.
Citera
2017-03-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandskan
Vad roligt. Ska in och diskutera med banken så småningom nog, men ville kolla här först.

Yes, pluggar juridik och jobbar extra på bank, dock snäppet fler timmar. Var inga problem med lånelöfte (på annan bank än där jag jobbar ska tilläggas). Då din far jobbat i 30 år med sitt bolag är det inga problem, däremot får du räkna med att det är han som kommer stå som låntagare och inte du. Skulle han vilja belåna sig som privatperson ytterligare kan det bli problematiskt. Det är alltså inte så mycket av din lön som spelar roll, utan bara hans.
Citera
2017-03-20, 13:07
Medlem
Finlandskans avatar
Citat:
Yes, pluggar juridik och jobbar extra på bank, dock snäppet fler timmar. Var inga problem med lånelöfte (på annan bank än där jag jobbar ska tilläggas). Då din far jobbat i 30 år med sitt bolag är det inga problem, däremot får du räkna med att det är han som kommer stå som låntagare och inte du. Skulle han vilja belåna sig som privatperson ytterligare kan det bli problematiskt. Det är alltså inte så mycket av din lön som spelar roll, utan bara hans.

Okej, tack för ditt svar! Jag tror min far är skyldig ca 1 mille totalt (han har som sagt flera hus, ett arrende, ett sommarställe, skog och annat). Jag vet inte vad hans månadsinkomst är då han både får inkomst från företaget och annan kapitalinkomst. Har du någon aning om hur mycket han måste tjäna för att kunna låna ytterligare 2,5 mille?
Citera
2017-03-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandskan
Okej, tack för ditt svar! Jag tror min far är skyldig ca 1 mille totalt (han har som sagt flera hus, ett arrende, ett sommarställe, skog och annat). Jag vet inte vad hans månadsinkomst är då han både får inkomst från företaget och annan kapitalinkomst. Har du någon aning om hur mycket han måste tjäna för att kunna låna ytterligare 2,5 mille?

Ja det beror helt på om han äger det som privatperson eller genom sitt bolag. Även om han skulle äga det själv så måste han ha lön nog för att kunna betala både sitt egna lån OCH lånet han tar i ditt ställe. Är hans skuld privat eller bolagets skuld och om han driver genom Enskild firma eller AB/KB/HB spelar även det en avgörande roll. Men hör med honom, han vet trots allt bäst. Men var som sagt redo på att man inte kan skuldsätta sig mer än 600%, ibland mer och ibland mindre. Dessvärre har banker tendens att bedöma egenföretagare rätt strängt och inte medge krediter på samma sätt som till vanliga anställda.
Citera
2017-03-20, 13:17
Medlem
Ponera att du skulle köpa en lhg för 2,8milj kr.

Handpenning: 420kkr
Lån: 2 380 000 kr

Din fars lån från tidiare är uppskattat till 1 milj.

Totala kredit är således 3 380 000kr.
Skulle din far ha 40kkr efter skatt skulle de ge en skuldkvot på 700% vilket är tveksamt i vissa fall, framförallt då han är egenföretagare. Han skulle antagligen inte kunna belåna sig något mer. Men i dessa fall beror det mycket på vilken bank man har och hur det går för företag med mera. Det är svårt att säga mycket mer utan att ha exakta uppgifter, men som sagt, hör dig för med honom och sedan en bank för mer information.
Citera
2017-03-20, 16:39
Medlem
Du ensam: inte en chans. Handpenningen du har är minimum och du har ingen fast anställning. Kanske du hade fått ett lån på 1.2 miljoner.

Med din far: beror helt på hans situation och belåning.

Men vill man leva efter "pappa betalar" så kör hårt.
Citera
2017-03-20, 17:47
Medlem
Jösses, vilka dåliga tips du har fått.

Snacka med bankerna. Just när SBAB den bästa banken enligt mig och många insatta att få lån på och även förhandla räntan.

Du kan äga 5%-10%-20% osv om det funkar för din far.

Förhandla med bankerna det går alltid att lösa, ser dom en vinst i dig så får du lån.

Jag övertalade SBAB, ungefär samma sits som dig. Hade 550 000 ville låna 2.75. Fick ränta på 1.29 amorteringsfritt även om jag amorterar 3000kr i månaden valfritt.
Citera
2017-03-20, 17:58
Medlem
Finlandskans avatar
Citat:
Ja det beror helt på om han äger det som privatperson eller genom sitt bolag. Även om han skulle äga det själv så måste han ha lön nog för att kunna betala både sitt egna lån OCH lånet han tar i ditt ställe. Är hans skuld privat eller bolagets skuld och om han driver genom Enskild firma eller AB/KB/HB spelar även det en avgörande roll. Men hör med honom, han vet trots allt bäst. Men var som sagt redo på att man inte kan skuldsätta sig mer än 600%, ibland mer och ibland mindre. Dessvärre har banker tendens att bedöma egenföretagare rätt strängt och inte medge krediter på samma sätt som till vanliga anställda.

Jag förstår naturligtvis att detta beror på situationen och att denna fråga ej kan besvaras här. Ska kolla med bankerna och håller tummarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in