Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 21:14
  #1
Medlem
Klacksparkan86s avatar
Under många år har jag varit en storkonsument av jordgubbssylt. Eldorados eller Ica Basics/Europshoppers. Den smakar precis som den man får till pannkakorna i skolan.

Min mamma har alltid gjort jordgubbssylt om somrarna, och den har smakat gudomligt i jämförelse med de jag köpte.

Jag trodde att det var så att hemgjord smakade jordgubbar, och den man köper på affären smakar något annat, men nu räckte det tydligen med någon annan köpe-sylt för att det skulle bli en SIGNIFIKANT skillnad. Jag vet inte riktigt vilken sort, men dyrare än de två andra jag har nämnt. Bob, tror jag.

Den smakar givetvis inte som hemgjord, men den påminner om hemgjord, snarare än om Eldorado-tramset.


Vad är skillnaden? Skillnaden i gram jordgubbar per 100 gram är inte tillräckligt stor för att förklara skillnaden.
Citera
2017-03-19, 22:18
  #2
Medlem
guranboys avatar
Läs innehållsförteckningen på burkarna så får du ditt svar,
Oftast innehåller sylten mestadels äppelmos och inte jordgubbar
Citera
2017-03-19, 22:43
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Glukossirap? Essenser? Mängd och sort socker? Jordgubbar av olika kvalitet, mognadsgrad och sort.
Dessutom en vanesak?
Folk gillar ofta t e x inte riktig vaniljglass gjord på vaniljstång utan tycker bättre om den med essenser.
Citera
2017-03-20, 09:25
  #4
Medlem
Oftast har billigare syltsorter en lägre bärhalt och en högre andel tillsatt socker, i jämförelse med dyrare sorter. Eldorados jorgubbssylt innehåller till exempelvis 35g jordgubbar per 100 gram, medan Önös extra prima jordgubbssylt innehåller 52 g jordgubbar per 100 gram. Innehållsförteckningar visar att det finns andra skillnader också. Eldorados sylt innehåller till exempelvis glukos-fruktossirap medan Önös sylt inte gör det.

När man gör hemmagjord sylt så är det vanligt att man endast tillsätter socker. Socker kan användas som konserveringsmedel samt smakbärare, så att pektin och olika konserveringsmedel inte behövs. Därför kan det vara rejäla skillnader mellan hemmagjord sylt och de sorter som man köper i butik. Läs innehållsförteckningarna på syltburkarna om du vill få det lättare att välja en bättre syltsort.
Citera
2017-03-20, 09:37
  #5
Medlem
Gertrud1s avatar
Skolans jordgubbssylt var mer jordgubbskräm som var förtjockad. Alltså mer vatten och bulk. Medan hemgjord brukar ha mer socker och därmed starkare smak. Eftersom det bara är jordgubbar behövs ingen bulk.

Den förra var mer sönderkokt tror jag också.

BOB brukar ha ovanligt äkta grejer har jag för mig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback