Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 12:15
  #13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Blinkandet är normalt, signalerar att batteriet är OK.

Jag har haft radiostyrda brandvarnare, de käkade batterier!

Problemet är att de kommunicerar på 433Mhz dvs samma frekvens som radiostyrda eluttag, bilnycklar, väderstationer etc. Så mikroprocessorn som avkodar signalerna får aldrig gå till sleep-mode (lågströmsläge).

Finns de som kopplas ihop med tråd, fast om man skall dra tråd kanske man skall överväga reläbrandvarnare.
Då får man ordna en nätdel och backupbatteri.
Fördelen är att du kan koppla dem till en telefonuppringare eller ett villalarm.

Jag har radiostyrda brandvarnare och de håller ungefär ett år på tre AA-batterier. Det finns även plats för ett 9V-batteri (man kan välja antingen eller, men tanken är främst att man skall ha 9V lithium-batteri i detta fack så att varnaren går flera år mellan varje batteribyte).
Citera
2017-03-24, 20:45
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Blinkandet är normalt, signalerar att batteriet är OK.

Jag har haft radiostyrda brandvarnare, de käkade batterier!

Problemet är att de kommunicerar på 433Mhz dvs samma frekvens som radiostyrda eluttag, bilnycklar, väderstationer etc. Så mikroprocessorn som avkodar signalerna får aldrig gå till sleep-mode (lågströmsläge).

Finns de som kopplas ihop med tråd, fast om man skall dra tråd kanske man skall överväga reläbrandvarnare.
Då får man ordna en nätdel och backupbatteri.
Fördelen är att du kan koppla dem till en telefonuppringare eller ett villalarm.

Kör gärna med dina radiostyrda, men komplettera med "vanliga" brandvarnare som INTE är radiostyrda. Sådana där som kostar 99:- per tvåpack. Sätt minst en brandvarnare per våning, så är du hyfsat säker. "Radiostyrda" brandvarnare kör på öppna frekvenser, som ska samsas med fan och hans moster: "Radiostyrda flygplan", "babyvakter" med mera etc. Dessa brandvarnare kan man inte lita på för sitt liv. Komplettera alltså med vanliga "dumma" brandvarnare för att vara på "safe side"!
Citera
2017-03-25, 07:20
  #15
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har radiostyrda brandvarnare och de håller ungefär ett år på tre AA-batterier. Det finns även plats för ett 9V-batteri (man kan välja antingen eller, men tanken är främst att man skall ha 9V lithium-batteri i detta fack så att varnaren går flera år mellan varje batteribyte).

Funkar säkert för privatpersoner med eget boende, men inte i hyreshus.

Sattes dit sådant skit i svindyrt bygge.... vid besiktning ett par år senare var ungefär hälften ur drift, pga boende plockat ner dom och tagit ur batterierna.
Alla fick bytas mot nya med inbyggda 10 årsbatterier (brandvarnaren kasseras därefter)

TS! köp ovan med inbyggt batteri.

Överlag är det katastrofalt dåligt med respekten för att sköta sin brandvarnare, eller ens läsa bruksanvisningen om pausfunktionen vid matlagning/bakning som dom flesta brandvarnare har, nä ner med den och ut med batterierna.... att bränderna ökar förvånar inte
Citera
2017-03-25, 07:40
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Överlag är det katastrofalt dåligt med respekten för att sköta sin brandvarnare, eller ens läsa bruksanvisningen om pausfunktionen vid matlagning/bakning som dom flesta brandvarnare har, nä ner med den och ut med batterierna.... att bränderna ökar förvånar inte
Stöter ofta på brandvarnare(batteribyte, kontroll, montering) i jobbet och det är försvinnande få som känner till att brandvarnare ska bytas med jämna mellanrum trots att det ofta står ett datum på.
Citera
2017-03-26, 01:53
  #17
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kör gärna med dina radiostyrda, men komplettera med "vanliga" brandvarnare som INTE är radiostyrda. Sådana där som kostar 99:- per tvåpack. Sätt minst en brandvarnare per våning, så är du hyfsat säker. "Radiostyrda" brandvarnare kör på öppna frekvenser, som ska samsas med fan och hans moster: "Radiostyrda flygplan", "babyvakter" med mera etc. Dessa brandvarnare kan man inte lita på för sitt liv. Komplettera alltså med vanliga "dumma" brandvarnare för att vara på "safe side"!

Det var en bra ide, men jag satte in reläbrandvarnare, de drivs av transformator + batteribackup.
Citera
2017-04-01, 01:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Det var en bra ide, men jag satte in reläbrandvarnare, de drivs av transformator + batteribackup.


Jag vill bara påminna om att se över dina brandvarnare och se till att dina barn har samma skydd där de bor och att du som förälder kollar deras status, för vad kan man mer göra.

Min gamle far var brandman/rökdykare och han sa alltid kolla batterierna för röken dödar snabbt.
Han sa att 2-3 andetag sedan är du förlorad.
__________________
Senast redigerad av TeslaDC 2017-04-01 kl. 01:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback