2017-03-19, 19:45
Medlem
iMM0s avatar
Behöver er hjälp!
Lagade lite tillbehör i ugnen till maten idag.
Frun har lagat innan mig, och vet inte vad hon gjorde men när jag hade satt igång den och skulle in med potatisen i ugnen så kom där ut lite rök från ugnen (inget moln) så antar att där ligger något i ugnen som gjort detta.

I alla fall, brandlarmet gick igång.
Finns ingen avstängningsknapp på brandvarnaren och trycka på testknappen gjorde inte ett dugg!
Så jag rykte ur batteriet så det tystna, öppna alla fönster så det kunde vädras ut i hemmet.

Efter maten så (1 timme senare) så tryckte jag i batteriet igen, det blinkade frenetiskt och sen startade skrotet igen!
Ryckte ut batteriet igen och började googla.

Har testat hålla inne testknappen 15 sekunder, inget sker varken med batteri i eller utan.
Lät det pipa i en kudde ungefär i 5 min slutade inte pipa ändå.

Tryckte i ett nytt batteri för att se om det var det som var problemet, men icke!
Har låtit det ligga utomhus nu i ca 1 timme för "vädring" och satte i batteriet igen utomhus, startade efter att lampan blinkat som bara den igen.

Hur fasen får man detta elände att sluta pipa?!

Märke:
Photoelectric Smoke Alarm
Marquant

Modell:
442-027
Citera
2017-03-19, 19:53
Medlem
Tok-Franss avatar
Köp en ny. Kostar en hundring. Den du har skulle iallafall inte jag lita på.
Citera
2017-03-19, 19:56
Medlem
kraftfoders avatar
Du har fått in stekos i den fotoelektriska detektorn, och stekoset har bildat en hinna. Detektorn "tror" att det är rök och därför piper varnaren. Marquant är Julas billiga noname-märke som oftast är skräp. Ödsla ingen tid på brandvarnaren, köp en ny. Brandvarnare kostar nästan nada, och ska faktiskt bytas ut vart 10:de år. Det sista tänker många inte på, de bara byter batterier.
Citera
2017-03-19, 20:03
Medlem
iMM0s avatar
Okey tack för snabba svar.
Springer ner på Kjell i morgon och köper en ny.

Av någon märklig anledning så slutade den pipa.
Sa till grannarna att det kommer pipa en hel del utomhus då jag testar lite saker.

Så jag satte i batteriet och lät det pipa utomhus.
2 min senare slutade den och blinkar nu rött 1 gång per 40-45 sekunder.
Har satt tillbaka skiten i köket nu för att se om den reagerar.

5 min har gått och inget pip.
Kan det vara löst?
Citera
2017-03-19, 20:16
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iMM0

Sa till grannarna att det kommer pipa en hel del utomhus då jag testar lite saker.

Kan det vara löst?

Det ända du kan konstatera är att brandvarnaren inte tjuter längre, Inte om den funkar som den ska. Köp en ny i morgon. Köp en av "jonisk" typ. Den borde klara av matos bäst. Fundera även på att skaffa en brandsläckare. Du kommer inte långt med en mugg vatten när elden är lös.
Citera
2017-03-19, 20:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Kan det vara löst?

Batteriet kanske inte orkar mer?
Jag skulle nog dra ner på Kjell och köpa ny varnare. Köpte innan jul ett tvåpack där för 98:-. Billig livförsäkring.

Lite OffT: Brukar stå att man ska använda sig av alkaliska batterier, lite lustigt att batterierna som medföljer brukar vara brunstens..
Citera
2017-03-19, 20:21
Medlem
iMM0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Det ända du kan konstatera är att brandvarnaren inte tjuter längre, Inte om den funkar som den ska. Köp en ny i morgon. Köp en av "jonisk" typ. Den borde klara av matos bäst. Fundera även på att skaffa en brandsläckare. Du kommer inte långt med en mugg vatten när elden är lös.

Haha jag antar du har helt rätt!
Tack för tipset!
Brandsläckare finns här redan men den hjälper inte mycket om man inte är hemma :P
Citera
2017-03-19, 20:56
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Haha jag antar du har helt rätt!
Tack för tipset!
Brandsläckare finns här redan men den hjälper inte mycket om man inte är hemma :P
Det där händer när batteriet dör. Så kanske bara ett nytt. Nåja, lätt fixat.
Citera
2017-03-19, 22:03
Medlem
iMM0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Det där händer när batteriet dör. Så kanske bara ett nytt. Nåja, lätt fixat.

Sitter nytt i, som skrivet ovan.
Citera
2017-03-19, 22:08
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Sitter nytt i, som skrivet ovan.
Jaha. Förlåt min miss.
Citera
2017-03-20, 05:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Du har helt enkelt ett "allt är bralarm", så länge det tjuter är allt bra men när det tystnar då har det hänt brand till exempel (säger som flera andra köp en ny kostar 50kr och uppåt, brandvarnare har i en del fall ett bästföredatum och bör ses som förbrukningsvara, har du ett större hem eller ett hem i flera våningar så bör du köpa en lite dyrare brandvarnare med radiofunktion, startar brandvarnare i källaren så startar även brandvarnaren på andra våningen är tanken.

När du ändå är i farten köp en brandfilt och sätt upp i köket och en brandsläckare småsaker som kan göra stor skillnad den dagen det händer nåt.)
Citera
2017-03-22, 22:07
Medlem
KiselMupps avatar
Blinkandet är normalt, signalerar att batteriet är OK.

Jag har haft radiostyrda brandvarnare, de käkade batterier!

Problemet är att de kommunicerar på 433Mhz dvs samma frekvens som radiostyrda eluttag, bilnycklar, väderstationer etc. Så mikroprocessorn som avkodar signalerna får aldrig gå till sleep-mode (lågströmsläge).

Finns de som kopplas ihop med tråd, fast om man skall dra tråd kanske man skall överväga reläbrandvarnare.
Då får man ordna en nätdel och backupbatteri.
Fördelen är att du kan koppla dem till en telefonuppringare eller ett villalarm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in