• 1
  • 2
2017-03-19, 12:01
Medlem
Ja, som rubriken säger: Kan man köpa predniolon receptfritt på nätet?
Är reumatiker och det enda som hjälper mig är kortison, men läkarna vill inte skriva ut det, utan försöker med allt möjligt annat som inte hjälper mig. Detta innebär att jag knappt kunnat gå och musklerna förtvinar. Känner hur jag bara blir sämre och sämre. Visst kortison har biverkningar, men de tar jag gärna i stället för att bli ett kollo.
Citera
2017-03-24, 20:23
Medlem
Nej det kan man inte. Dessutom e kortison inge vidare att äta å kan de facto utlösa psykos varför man alltid följer upp sån behandling.
Citera
2017-03-27, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indicaana
Nej det kan man inte. Dessutom e kortison inge vidare att äta å kan de facto utlösa psykos varför man alltid följer upp sån behandling.

Nej, det är inte bra att äta kortison, men ibland får man väga för och nackdelar. Att det finns många biverkningar, speciellt vid höga doser vet jag, men jag har aldrig hört(läst) om att det kan framkalla psykos.
Citera
2017-03-27, 20:33
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Där ljuger du, det är klart man kan köpa det. Finns mängder med nätapotek på Darknet osv där allt från antibiotika till kortison finns.

Ska inte säga att du ljuger men jag har anlag för psykos och har gått på prednisolon i snart 4 månader utan att läkarna ens nämnd psykos..
Citera
2017-03-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Där ljuger du, det är klart man kan köpa det. Finns mängder med nätapotek på Darknet osv där allt från antibiotika till kortison finns.

Ska inte säga att du ljuger men jag har anlag för psykos och har gått på prednisolon i snart 4 månader utan att läkarna ens nämnd psykos..

Jag kan inte svara för darknet. Jag hänger inte där. Den som gör det bestämmer givetvis själv vad för preparat den äter och vilka personer den väljer att lita på som säljer dessa..
Jag arbetar med kortison dagligen, betapred, prednisolon, medrol, ja u name it. Det är ju bara att söka på fass om du vill kolla biverkningslistan. Särskilt lätt för de som har anlag för psykos att utveckla den. Dessutom stör de ditt eget immunförsvar och kan hämma den egna kortisolproduktionen. Har du infektion kan den förvärras o.s.v. Kortisonbehandling SKA följas upp och utvärderas. Säger du något annat så ljuger DU.
Citera
2017-03-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FireUp
Nej, det är inte bra att äta kortison, men ibland får man väga för och nackdelar. Att det finns många biverkningar, speciellt vid höga doser vet jag, men jag har aldrig hört(läst) om att det kan framkalla psykos.

För att du va trevlig kan du få direkt citerat ur fass
Medrol
"Psykotisk störning, ångest, irratibilitet. Aktivering av tidigare psykisk sjukdom."

Betapred
"Psykotisk störning. Ångest, irritabilitet. Eufori. Sömnstörningar Humörsvängningar. Depression."

Prednisolon
"Aktivering av tidigare psykiska rubbningar. Depression, mani hos patienter utan tidigare känd psykisk sjukdom."

Såg nu att du har reutmatism och kortison ges endast under begränsad tid med övervakning för dem just på grund av att man inte vill förstöra din egen produktion av inflammationshämmare.
Det finns massa nya mediciner nu, så kallade biologiska läkemedel.
Bifogar en lista på preparat så kan du rådfråga läkaren om dessa mer snälla läkemedel.

TNF-blockerande läkemedel
– Etanercept (Enbrel, samt biosimilar med handelsnamn Benepali)
– Infliximab (Remicade, samt biosimilars med handelsnamn Remsima och Inflectra)
– Adalimumab (Humira)
– Golimumab (Simponi)
– Certolizumabpegol (Cimzia)
IL-1-receptorantagonist
– Anakinra (Kineret)
CD-20-antikropp
– Rituximab (Mabthera)
CTLA4
– Abatacept (Orencia)
IL-6-receptorantagonist
– Tocilizumab (RoActemra)
Senast redigerad av indicaana 2017-03-28 kl. 21:28.
Citera
2017-03-29, 00:51
Medlem
De biverkningar som man kan få på lång sikt är ökat blodsocker, man kan bli rund, få lite försämrat immunförsvar, få försämrad ben- och muskelmassa.
Det är alltså väldigt dåligt att ta kortison bara sådär
Citera
2017-03-29, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lactoferrate
De biverkningar som man kan få på lång sikt är ökat blodsocker, man kan bli rund, få lite försämrat immunförsvar, få försämrad ben- och muskelmassa.
Det är alltså väldigt dåligt att ta kortison bara sådär
Nu är det inga större doser jag behöver ta, och får jag inte det så blir följden att jag inte kan röra mig, med minskad muskelmassa som följd. Så det är inte bara så där, jag vill ha det. Försämrat immunförsvar är en av de positiva egenskaperna när det gäller reumatism, eftersom immunföret är för aktivt.
De mediciner som lactoferrate räknar upp har jag inte blivit erbjuden.
Citera
2017-03-29, 12:46
Medlem
Citat:
Nu är det inga större doser jag behöver ta, och får jag inte det så blir följden att jag inte kan röra mig, med minskad muskelmassa som följd. Så det är inte bara så där, jag vill ha det. Försämrat immunförsvar är en av de positiva egenskaperna när det gäller reumatism, eftersom immunföret är för aktivt.

Förlåt missade helt att du var reumatiker.
Brukar du för mkt kortison (antar att du kört TNF-a blockerare?) så kommer det ju inte bli bra i längden.
Men berätta för läkaren att ditt liv blivit miserabelt utan kortisonet?
Citera
2017-03-29, 21:54
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Jag kan inte svara för darknet. Jag hänger inte där. Den som gör det bestämmer givetvis själv vad för preparat den äter och vilka personer den väljer att lita på som säljer dessa..
Jag arbetar med kortison dagligen, betapred, prednisolon, medrol, ja u name it. Det är ju bara att söka på fass om du vill kolla biverkningslistan. Särskilt lätt för de som har anlag för psykos att utveckla den. Dessutom stör de ditt eget immunförsvar och kan hämma den egna kortisolproduktionen. Har du infektion kan den förvärras o.s.v. Kortisonbehandling SKA följas upp och utvärderas. Säger du något annat så ljuger DU.
Ifrågasätter inte olämpligheten att självmedicinera med prednisolon som icke-medicinskt skolad, men om du arbetar i Sverige med dessa preparat har du en rätt skev bild av verkligheten också. I Sverige är nästan allt receptbelagt och allting som inte görs exakt som i Sverige innebär livsfara med mera. Det är så klimatet är. I Thailand kan man gå in på närmsta apotek och säga man har svårt att sova och få några stesolid i näven, no questions asked. En annan historia jag hört är när polaren var förkyld utomlands och fick just prednisolon av apoteket, no questions asked.

Bara för din egen skull kan det vara bra att få lite perspektiv. Vi sitter ofta i Sverige och tror att det enda rätta sättet är så vi själva gör.
Citera
2017-03-29, 22:56
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ifrågasätter inte olämpligheten att självmedicinera med prednisolon som icke-medicinskt skolad, men om du arbetar i Sverige med dessa preparat har du en rätt skev bild av verkligheten också. I Sverige är nästan allt receptbelagt och allting som inte görs exakt som i Sverige innebär livsfara med mera. Det är så klimatet är. I Thailand kan man gå in på närmsta apotek och säga man har svårt att sova och få några stesolid i näven, no questions asked. En annan historia jag hört är när polaren var förkyld utomlands och fick just prednisolon av apoteket, no questions asked.

Bara för din egen skull kan det vara bra att få lite perspektiv. Vi sitter ofta i Sverige och tror att det enda rätta sättet är så vi själva gör.

Mycket fel i denna text. I Sverige arbetar vårdpersonal i större utsträckning efter evidens kontra många andra länder. Det är väldigt få länder som tillåter förskrivning av bensodiazepiner utan recept. Dessutom verkar du skita i att bensodiazepiner är beroendeframkallade och orsakar en hel del problem, att Thailand inte har resurserna för att hjälpa dessa personer är en annan femma. Sen slutligen att din polare fått kortikosteroider i Polen är ju dessutom helt uppåt väggarna. Kortikosteroider gör dig mer infektionskänslig, alltså något man direkt vill undvika i en sådan situation. Eller håller du inte med?

Bara för din egen skull kan det vara bra att få lite perspektiv
Citera
2017-03-29, 23:44
Medlem
GROTTULFs avatar
Citat:

Det låter märkligt att du inte fått pröva TNF-blockare (det är ffa Benepali [etanercept], Inflectra, Remsim och Remicade [Infliximab] som används i kombination med metotrexat) om du ej svarat på metotrexat, för jag antar att du har käkat detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in