• 1
  • 2
2017-03-18, 23:09
Medlem
Tänker om man skall ta pension och bo t.ex. kambodja eller thailand.
Hur mycket pengar behöver man för att leva bekvämt där i säg 30 år (pension vid 50) ?
Citera
2017-03-18, 23:11
Medlem
5Mkr+, beroende på vilken standard du vill ha.
Citera
2017-03-18, 23:17
Medlem
Riddarhusets avatar
Beskriv bekvämt och din standard. Bo på hotell? Vilket land? Hur långt från stan? Jag har ett tips på Kambodja där du kan bo för 50 skr per dag. Då ingår allt. Jag kan ge dig tips. är det bråttom kan du skriva direkt
Citera
2017-03-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Beskriv bekvämt och din standard. Bo på hotell? Vilket land? Hur långt från stan? Jag har ett tips på Kambodja där du kan bo för 50 skr per dag. Då ingår allt. Jag kan ge dig tips. är det bråttom kan du skriva direkt

Det var mer dröm, ej brottom. Tänker typ, köpa ett litet hus och bo själv, köpa mat och en och annan hora kanske.
Citera
2017-03-18, 23:41
Medlem
Räkna med att du kan plocka ut 4% av kapitalet varje år så får du avgöra själv vilken nivå du vill lägga dig på. Med 5Mkr kan du plocka ut knappt 17k/månad. Inte något man lever fett på, men det fungerar.
Citera
2017-03-18, 23:45
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Det var mer dröm, ej brottom. Tänker typ, köpa ett litet hus och bo själv, köpa mat och en och annan hora kanske.
Ja det finns billiga länder. Jag har bara erfarenhet via kontakter. Men du får väl googla på.
Citera
2017-03-18, 23:49
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Räkna med att du kan plocka ut 4% av kapitalet varje år så får du avgöra själv vilken nivå du vill lägga dig på. Med 5Mkr kan du plocka ut knappt 17k/månad. Inte något man lever fett på, men det fungerar.
Haha, i Kambodja lever du som en kung för 17.000/månaden kan jag säga!
Citera
2017-03-19, 00:01
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Preics som cybergrodan säger så kan man nog komma rätt långt på 17k i länder som Kambodja/Thailand. Vill man ha tak över huvudet och äta gott utan några speciella dyra aktiviteter skulle det nog räcka alldeles utmärkt
Citera
2017-03-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan

Ja kanske, jag vet inte. Min erfarenhet är att om man inte vill leva som en inföding utan ändå hålla Svensk standard så brukar det ändå gå åt lite pengar, även i dessa länder. Sen vill man kanske åka på någon semester osv och då kvittar det var man utgår från. Men som sagt, jag vet inte, du har säkert rätt. Men jag hade inte velat chansa med en lägre budget iaf.

Edit: Man bör även ta med att bra sjukvård antagligen inte är gratis, speciellt inte i dessa länder där man kanske t.o.m måste åka till något annat land. Ska man vara borta länge så kommer man säkert behöva vård någon gång.
Senast redigerad av Dogmatix 2017-03-19 kl. 00:07.
Citera
2017-03-19, 02:04
Medlem
Citat:

Men det måste ändå vara rätt okej med 17 k i thailand.

Problemet är ju att jag aldrig kommer att få ihop ens 5 millar under min livstid. Kanske 3 om jag säljer av allt jag har också.
Citera
2017-03-19, 02:14
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Men det måste ändå vara rätt okej med 17 k i thailand.

Problemet är ju att jag aldrig kommer att få ihop ens 5 millar under min livstid. Kanske 3 om jag säljer av allt jag har också.
Man ska aldrig säga aldrig!
Citera
2017-03-19, 07:12
Medlem
Dom fattigaste i världen lever på 1-2USD per dagen endast, så runt 365-730USD per år.

Visst kommer i princip vara omöjligt leva på så lite pengar genomsnitt resten av livet för västerlänning. Samt skulle tillkomma vissa pengar för kunna få någon bostad från början om man inte vill bo i tält även om temperatur i länderna gör skulle fungerat.

Så minimum för klara sig 50 år i sådana länder bör ligga på runt en halv miljon minst alla fall samt placering som ger viss avkastning runt 4%.

Men det kommer inte vara så trevligt, 500USD per månad bör man alla fall ha röra på sig för kunna få större utbud av länder och städer. Så minst en miljon är då föredra ha minst och hoppas man får alla fall 4% avkastning.

Sedan är det alltid så mycket hinder på vägen, inte bara flytta till valfritt land. Även svårt få folk ta emot dig för leva i valfri by eller stad. Samt få någon vilja hyra ut bostad till dig till lokala priser och överpris som dom ger västerlänningar.

Sedan behöver man inte flytta så långt, för exempel i Bulgarien går det köpa väldigt mycket skog väldigt billigt. Även ett hus går köpa med stor mark för 20kEUR. Visst renoveringsobjekt är snäll sagt om huset då men. Så hus på landet där med egen skog så man har ved för värma hus sedan ha egen lokal odling och lite djur så hade man kunnat leva billigt där med. Dock hårt jobb då samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in