• 1
  • 2
2017-03-18, 22:46
Medlem
PierreValdezs avatar
Det är ju bostadskris. Och det kanske inte känns så bra att bo hos föräldrarna.

Men om föräldrarna står för i praktiken alla utgifter från mat, till hyra, el, värme, internet, telefon, kanske tom bil.

Då tycker jag ni borde snarare se det som en chans att försöka spara ihop er en liten förmögenhet under tiden.

Har ni lyckats med detta? Eller inte? Och varför?

Man tycker ju att detta borde vara ett ypperligt tillfälle för att spara ihop sig lite cash för senare.
Citera
2017-03-18, 22:49
Medlem
Jag betalar mat själv samt hyra hemma olika beroende på hur mycket jag får ut varje månad, efter lön denna månaden ca 50 papp sparade sen får jag heltid juni så 20 papp var månad samt lovad att inte behöva betala från då tills jag hittat eget så hoppas jag hinner spara ihop en del
Citera
2017-03-18, 22:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Det är ju bostadskris. Och det kanske inte känns så bra att bo hos föräldrarna.

Men om föräldrarna står för i praktiken alla utgifter från mat, till hyra, el, värme, internet, telefon, kanske tom bil.

Då tycker jag ni borde snarare se det som en chans att försöka spara ihop er en liten förmögenhet under tiden.

Har ni lyckats med detta? Eller inte? Och varför?

Man tycker ju att detta borde vara ett ypperligt tillfälle för att spara ihop sig lite cash för senare.
Bra inlägg. Använd föräldrarna. De vill att du är där. Men SPARA.(jag en förälder)
Citera
2017-03-18, 23:00
Medlem
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Bra inlägg. Använd föräldrarna. De vill att du är där. Men SPARA.(jag en förälder)

"De vill att du är där"?

Snälla skriv när du kommit hem vid datorn och inte via mobilen. Det blir lite svårt att tyda vad det är du menar.

Men, ja. Jag tycker att det är vettigare att spara än att gå ut på resor och festa loss. Ska du ha en bil, köp en begagnad bil och lär dig att fixa själv så mycket det bara går.

Har du några 10k-tals som du sparat ihop så borde det räcka för en vettig bil som är begagnad. Ingen idé att köpa en sprillans ny för att amortera på den. Inte värt tiden, pengarna och besväret.

Spara ihop ordentligt istället, sen när rätt läge kommer och om du hittar något för rätt pris, så har du lite cash för och lägga på din nya bostad.
Citera
2017-03-18, 23:09
Medlem
NurseJackies avatar
Jag önskar att jag vore en sån förälder som kunde ge mina barn detta. Men de har alltid fått betala för sig, efter förmåga.
Citera
2017-03-18, 23:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
"De vill att du är där"?

Snälla skriv när du kommit hem vid datorn och inte via mobilen. Det blir lite svårt att tyda vad det är du menar.

Men, ja. Jag tycker att det är vettigare att spara än att gå ut på resor och festa loss. Ska du ha en bil, köp en begagnad bil och lär dig att fixa själv så mycket det bara går.

Har du några 10k-tals som du sparat ihop så borde det räcka för en vettig bil som är begagnad. Ingen idé att köpa en sprillans ny för att amortera på den. Inte värt tiden, pengarna och besväret.

Spara ihop ordentligt istället, sen när rätt läge kommer och om du hittar något för rätt pris, så har du lite cash för och lägga på din nya bostad.
Nä ingen mobil. Tyckte det var självklart utan längre kommentarer.
Mina barn har lyckats spara en del pengar. Vi betalar allt när de är hemma. Utlandsstudier med vissa längre uppehåll i S.
Citera
2017-03-18, 23:13
Medlem
polagoms avatar
Citat:
"De vill att du är där"?

Inte for det var jag som skrev det men ar val inte sa svart att forsta att han/hon syftar pa att just foraldrana vill att deras barn ska vara dar. Hemma, med de. Jag forstar inte varfor varenda javel pa fb leker att de inte forstar vissa inlagg for att det ibland har varit grammatiskt knaggligt.

Men annars sa ar det absolut ett perfekt lage for barnen att spara pengar. Och om de har heltidsjobb sa borde de klara av att spara en hel del. Men samtidigt ha pengar for att ga ut och ha kul men ocksa betala hemma.
Citera
2017-03-19, 01:56
Medlem
00sjus avatar
Bor fortfarande hos mina föräldrar och har lyckats spara ihop 120k. Direkt när jag får fastjobb flyttar jag dock.
Citera
2017-03-19, 04:01
Medlem
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseJackie
Jag önskar att jag vore en sån förälder som kunde ge mina barn detta. Men de har alltid fått betala för sig, efter förmåga.

Önskar?

Menar du att ni hade det svårt och ungen var tvungen att hjälpa till hemma?

Jaja, så kan det tyvärr vara ibland. Ibland måste man själv hjälpa föräldrarna, och då blir det ju svårare att spara.
Citera
2017-03-19, 12:33
Medlem
Under de månaderna jag jobbade 100% så fick jag hjälpa till ganska rejält 10k av min lön nästan hälften då nu har jag ca 50% till juni sen 100% framåt var tufft men skulle inte klarat hyran mat eller annat annars.
Citera
2017-03-19, 15:38
Medlem
Zednicks avatar
Bodde hemma hos min far under mitt första år på universitetet. Kändes inte som något speciellt under den tiden men har känt nu i efterhand att det var väldigt snällt. Slapp betala hyra och en hel del mat. Detta gjorde att det var ganska enkelt att spara ihop till en liten buffert.

Är man smart som ung idag tycker jag att man ska försöka bo kvar hemma så länge man klarar av det.
Citera
2017-03-19, 17:00
Medlem
FiffelMonas avatar
Jag knarkade bort mina pengar när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Jag knarkar bort dem nu också, men jag bor inte hemma.

Inget jag rekommenderar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in