• 1
  • 2
2017-03-18, 20:41
Medlem
Denna frgan har stllts bde hr och p andra forum och dylikt frut. Men vill grna se vad anda har i sina tankar. Om vi leker med tanken p att big bang faktiskt hnde vad fanns innan big bang d ? Om forskare sger att det i princip inte fanns ngonting .. Hur kan ngonting explodera med en sn kraft frn "ingenting"
Citera
2017-03-18, 20:44
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addexo
Denna frgan har stllts bde hr och p andra forum och dylikt frut. Men vill grna se vad anda har i sina tankar. Om vi leker med tanken p att big bang faktiskt hnde vad fanns innan big bang d ? Om forskare sger att det i princip inte fanns ngonting .. Hur kan ngonting explodera med en sn kraft frn "ingenting"

Min gissning: Ett universum som sakta klumpade ihop sig pga gravitation, nr ttheten blev fr stor exploderade hela skiten. Som en supernova ungefr.
Citera
2017-03-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Min gissning: Ett universum som sakta klumpade ihop sig pga gravitation, nr ttheten blev fr stor exploderade hela skiten. Som en supernova ungefr.
S typ att universum har funnits i en tidigare version och nr den "tog slut" drog det ihop sig till nstan icke existerande och BOOOM! ... eller ?
Citera
2017-03-18, 20:47
Medlem
Antivalents avatar
Var fanns du innan du blev en spermie?

Frgan r felstlld d tid r beroende och sammankopplat med rummet.
Citera
2017-03-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Var fanns du innan du blev en spermie?

Frgan r felstlld d tid r beroende och sammankopplat med rummet.

Det r ocks en tung frga .. var man fanns...jag fanns inte eftersom jag blev inte jag frn alla dna pusselbitar och s var p plats och min hjrna brjat koppla ihop sig
Citera
2017-03-18, 20:51
Medlem
Citat:
Det r ocks en tung frga .. var man fanns...jag fanns inte eftersom jag blev inte jag frn alla dna pusselbitar och s var p plats och min hjrna brjat koppla ihop sig

Men jag anser att universum r bra mer komplext n livet sjlv.
Citera
2017-03-18, 20:59
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Var det inte plus- och minusladdade joner som slogs ihop och exploderade? Vad som fanns innan dess r fr mig omjligt att frst, universum i sig r ngonting som r en biljard gnger mer komplext n vad den mnskliga hjrnan r kapabel att frst.
Citera
2017-03-18, 20:59
Medlem
SnilleFixs avatar
Kosmos har alltid funnits.
Citera
2017-03-18, 21:03
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Kosmos har alltid funnits.
Det gr absolut inte att frst hur ngot alltid kan finnas utan att skapas. Fast samtidigt s bestr universum av ett expanderande vakuum, och vakuum r just ingenting.
Citera
2017-03-18, 21:16
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
S typ att universum har funnits i en tidigare version och nr den "tog slut" drog det ihop sig till nstan icke existerande och BOOOM! ... eller ?

Njae, version och version. Skulle pst att det samma version hela tiden. Hela tiden sker en konstant expansion av universum samtidigt som materia komprimeras i sm kluster tack vare gravitation. Vet inte om jag tycker hastigheten i dessa processer definierar grnser fr olika versioner. Jag vill snarare tnka mig att universum andas i cykler.
Citera
2017-03-18, 21:16
Avstngd
Frawjons avatar
Big Bang har ingen orsak. Det fanns inget innan det, fr tiden uppstod exakt samtidigt som universum uppstod. Det gr inte att frst universum med vra koncept.
Citera
2017-03-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Det gr absolut inte att frst hur ngot alltid kan finnas utan att skapas. Fast samtidigt s bestr universum av ett expanderande vakuum, och vakuum r just ingenting.
fast r inte vakuum ngonting?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in