Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-18, 13:35
  #1
Medlem
Hej!
Fick min lönespecifikation på nätet idag och då såg jag att jag bara får ut 14,4k då min pappa blev väldigt sjuk och fick åka helikopter. Så jag tog ledigt (hade inga semesterdagar kvar).
Min tjej lämnade mig för 3-4v sen och jag sitter ensam i ett hus som värms upp på direktel..

Jag har kontaktat mäklaren och han har lagt ut huset. Men någon måste ju betala, jag måste alltså lägga 8000kr på huset, 1600kr på bensin, 1500kr på mat, 2000 på att amortera bilen, 500 på mobilräkningen, 500 till facket och sen har jag 500 i skatt på bilen och sen ska jag betala 6-800kr för att huset ska komma upp på hemnet.
Har även andra utgifter som hundmat, besiktning, osv.. Jag kommer inte ha råd att klara denna månaden.
Jag kommer inte köpa snus denna månaden, jag får helt enkelt klara mig utan. Sen tänkte jag cykla till jobbet 2 gånger i veckan och försöka dra ner kostnaden till 1000kr på bensin och sen tänkte jag köpa ruggigt billig mat som alaska pollock (10kr/portion).

Någon som har tips hur jag kan tjäna 2-3k innan den 10:e tex? Måste betala räkningarna och slippa må såhär...


Hjälp mig, bomba mig med tips!!

MVH
Citera
2017-03-18, 13:39
  #2
Medlem
grejer för 2-3000kr måste du la kunna skrapa fram där hemma för att sälja? Nån spelkonsol, telefon, tv eller vad som egentligen.
Citera
2017-03-18, 13:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
grejer för 2-3000kr måste du la kunna skrapa fram där hemma för att sälja? Nån spelkonsol, telefon, tv eller vad som egentligen.
Jag har ingen spelkonsol, telefonen fick jag av jobbet då jag är tvungen att ha den inom jobbet, tvn är tjejens som hon tog med.
Citera
2017-03-18, 13:45
  #4
Medlem
_killahs avatar
Men är det bara 1 månad så använd ett kreditkort för dina inköp denna månaden, alltså mat och bensin typ.

Sen betalar du det nästa månad, 99% av alla kreditkort har 60 dagars räntefri kredit. Dvs betala när fakturan kommer så är det räntefritt.
Citera
2017-03-18, 13:45
  #5
Medlem
Ska jag ansöka om ett kreditkort så länge? Betalar tillbaka hela skulden nästa månad och då är det ingen ränta alls (enligt re:member).
Citera
2017-03-18, 13:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Men är det bara 1 månad så använd ett kreditkort för dina inköp denna månaden, alltså mat och bensin typ.

Sen betalar du det nästa månad, 99% av alla kreditkort har 60 dagars räntefri kredit. Dvs betala när fakturan kommer så är det räntefritt.
Lol, skrev nyss och frågade just denna frågan. Men då ansöker jag ett. Jag vill inte ha ett kreditkort vanligtvis, så kan man säga upp det efter 1 månad då?
Citera
2017-03-18, 13:48
  #7
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Lol, skrev nyss och frågade just denna frågan. Men då ansöker jag ett. Jag vill inte ha ett kreditkort vanligtvis, så kan man säga upp det efter 1 månad då?

Självklart kan du säga upp det när du vill. Det är dock ingen nackdel att ha ett kreditkort på 10-20K i utrymme liggandes, jag har det. Det är bra att med på utlandssemester tex, då det har fria kontantuttag utomlands.

Sedan vet jag inte vilket som är bäst, det får du väl avgöra själv. Själv har jag Bank of Norwegian, då jag flyger mycket och på så sätt får poäng.
Citera
2017-03-18, 13:48
  #8
Moderator
RostigHinks avatar
Dra ner temperaturen till 10-12 grader på alla rum med dörr du inte behöver för att leva. Stäng dörrarna till dem. Så här års kommer de rummen att knappt dra någon el alls.
Citera
2017-03-18, 13:51
  #9
Medlem
Nu är det kanske för sent men hade du inte kunnat få intyg från läkare om att din pappa var allvarligt sjuk, då hade du kanske fått anhörigpenning från FK?
Citera
2017-03-18, 13:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
Hej!
Fick min lönespecifikation på nätet idag och då såg jag att jag bara får ut 14,4k då min pappa blev väldigt sjuk och fick åka helikopter. Så jag tog ledigt (hade inga semesterdagar kvar).
Min tjej lämnade mig för 3-4v sen och jag sitter ensam i ett hus som värms upp på direktel..

Jag har kontaktat mäklaren och han har lagt ut huset. Men någon måste ju betala, jag måste alltså lägga 8000kr på huset, 1600kr på bensin, 1500kr på mat, 2000 på att amortera bilen, 500 på mobilräkningen, 500 till facket och sen har jag 500 i skatt på bilen och sen ska jag betala 6-800kr för att huset ska komma upp på hemnet.
Har även andra utgifter som hundmat, besiktning, osv.. Jag kommer inte ha råd att klara denna månaden.
Jag kommer inte köpa snus denna månaden, jag får helt enkelt klara mig utan. Sen tänkte jag cykla till jobbet 2 gånger i veckan och försöka dra ner kostnaden till 1000kr på bensin och sen tänkte jag köpa ruggigt billig mat som alaska pollock (10kr/portion).

Någon som har tips hur jag kan tjäna 2-3k innan den 10:e tex? Måste betala räkningarna och slippa må såhär...


Hjälp mig, bomba mig med tips!!

MVH
Ursäkta min fråga, men lider du av någon form av bokstavskombination? Känns spontant när man läser din trådstart att väldigt mycket av ditt liv sker på impuls. Du menar alltså att du ska sälja ditt hus bara för att du får en lägre lön en månad? Känns inte så genomtänkt precis. Du kanske skulle ringa till de som skickat ut fakturorna och fråga om du kan få en avbetalningsplan och hänvisa till olyckliga omständigheter.
Varför tar du inte lite mer lån på huset?
Blir lite mörkrädd när jag läser ditt inlägg, du har alltså noll kronor i buffert trots att du har ett hus?
Citera
2017-03-18, 13:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Ursäkta min fråga, men lider du av någon form av bokstavskombination? Känns spontant när man läser din trådstart att väldigt mycket av ditt liv sker på impuls. Du menar alltså att du ska sälja ditt hus bara för att du får en lägre lön en månad? Känns inte så genomtänkt precis. Du kanske skulle ringa till de som skickat ut fakturorna och fråga om du kan få en avbetalningsplan och hänvisa till olyckliga omständigheter.
Varför tar du inte lite mer lån på huset?
Blir lite mörkrädd när jag läser ditt inlägg, du har alltså noll kronor i buffert trots att du har ett hus?
Som jag även nämnde, min tjej lämnade mig och det blir för dyrt att behålla huset själv.
Nej, vi har ingen buffert då vi renoverade ett rum, köpte ny torktumlare och diskmaskin nyss.
Citera
2017-03-18, 14:06
  #12
Medlem
Riddarhusets avatar
1. Vad finns att sälja? Räkna upp allt som finns. Inte som du VILL sälja. Soffgrupp? Gräsklippare osv
2. Minska matkostnaden. 500 kr max räcker för en månad, där har du tusen spänn. Speciellt som du är tjock också. Ät inget efter kl 1800. Ta 5:2-dieten, dvs fasta två dagar per vecka. Ät havregryn en eller två gånger per dag under en månad. Blodpudding. Pasta. Ägg är billigt och mättande. Osv. Inget bröd,inget pålägg , ingen lunch ute etc. Inga halvfabrikat. Potatis är billigt.
3. Ingen alkohol, inga öl
4. Ring firman där du skall göra en avbetalning på bilen och tala om att du inte kommer att kunna betala nästa amortering pga händelser. Fråga vad de kan göra. Skjuta upp en månad? Det kanske räcker med att du betalar räntan?
5. Låna av exet
6. Be att arbetsgivaren drar mindre skatt
7. be att få förskott på lön
8. be att få jobba extra. Vad finns det du kan göra?
9. Avvakta med besiktningen
10. Vad menar du med att lägga ut 8.000?
11. Cykla till jobbet varje dag och gå ner i vikt
12. Sälj bilen och cykla till jobbet
Det gick ju bra. Sedan är ju frågan om du vill. Inte kan. Ett problem brukar definieras som: "något man vill men inte kan." En del människor försöker lösa det genom att inte vilja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback