Citat:
Ursprungligen postat av
Regninatt
Håller med om att fokus ska läggas på verklig korruption och inte bjudluncher, även om jag förstår resonemanget bakom det.
Vill gärna att du utvecklar resonemanget om upphandlingar enligt LOU. Jag kan ana i ditt sätt att skriva att du drabbats negativt av korruption vid upphandlingar?
Hur ser du på det som sker just nu på Transportstyrelsen? Är det enklare att hantera mutor vid affärer utomlands?
Är spelreglerna redan sådana att det krävs mutor för att komma åt kontrakt och att seriösa aktörer inte längre klarar konkurrensen?
Vad leder det scenariot till på lång sikt?
Jag förstår att regelverk som LOU och dess tvilling LUF behövs. Men det är TILLÄMPNINGEN av dessa som är såinihelvete fel.
Lagen medger annan bedömning av ett anbud mer än att se bara till lägsta pris. Men ingen vågar. Vi har fått en överklagandekultur i Sverige pga. detta. Och det försenar byggstarter osv. Därför tar man alltid LÄGSTA PRIS.
Och varför får man lägsta pris? Jo, man kan ju alltid lägga ut det på en underentreprenör eller underkonsult med lägre löner.
!. Bron som rasade i Ludvika. Varför fick Skanska jobbet? Jo, lägsta pris. Hur? Jo, man la ut det på en polsk underentreprenör.
2. Transportstyrelsen, IT-tjänster. Varför fick IBM jobbet? Jo, lägst pris. Varför? Jo, man la ut jobbet på tjeckisk och bosnisk IT-personal
Jag kan dra hur många exempel som helst, men dessa är aktuella, nära i tiden.
Vad har detta med korruption att göra? De flesta tror att det är inköpsorganisationen som är boven. Helt fel, hela upphandlingen är transparent och kan kollas upp. Men det är i nästa led, när projektet landar ner hos en projektledare hos köparen som cirkusen börjar. Det låga ingångspriset, som ofta är helt orealistiskt, kräver ju att utföraren/entreprenören genom tilläggsbeställningar, gärna på löpande räkning, kan uppnå nån slags lönsamhet i projektet.
Och där kommer Karibien-kryssningarna (ett exempel) in i bilden.
Eller vi kan ta ett annat exempel: Säg att jag som egen företagare hyr en villa med pool nere vid Medelhavet med havsutsikt, 40 papp för 2 veckor, och jag berättar för dig som kund att du kan ta en flygstol (med din fru) ner till Palma (för egna beskattade pengar, men ändå) och så får du tillgång till denna flotta villa helt gratis.
För den korrumperade statligt eller kommunalt anställde är det totalt riskfritt. Såvida hon eller han inte lägger upp för mycket foton på Instagram eller Fejsbook.
Men det har ju hänt att så skett. Begåvningsreserven jobbar sällan statligt eller kommunalt. Men det finns undantag.