Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-12-27, 10:50
Medlem
Efter att ha rökt regelbundet under ett års tid (desförinnan mindre regelbundet) bestämde jag mig i helgen för att sluta. Mitt intag har legat på, ungefär, 7-8 Luckies om dagen, eller något i den stilen, vilket kändes lite överflödigt.

Sagt och gjort, jag slutade. Sedan väntade jag på abstinensbesvären. Och väntade. Snart blir jag sur? Snart skriker kroppen (hjärnan) efter nikotin?
Nej. Inget hände.

Det är inte så att jag klagar, men hur kommer det sig egentligen? Rökte jag inte tillräckligt mycket för att få besvär? Beror det helt enkelt på att alla har olika fysiska och psykiska förutsättningar?
Citera
2005-12-27, 11:13
Medlem
fnuskes avatar
Jag skulle tro att en julhelg inte är en vardag rent psykologiskt så att jämföra på det sättet har sina brister. Tror att besvären kan komma sen när det blir riktig vardag igen, jag vet ju själv varför och hur jag röker. Men om jag har fel är det bara att gratulera, det är en smutsig vana som man igentligen borde göra sig av med.
Citera
2005-12-27, 13:03
Medlem
DanSnows avatar
Vänta tills du blir riktigt förbannad på nåt/nån nästa gång
Citera
2005-12-27, 19:39
Medlem
Vappas avatar
du har gått på lögnen/myten om hur beroendeframkallande nikotin är.

Personligen tror jag att man behöver röka/snusa i minst 5 år innan man får några som helst besvär att tala om.
Har själv snusat i ca 5 år och la av för en månad sedan, hade lite små abstinensbesvär de första 3 dagarna, sen var det lugnt.
Citera
2005-12-27, 20:45
Medlem
Rökt i flera år och slutade för några månader sen, inga problem.

Snusat i flera år, kan inte sluta.
Citera
2005-12-27, 21:57
Medlem
Nemesis1s avatar
Nåja, ett år och 7 cigaretter om dagen är ju inte så mycket... Och sen så är ju en julhelg som sagt inte den mest problematiska miljön att vara rökfri i... Prova krogen eller arbets-/skol-raster... Där har du något att bita i!

edit: Glömde bort att man inte fick röka på krogen i Sverige längre... Nåja, vi får ändra det till privatfester där medparten av besökarna röker istället då...
Citera
2005-12-27, 22:02
Medlem
Perriss avatar
Av mina erfarenheter kan jag säga att det skiljer sig förbaskat mycket från person till person hur pass beroende man blir. Jag själv har rökt i många år, fast uppdelat i perioder. Det är faktiskt så att jag först nu har problem med att sluta, så jag blir tvungen att ta till snus istället. Men jag hade faktiskt inga som helst problem med att sluta efter att bara ha rökt i något år. Jag höll då också upp ett bra tag utan någon tanke på cigaretter.

Somliga vänner däremot, blir som tokiga om det bara går en dag. De klättrar på väggarna med påtagliga fysika problem som darrningar, huvudvärk m.m.

/perris
Citera
2005-12-28, 03:57
Medlem
Vitt skilda svar

Själv tror jag liksom vappa att nikotinets beroendeframkallande effekter är överdrivna. Visst, har man bakat in ciggen i sitt utdragna liv under tiotals år är det alldeles säkert svårt att sluta, men de flesta överdriver nog abstinensen för att "det är så det ska vara".

Och ja, sen är det väl personligt, som med allt annat, givetvis. Själv är jag fruktansvärt viljesvag men det verkar inte försvåra det plötsliga nikotinstoppet. Jag ska göra ett nytt försök om något år. Två paket om dagen i två år - kanske får jag känna på den åtråvärda absintensen då.
Citera
2005-12-29, 11:26
Moderator
tobess avatar
Nikotin är egentligen inte fysiskt beroendeframkallande, utan det är psyket som spelar dig ett spratt.

På ett par dygn är man "ren" från nikotinet, och den abstinens som uppkommer efter det är psykisk. Dock inte sagt att det är lättare att sluta, snarare tvärtom, men ändå värt att tänka på..
Citera
2010-03-01, 20:37
Medlem
Även jag slutade att tro på nikotinberoendets allvar när jag rökte konstant under en lång tid och klarade mig en vecka i fjällen utan några problem alls. Känner inget sug alls som nykter men när alkoholen kommer ja då jävlar måste jag röka...
Citera
2010-03-02, 20:50
Medlem
Zookys avatar
som jag känner är det inte själva nikotinet jag är beroende av. just att ha den där jävla cancer pinnen mellan fingarna och suga på är ju en underbar känsla
Citera
2010-03-02, 20:58
Medlem
Skattesmitarns avatar
Jag tror ocksa nikotinberoende klart överdrivs. Jag bor utomlands och snuset tar ibland slut och man far vara utan nan manad i taget. Känner inga fysiska besvär alls av att vara utan. När jag har snus ligger prillan inne nästan jämt, men det är nog snarare vanans makt än ett rent fysiskt beroende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in