Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 17:43
  #1
Medlem
Hej!

Håller på med några uppgifter inför en tenta och det finns inte svar till alla uppgifter i häftet, men undrar hur jag ska tolka en fråga.

"Beskriv och rita hur du mäter spänningen i en krets"

Några elkraftskunniga här som vet, har sökt runt på google men hittar inget konkret svar. Är de visar diagram eller exempelvis kopplingschema med multimeter kopplad till den?

Tack på förhand!
Citera
2017-03-16, 17:53
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swifthtml
Hej!

Håller på med några uppgifter inför en tenta och det finns inte svar till alla uppgifter i häftet, men undrar hur jag ska tolka en fråga.

"Beskriv och rita hur du mäter spänningen i en krets"

Några elkraftskunniga här som vet, har sökt runt på google men hittar inget konkret svar. Är de visar diagram eller exempelvis kopplingschema med multimeter kopplad till den?

Tack på förhand!
Det låter som att du ska rita en enkel krets med en voltmeter och typ skriva att spänningen mäts parallellt.
Citera
2017-03-16, 18:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Det låter som att du ska rita en enkel krets med en voltmeter och typ skriva att spänningen mäts parallellt.
Okej, det låter rimligt. Tack!

Liten fråga till:
Om spänningen i kretsen är E= 10*sin(314t), med en resistans på 100 ohm.
Vad visar voltmetern för spänning, vet inte t, och inga andra spänningar.
Citera
2017-03-16, 18:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swifthtml
Om spänningen i kretsen är E= 10*sin(314t), med en resistans på 100 ohm.
Vad visar voltmetern för spänning, vet inte t, och inga andra spänningar.

Om man tänker sig en ideal voltmeter med oändligt hög inre resistans så påverkar ju inte den kretsen när den kopplas in.
Citera
2017-03-16, 18:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om man tänker sig en ideal voltmeter med oändligt hög inre resistans så påverkar ju inte den kretsen när den kopplas in.
Men vad visar voltmetern för spänning? Går det att räkna ut med ekvationen jag skrev?
Citera
2017-03-16, 18:32
  #6
Medlem
Voltmetern visar RMS.

E_topp/sqrt(2)
Citera
2017-03-16, 18:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmy
Voltmetern visar RMS.

E_topp/sqrt(2)
Aha! 10/sqrt(2) alltså.

Tack så mycket!
Citera
2017-03-16, 23:52
  #8
Medlem
Slänger väl in en till fråga i hopp om att nån är vaken

Har ett trefasnät med Uh=600V, f=50Hz. Det belastas av 2 parallellkopplade laster, en med D-kopplade resistorer (3st resistor á 20 ohm) och en med Y-kopplade induktorer (3st induktorer á 0.1H).
Beräkna totala huvudströmmen och dess fasförskjutning.

Började med att räkna ut resistansen i induktorn, 2pi*50*0.1= 31.4 ohm
Så R1=20 ohm, R2=31.4 ohm.
Tänker mig att jag ska använda formeln Ih=(Uh/R) men fattar inte om jag ska lägga ihop resistanserna eller räkna ut var för sig för att komma fram till totala Ih.
Sen med fasförskjutning kan jag knappt något så hjälp uppskattas!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback