Citat:
Ursprungligen postat av
Wounderingtwo
Säker på att det är 25 kronor och inte 25 mynt? I vår ICA-butik har de nämligen regeln att man får betala med max 25 mynt.
Jag har också en skål som är för jävlig rent ut sagt men jag gör småköp med de mynten. Tar mynt så fort jag ska köpa mjölk, bröd eller annat mindre spännande.
Jag har dock Nordea och när de gamla 20-lapparna byttes ut växlade jag även in en hel del mynt. Gick till banken och hämtade myntrör och tror att jag allt som allt betalade 50:- för den växlingen. Då växlade jag in sammanlagt 5840:-.
25 mynt är rekommendationen ifrån Svensk handel vilket dom flesta butiker som inte lämnar ut gammal växel rättar sig efter. Det är fruktansvärt kostsamt för butikerna att skicka in gamla mynt till väktarbolagen som hämtar dagskassorna. I våran butik betalar vi 150 kr/påse vi skickar iväg. Då får man max lägga 1000st 1kr i en påse annars åker man på en straffavgift på ytterligare 150 kr. Så för alla 1 kr butikerna får in åker de på en avgift på 15% + tiden det tar att tömma kassorna och sortera skiten.
Personligen tycker jag det är förjävligt att butikerna skall tvingas ta sådana kostnader för ett myntbyte som inte gynnar oss utan väktarbolagen som får lättare transporter. Jag har ringt och gapat på både Loomis och Riksbanken. Det enda rådet jag fått är att vägra ta emot gamla mynt överhuvudtaget, som om det skulle gå att genomföra utan uppror ifrån kunderna.