Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-03-16, 09:00
Medlem
Mohaves avatar
Den 30 juni blir de silvriga enkronorna och femkronorna ogiltiga. Jag har massor av såna hemma i en skål eftersom jag sällar betalar med mynt. Men jag tänkte att jag skulle göra mig av med dem i tid.

När jag tänkte betala med några nävar sådana på min lokala ICA-butik igår så fick jag dock beskedet att ICA har infört regeln att man får betala med högst 25 kronor i mynt per köptillfälle. What! Hur ska jag då lyckas bli av med dem?

Någon som vet om andra butiker som till exempel Coop och Netto också har inför begränsningar också? Hur är det med bankerna? Kan man lösa in dem där?
Citera
2017-03-16, 09:23
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag gjorde detta, då jag hade samlat på mig 2 Pepparkaksburkar med mynt?!
Swedbank ville ha betalt/kg, vilket skulle kosta mig en jävla massa hundringar...men ICA Maxi tog "bara" 15%
Citera
2017-03-16, 09:28
Medlem
Kolla på https://www.myntkartan.se/ var du kan växla in dina mynt och vilka eventuella regler de har.

Din bank läser in dem åt dig. Tänk på att alla kontor inte har kontanthantering. Annars ska det gå bra på Forex.
Citera
2017-03-16, 09:33
Medlem
Swedbank har ju gratis insättningsautomater? Vissa ica-butiker har gratis växlingsautomater också.
Annars får du väl gå runt och växla in en hundring om dagen. Då hinner du i alla fall bli av med drygt 10k fram till dess + lite motion på köpet
Citera
2017-03-16, 09:33
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hur är det med bankerna? Kan man lösa in dem där?
Har för mig att vissa större Bankkontor har insättningsautomat för mynt.
Åker du med Danmarksfärjan eller Finland, Tyskland så har de båtarna växlingsmaskiner för mynt.
Citera
2017-03-16, 09:41
Medlem
Wounderingtwos avatar
Säker på att det är 25 kronor och inte 25 mynt? I vår ICA-butik har de nämligen regeln att man får betala med max 25 mynt.

Jag har också en skål som är för jävlig rent ut sagt men jag gör småköp med de mynten. Tar mynt så fort jag ska köpa mjölk, bröd eller annat mindre spännande.

Jag har dock Nordea och när de gamla 20-lapparna byttes ut växlade jag även in en hel del mynt. Gick till banken och hämtade myntrör och tror att jag allt som allt betalade 50:- för den växlingen. Då växlade jag in sammanlagt 5840:-.
Citera
2017-03-16, 09:49
Medlem
Mohaves avatar
Tack för många goda råd! Jag ringde nu min bank (SEB) och fick beskedet att det går att sätta in mynten där på mitt konto. Det går att göra på en del kontor, bland annat mitt lokala, kostnadsfritt. Men enligt Myntkartan som det tipsades om här i tråden så verkar det bara gälla om man är kund i banken.
Citera
2017-03-16, 09:57
Medlem
Du kan ge dom till tiggarnas utanför ICA
Citera
2017-03-16, 10:19
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Eller betala i parkeringsautomater.
Citera
2017-03-16, 11:51
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist

EFTER 30 Juni såklart!

Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Eller betala i parkeringsautomater.

hahaha good one

Betala med dem i alla butiker du kan hitta !
Citera
2017-03-16, 12:06
Medlem
tarjaas avatar
Riktigt ilandsproblem.. Jag hade sorterat de olika mynten och växlat in dom på ett Forex kontor.
Citera
2017-03-16, 12:36
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Säker på att det är 25 kronor och inte 25 mynt? I vår ICA-butik har de nämligen regeln att man får betala med max 25 mynt.

Jag har också en skål som är för jävlig rent ut sagt men jag gör småköp med de mynten. Tar mynt så fort jag ska köpa mjölk, bröd eller annat mindre spännande.

Jag har dock Nordea och när de gamla 20-lapparna byttes ut växlade jag även in en hel del mynt. Gick till banken och hämtade myntrör och tror att jag allt som allt betalade 50:- för den växlingen. Då växlade jag in sammanlagt 5840:-.

25 mynt är rekommendationen ifrån Svensk handel vilket dom flesta butiker som inte lämnar ut gammal växel rättar sig efter. Det är fruktansvärt kostsamt för butikerna att skicka in gamla mynt till väktarbolagen som hämtar dagskassorna. I våran butik betalar vi 150 kr/påse vi skickar iväg. Då får man max lägga 1000st 1kr i en påse annars åker man på en straffavgift på ytterligare 150 kr. Så för alla 1 kr butikerna får in åker de på en avgift på 15% + tiden det tar att tömma kassorna och sortera skiten.

Personligen tycker jag det är förjävligt att butikerna skall tvingas ta sådana kostnader för ett myntbyte som inte gynnar oss utan väktarbolagen som får lättare transporter. Jag har ringt och gapat på både Loomis och Riksbanken. Det enda rådet jag fått är att vägra ta emot gamla mynt överhuvudtaget, som om det skulle gå att genomföra utan uppror ifrån kunderna.
Senast redigerad av trazke 2017-03-16 kl. 12:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in