2017-03-16, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Tycker inte att det är kopplat till någon speciell generation längre. Såg senast idag flera personer kring 50 som gick rätt ut i gatan med blicken klistrad vid telefonen... Jag själv är ung, men tycker inte om denna teknikfixering. Vägrade själv att plugga med hjälp av datorer och gav upp det här med att vara mobilfri först när jag var nästan 16 år. Min man är likadan. Så vår dotter har inte tillgång till mycket teknik och man ser storvskillnad på henne och hennes teknikdrogade vänner.
Vart bor du? Om det är en stor stad är det väl lite mer befogat att ha mobil men ändå lite överkunsumation. Själv bor ja i en byhålla där ser man inte detta men det är enorm skillnad i Stockholm.
Citera
2017-03-16, 23:31
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Vart bor du? Om det är en stor stad är det väl lite mer befogat att ha mobil men ändå lite överkunsumation. Själv bor ja i en byhålla där ser man inte detta men det är enorm skillnad i Stockholm.
Varför är det mer befogat i storstad? Jag bor i en mellanstor stad.
Citera
2017-03-17, 14:26
Medlem
Något som är säkert är att det kommer att ske en markant ökning av antalet diskbråck i halsryggen
Citera
2017-03-17, 14:45
Medlem
BraapBraaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Finns nog flera effekter, både fysiologiskt och psykologiskt. Många barn kommer bli kraftigt närsynta. Det är nog en bra idé att investera i kliniker som utför laserkirurgi mot närsynthet. En del får nog problem med nacke och rygg.

Men de psykologiska konsekvenserna bli nog mer omvälvande på sikt. Det finns en enorm mängd information, men många har svårt att se hur saker och ting hänger ihop. Istället går de på vilka känslomässiga affekter de råkar ha i huvudet för tillfället och då blir det sällan rätt eller ens meningsfullt.

Den stora saken som kommer sänka befolkningens konkurrenskraft är lättjan som tillgången till smartphones ger. Många får problem att slutföra större projekt som kräver mer ansträngning och tid. Envishet och nyfikenhet ersätts men snabba googlingar efter vad någon annan sagt eller gjort.
Exactly!
Citera
2017-03-17, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Varför är det mer befogat i storstad? Jag bor i en mellanstor stad.
Man måste väl ha koll på sina kompisar i en storstad mer om man ska möta någon kanske eller kommer försent till ett möte kan man ringa in! Men jag tycker att dem flästa konversation mellan kompisar är ju skitsnack. Och man skulle bli utanför klasskamrater om man inte hade mobil?
Citera
2017-03-17, 18:12
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Man måste väl ha koll på sina kompisar i en storstad mer om man ska möta någon kanske eller kommer försent till ett möte kan man ringa in! Men jag tycker att dem flästa konversation mellan kompisar är ju skitsnack. Och man skulle bli utanför klasskamrater om man inte hade mobil?
Jag tyckte det var tvärtom när jag inte hade telefon. I stan duggade kompisarna tätt och vi kunde hitta varandra i stan eftersom vi visste var vi brukade hänga eller också var det bara att leta hemma hos dem eftersom det var nära att sticka över. Maken däremot växte upp på landet och allt var tvunget att planeras eftersom det inte var värt att chansa på om kompisen var hemma eftersom han inte direkt bodde nästgårds.
Alla, alla mina vänner hade mobil långt innan mig och det var inga problem. Vi pratade på riktigt istället.
Citera
2017-03-17, 20:41
Medlem
ChristianXs avatar
Vad man börjar märka är att mobil- och surfplattegenerationen börjar söka sig till arbetslivet nu, och de har ingen som helst insikt om vad det innebär att ha sk "datorvana". De som idag är sisådär strax under 30 har växt upp med datorer naturligt och vet hur det fungerar och vad det handlar om, och är rätt så kunniga. Men den "nya" surfplattegenerationen har inte detta alls, utan deras kunskap - som de tror är datorvana - handlar snarast om att kunna starta snapchat eller något annat menlöst på en touchskärm. Det verkar alltså finnas betydligt färre av dem som sysslar med IT för att de är nyfikna och har det naturligt, så de kan nog bli en bristvara framöver.
Citera
2017-03-20, 14:35
Bannlyst
De har sattit up usb uppkoppling på alla busar nu den jävla telefonen ska vara uppkopplad ständigt.
Citera
2017-04-07, 07:30
Medlem
fl0bbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestetaren
Fokusera på din personliga utveckling du. Särskrivning i rubrik och text.
Men för att svara på frågan, vi får se. Det är ingen som vet än hur mycket smartare/dummare dom kommer vara jämfört med 40-talisterna till exempel.

Ska jag vara mer cynisk så skulle jag väl tro att dom blir mindre allmänbildade samt att dom lär sig inte att tänka konstruktivt när dom har en telefon som gör det åt dom.

Det jag är mest intresserad av är att se om det har några konsekvenser att under lång tid gå med telefon i fickan hela dagarna, eller dator/padda i knät. Det kanske blir massutbrott av kuk och fittcancer.

hur skulle man kunna bli mindre allmänbildad utav en ständig uppkoppling till en nästintill oändlig faktabas? står mer på nätet än vad jag kan läsa på papper.
Citera
2017-04-07, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fl0bber
hur skulle man kunna bli mindre allmänbildad utav en ständig uppkoppling till en nästintill oändlig faktabas? står mer på nätet än vad jag kan läsa på papper.
All den reklam som fastnar på minet vi letar upp något och hittar svaret och kanske kommer ihåg det en dag eller två. Men vi blir knappast smartare. All den reklam och nya sidor på verkar vårt lärandet.
Förrut räknade man ut matte tal i huvudet nu andvänder alla mobilen.
Det är som en som ska vara ute i naturen en vecka han har tittat på över hundra YouTube filmer med överlevnads
Fast i praktiken har han inte lärt sig något.
Citera
2017-04-07, 18:08
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Mobil generationen vad händer med dem? På reklamen, på tunnelbanan och i skolan sitter alla med sina mobiler det är helt sjukt
Instoppade öronhörlurar dygnet runt hemma i soffan är det TV/dator spelet eller paddan.
Dem kommer få tinnitus när dem är femton och puckelrygg när dem är 20.
Frågar man en ett matte tal så plockar dem upp mobilen

Seriös varför överanvänder vi så mycket mobilen?
Det kommer bli skadligt i längden.

Hörlurar och pixlar är betydligt trevligare än verkligheten idag. Har du funderat på hur illa det vore om dom tagit itu med verkligheten; svältlöner, timvikariat, vårdköer, bostadsbrist, gynocentrism/misandri, ökande kriminalitet, skenande räntekostnader... Mobilen, psykofarmaka eller självmord, take your pick!
Citera
2017-04-10, 08:30
Medlem
schiklgrubers avatar
Ja, vad fan ska det bli av oss, mobilgenerationen, 90-talisterna? Inte så jävla annorlunda från den föregående generationen, tror jag. Folk har klagat på dagens ungdom sen tidernas begynnelse, det gör detsamma. Fan, när morsan växte upp tyckte de äldre att dagens ungdom spelade för mycket tv-spel. Mormors generation såg för mycket på tv. Gammelmormors generation lyssnade för mycket på radion.

Det är bullshit hela grejen, du vet? Det är inte så annorlunda egentligen. En gammal släkting till mig berättade en gång för mig om hur hennes mormor klagat så därför att dagens ungdom var så jävla lata för på hennes tid hade man minsann inte haft elektricitet och rinnande vatten, och vad skulle det bli av dagens ungdom nu när de kunde lata sig så? Spoiler alert va, det blev folk av dem också, de som föddes efter elektricitetens intåg.

Det kommer bli folk av oss allihop. Helt övertygad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in