• 1
  • 2
2017-03-15, 22:21
Bannlyst
Mobil generationen vad händer med dem? På reklamen, på tunnelbanan och i skolan sitter alla med sina mobiler det är helt sjukt
Instoppade öronhörlurar dygnet runt hemma i soffan är det TV/dator spelet eller paddan.
Dem kommer få tinnitus när dem är femton och puckelrygg när dem är 20.
Frågar man en ett matte tal så plockar dem upp mobilen

Seriös varför överanvänder vi så mycket mobilen?
Det kommer bli skadligt i längden.
Citera
2017-03-15, 22:32
Medlem
Wounderingtwos avatar
Aah, det eviga tjatet om hur dåligt det är med den nya tekniken. Så tröttsamt.

Min son är 4 år gammal och tack vare den så kan han mer engelska än vad jag kunde när jag började läsa engelska i årskurs tre. Han har också full koll på alla planeter och i vilken ordning de ligger (det kan inte ens jag). Ibland berättar han saker för mig, eller nej, han lär mig saker, som han precis har lärt sig i någon video på Youtube. Det är fasen helt fantastiskt och jag beundrar det något enormt.

Han har fri tillgång till sin surfplatta men det betyder inte att han bosätter sig vid den utan tvärt om. Han leker som vanligt, bygger med lego och Plusplus och är ute och springer till benen ramlar av. Surfplattan sätter han sig vid när han känner för att lära sig något.

Jag åker sällan tunnelbana men när jag gör det så tycker jag om att ha musik i öronen så jag slipper lyssna på alla jobbiga människor runtomkring mig. Ibland läser jag en tidningsartikel eller en tråd på Flashback, ibland lär jag mig till och med något nytt.

Och matte intresserar mig inte så jag använder miniräknaren på telefonen flitigt. Stackars mig, jag kommer få mobilnacke när jag blir gammal.
Citera
2017-03-15, 22:39
Medlem
Fokusera på din personliga utveckling du. Särskrivning i rubrik och text.
Men för att svara på frågan, vi får se. Det är ingen som vet än hur mycket smartare/dummare dom kommer vara jämfört med 40-talisterna till exempel.

Ska jag vara mer cynisk så skulle jag väl tro att dom blir mindre allmänbildade samt att dom lär sig inte att tänka konstruktivt när dom har en telefon som gör det åt dom.

Det jag är mest intresserad av är att se om det har några konsekvenser att under lång tid gå med telefon i fickan hela dagarna, eller dator/padda i knät. Det kanske blir massutbrott av kuk och fittcancer.
Citera
2017-03-15, 23:02
Medlem
Riddarhusets avatar
"Dem kommer få tinnitus när dem är femton..."
Det heter "de" och inte "dem." Använd alltid "de" istället för "dem." Alltid!! Använd aldrig ordet "dem" igen. Bara när det känns helt jävla fel så skriv "dem".
Med hjälp av tekniken i mobilen kan man undvika dessa fel. Det är väl bra?
Menar du allvar med tinnitus? tar man bort mobilen så lyssnar man ju på musik i en annan apparat!
Finns det ngn forskning på tinnitus i detta avseende? Men nog kan för hög musik dagarna i ända ge problem.
Puckelrygg? Finns det forskning på det? Jag skämtar inte. Finns det bevis på det? Eller nackproblem?
Citera
2017-03-15, 23:03
Bannlyst
Finns ändå mycket positiva saker utav det, så att väga ut för- mot nackdelar är inte direkt lönsamt då alla kommer ha olika åsikter, sen är det också förmodligen inget som kommer att ändra på sig närmsta åren, nu var jag snäll även, förmodligen inte dem närmsta 1000 åren framöver då allt är så beroende utav tekniken/nätet idag och lättast tillgång till det är då just telefonen
Citera
2017-03-15, 23:36
Medlem
Finns nog flera effekter, både fysiologiskt och psykologiskt. Många barn kommer bli kraftigt närsynta. Det är nog en bra idé att investera i kliniker som utför laserkirurgi mot närsynthet. En del får nog problem med nacke och rygg.

Men de psykologiska konsekvenserna bli nog mer omvälvande på sikt. Det finns en enorm mängd information, men många har svårt att se hur saker och ting hänger ihop. Istället går de på vilka känslomässiga affekter de råkar ha i huvudet för tillfället och då blir det sällan rätt eller ens meningsfullt.

Den stora saken som kommer sänka befolkningens konkurrenskraft är lättjan som tillgången till smartphones ger. Många får problem att slutföra större projekt som kräver mer ansträngning och tid. Envishet och nyfikenhet ersätts men snabba googlingar efter vad någon annan sagt eller gjort.
Citera
2017-03-16, 02:59
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
"
Menar du allvar med tinnitus? tar man bort mobilen så lyssnar man ju på musik i en annan apparat!
Finns det ngn forskning på tinnitus i detta avseende? Men nog kan för hög musik dagarna i ända ge problem.

Jag tror att det är stor risk att dagens generation kommer att få försämrad hörsel eftersom man lyssnar under lång tid och ofta på hög volym. Det är svårt att lyssna på någon annan apparat om man är ute och reser, eller promenerar, eller vad man nu gör. Förut fick öronen vila mer än de får nu.

Risken för Tinnitus borde också vara högre, men någon forskning känner jag inte till.
Citera
2017-03-16, 09:06
Medlem
Ännu en anledning till att världen behöver en rejäl emp-puls. Undrar vad alla teknikberoende stackare skulle göra efter att allt blivit strömlöst. Apatiskt stirra framför sig tills de svalt ihjäl?
Citera
2017-03-16, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Aah, det eviga tjatet om hur dåligt det är med den nya tekniken. Så tröttsamt.

Min son är 4 år gammal och tack vare den så kan han mer engelska än vad jag kunde när jag började läsa engelska i årskurs tre. Han har också full koll på alla planeter och i vilken ordning de ligger (det kan inte ens jag). Ibland berättar han saker för mig, eller nej, han lär mig saker, som han precis har lärt sig i någon video på Youtube. Det är fasen helt fantastiskt och jag beundrar det något enormt.

Han har fri tillgång till sin surfplatta men det betyder inte att han bosätter sig vid den utan tvärt om. Han leker som vanligt, bygger med lego och Plusplus och är ute och springer till benen ramlar av. Surfplattan sätter han sig vid när han känner för att lära sig något.

Jag åker sällan tunnelbana men när jag gör det så tycker jag om att ha musik i öronen så jag slipper lyssna på alla jobbiga människor runtomkring mig. Ibland läser jag en tidningsartikel eller en tråd på Flashback, ibland lär jag mig till och med något nytt.

Och matte intresserar mig inte så jag använder miniräknaren på telefonen flitigt. Stackars mig, jag kommer få mobilnacke när jag blir gammal.
Jag var också sådan i tidig ålder var jätte bra på matte sådan all godis och läsk förstörde hjärnan med alla tillsats ämnen. Det finns ju andra teknik än mobiler för barn. Det är skit lätt att söka på porr med dem. Är det barn spärr kan man allafall få fram naket.

En mobil är ju gjord för en vuxen barn ska inte ha strålnings apparater.
Barnen blir ju mer och mer inaktiva kom i håg själv när jag var liten kunde sitta hela dan vid tv:en och titta på cartoon network.

Vafan är det så fel med folk? Det är ju knäpp tyst på svenska tunnelbanor varje människor blir ju mer och mer osociala. Som en mussla alla lever i sin bubbla när det händer något vännder dem sig till sociala medier. När man lever en månad i skogen inser man att man inte behöver något internet.
Citera
2017-03-16, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
"Dem kommer få tinnitus när dem är femton..."
Det heter "de" och inte "dem." Använd alltid "de" istället för "dem." Alltid!! Använd aldrig ordet "dem" igen. Bara när det känns helt jävla fel så skriv "dem".
Med hjälp av tekniken i mobilen kan man undvika dessa fel. Det är väl bra?
Puckelrygg? Finns det forskning på det? Jag skämtar inte. Finns det bevis på det? Eller nackproblem?
Haka inte upp dig på petiteser finns det någon forskning på att goggle rättstavning lär en eller blir man latare behövs ingen forskning det är bara att inse att dem de dom dessa kids stirrar i en plata 24timmar om dygnet kommer få skador.
Citera
2017-03-16, 17:38
Bannlyst
Man blir bara dummare av att använda internet och mobiler.

http://www.realtid.se/darfor-blir-vi-dumma-av-internet

http://internetworld.idg.se/2.1006/1...r-vi-av-google
Senast redigerad av jeerkerr 2017-03-16 kl. 18:01.
Citera
2017-03-16, 18:55
Medlem
Incendios avatar
Tycker inte att det är kopplat till någon speciell generation längre. Såg senast idag flera personer kring 50 som gick rätt ut i gatan med blicken klistrad vid telefonen... Jag själv är ung, men tycker inte om denna teknikfixering. Vägrade själv att plugga med hjälp av datorer och gav upp det här med att vara mobilfri först när jag var nästan 16 år. Min man är likadan. Så vår dotter har inte tillgång till mycket teknik och man ser storvskillnad på henne och hennes teknikdrogade vänner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in