2017-03-15, 19:41
Medlem
Tammers avatar
Var till läkaren idag och fick veta att jag har nåt som kallas ljumskbråck. Det är långa köer för operation och jag vill inte sluta träna p g a detta. Nån som vet vilka övningar man kan köra utan att förvärra skadan? Enligt läkaren beror bråcket förmodligen inte på överbelastning, utan det är nåt man kan få ändå. Men man bör ändå vara försiktig med detta, åtminstone till man blivit opererad och kanske efter detta också.
Citera
2017-03-15, 19:52
Medlem
Att löpträna /cykla/simma fungerar utmärkt. Mer styrketräning i form av att lyfta tunga vikter som inte är bra vid ljumskbråck.
Ett bråck som är upptäckt hyffsat tidigt är inte farligt, särskilt inte om det ska återgärdas. Om man inte gör något åt ett ljumsbråck finns risken att det blir väldigt stort och då ökar risker och det kan bli farligt.
Men som sagt, ta det lugnt med att lyfta tungt.
Citera
2017-03-15, 20:16
Medlem
Scherings avatar
Jag har fått intrycket att ett bråck är farligare tidigt p g a ökad risk för inklämning när öppningen är liten. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Angående träning så ska du nog undvika sådant som ökar buktrycket, du vet nog ungefär vad. Marklyft och knäböj går ju t ex helt bort. En del övningar kan du ju sänka vikterna lite på och avstå från att fylla lungorna med luft och krystning.

Tror inte du gör så mycket långsiktig skada egentligen faktiskt oavsett vad du gör eftersom det ändå ska opereras, men det vore ju tråkigt om du får en inklämning i väntan på operation. Om det plötsligt buktar och gör mkt ont och du inte får in det själv måste du åka till akuten direkt.
Citera
2017-03-15, 20:26
Medlem
Scherings avatar
Verkar som risken för inklämning är högst tidigt i förloppet. TS bör alltså vara lite extra försiktig.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1958976
Citat:
After 3 months the cumulative probability of strangulation for inguinal hernias was 2.8 per cent, rising to 4.5 per cent after 2 years.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9737262
Citat:
Duration of hernia for less than a year proved to be the most important risk factor for both children and adults. The majority of patients with complicated hernias had not presented earlier in the outpatient department, which implies that most hernias that become complicated do so within a very short time before patient referral.
Citera
2017-03-16, 12:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag har fått intrycket att ett bråck är farligare tidigt p g a ökad risk för inklämning när öppningen är liten. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Angående träning så ska du nog undvika sådant som ökar buktrycket, du vet nog ungefär vad. Marklyft och knäböj går ju t ex helt bort. En del övningar kan du ju sänka vikterna lite på och avstå från att fylla lungorna med luft och krystning.

Tror inte du gör så mycket långsiktig skada egentligen faktiskt oavsett vad du gör eftersom det ändå ska opereras, men det vore ju tråkigt om du får en inklämning i väntan på operation. Om det plötsligt buktar och gör mkt ont och du inte får in det själv måste du åka till akuten direkt.
Får väl nöja mig med att träna överkroppen tills vidare. Att helt avstå från träning är psykiskt omöjligt. Att se sig själv bli klenare och klenare under de månader det tar till operationen vore olidligt.
Det där med buktrycket är knepigt, som det är nu har jag mer obehag om jag kör hantelcurl än om jag kör benböj. Det verkar som andra muskler kopplas in då.
Hoppas i alla fall att man blir helt återställd efter operationen, så inte läkaren kommer med några restriktioner. Är det ingen som har opererat för detta och fortfarande tränar?
Citera
2017-03-16, 18:34
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Får väl nöja mig med att träna överkroppen tills vidare. Att helt avstå från träning är psykiskt omöjligt. Att se sig själv bli klenare och klenare under de månader det tar till operationen vore olidligt.
Det där med buktrycket är knepigt, som det är nu har jag mer obehag om jag kör hantelcurl än om jag kör benböj. Det verkar som andra muskler kopplas in då.
Hoppas i alla fall att man blir helt återställd efter operationen, så inte läkaren kommer med några restriktioner. Är det ingen som har opererat för detta och fortfarande tränar?
Du kommer troligen att kunna träna vidare för fullt ett tag efter bråckoperation. Det viktiga är att du tar det riktigt lugnt med träningen i början, under tiden efter operationen, så att det hinner läka ordentligt.

Blir det titthål eller öppet?
Citera
2017-03-16, 19:25
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Du kommer troligen att kunna träna vidare för fullt ett tag efter bråckoperation. Det viktiga är att du tar det riktigt lugnt med träningen i början, under tiden efter operationen, så att det hinner läka ordentligt.

Blir det titthål eller öppet?
Det får man inte veta innan, det avgörs efter samtal med kirurgen samma dag som man ska opereras. Det jag vet är att det blir nåt som kallas Lichtensteinmetoden, vilket tydligen innebär att man lägger ett nät över själva bråcket. Istället för att sy ihop det, som man gjorde förr.
Samma sak med bedövningen, om det blir narkos eller lokalbedövning avgörs efter samtal med kirurgen samma dag som operationen. Lite märkligt, men så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in