Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 09:26
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska införskaffa mig en bra kamera med OK objektiv och har en budget på 20.000. Jag har kikat på Panasonic GH4 (6990:-) + lite olika objektiv.

Mina önskemål:
- Bra filmmöjligheter (som GH4 har..)
- Bra bildkvalitet för fotografering

Fungerar GH4 för dessa ändamål eller förlorar jag för mycket i bildkvalitet för fotografering genom att välja den?

Jättetacksam för svar.
Citera
2017-03-16, 00:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Hej!

Jag ska införskaffa mig en bra kamera med OK objektiv och har en budget på 20.000. Jag har kikat på Panasonic GH4 (6990:-) + lite olika objektiv.

Mina önskemål:
- Bra filmmöjligheter (som GH4 har..)
- Bra bildkvalitet för fotografering

Fungerar GH4 för dessa ändamål eller förlorar jag för mycket i bildkvalitet för fotografering genom att välja den?

Jättetacksam för svar.

Vad har du tänkt fota och filma?
Citera
2017-03-16, 22:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Hej!

Jag ska införskaffa mig en bra kamera med OK objektiv och har en budget på 20.000. Jag har kikat på Panasonic GH4 (6990:-) + lite olika objektiv.

Mina önskemål:
- Bra filmmöjligheter (som GH4 har..)
- Bra bildkvalitet för fotografering

Fungerar GH4 för dessa ändamål eller förlorar jag för mycket i bildkvalitet för fotografering genom att välja den?

Jättetacksam för svar.
Är det någon speciell anledning till att du vill ha just den? För din budget får du ju en ny bra fullformatskamera och objektiv eller en än bättre begagnad fullformatskamera och ett schysst objektiv.
Citera
2017-03-16, 22:46
  #4
Moderator
rotadents avatar
Jag har inte kvar mitt m4/3-system utan har övergått till Sony A7, men jag gillade Panasonics kameror och systemet som helhet. Sensorn är förstås mindre, men det spelar mindre roll om ditt syfte är att filma. För 20 000 spänn får du visserligen en fullformatare, men ska du köpa optik också tar det stopp ganska snart ändå. Om du köper en lite billigare kamera har du mer pengar över för optiken, vilken brukar spela större roll på sikt ändå. Investerar du i ett system har du i regel optiken avsevärt längre än kamerahuset.

Jag gillade optikutbudet till Panasonic också. Du har dels Panasonics egna grejer, dels Olympus objektiv. Det finns mycket bra där, det är dyrare med optik till spegellöst än till spegelreflex, men kvaliteten är det inget fel på. Det finns också en del begagnat att botanisera bland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback