• 1
  • 2
2017-03-14, 14:55
Medlem
Min bankman ska ringa mig i veckan och diskutera min pension. Jag har beställt PPM-kod så jag kan ge honom access tydligen.

Varför bryr sig min bank om min pension?

Vad är haken med att låta honom pensionsspara åt mig?

Vad tjänar banken på det?
Citera
2017-03-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Min bankman ska ringa mig i veckan och diskutera min pension. Jag har beställt PPM-kod så jag kan ge honom access tydligen.

Varför bryr sig min bank om min pension?

Vad är haken med att låta honom pensionsspara åt mig?

Vad tjänar banken på det?
Är du säker på att det är din bankman som ska ringa dig?
Citera
2017-03-14, 14:59
Bannlyst
Banken tjänar jättemycket pengar på att hantera din pension. Jag gissar 2% om året.

Spara själv i Avanza/Nordnet, det är mycket billigare för dig.
Citera
2017-03-14, 15:00
Medlem
elmhedens avatar
En bank är ett företag, de vill nu sälja en av sina produkter till sig. Finns ingen hake bortom att du ska vara säker på att du vill köpa produkten ifråga.
Citera
2017-03-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissemand
Banken tjänar jättemycket pengar på att hantera din pension. Jag gissar 2% om året.

Exakt. Sköter man det själv betalar man istället bara 0.2% i avgift, så banken plockar ut 1.8% extra av ditt sparande varje år resten av ditt liv, för i praktiken ingenting alls.
Citera
2017-03-14, 15:06
Medlem
Citat:

Ett bra tips. Sen finns det nyligen postade blogginlägg om just ppm. Mycket läsvärt.
Citera
2017-03-14, 15:14
Medlem
74209821290s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy

Du ska absolut inget ge någon annan tillgång till den koden, det är bluff, du är lurad.
Citera
2017-03-14, 15:15
Medlem
8xxSeriess avatar
De vill ha tillgång till dina pengar innan det stundande ekonomiska haveriet där stat och bank tar dina tillgångar för att rädda sig själva.
Citera
2017-03-14, 16:00
Medlem
De vill förvalta ditt pensionssparande i deras svindyra och dåligt presterande generations- eller "piffade" aktiefonder.
Kass för dig, guld för dem.

Alla banker som kräver att du ska flytta alla dina lån, finanser och div. "förvaltningar" till dem när du ex. tar ett bolån skall du avfärda.

Jämfört med vad bankerna suger ut tjänar du mer på att helt förvalta din ekonomi (ex pension) själv, även om du är okunnig, lat och gör ett dåligt jobb.
Citera
2017-03-14, 16:10
Medlem
pampampam12345s avatar
Haken är alla avgifter som banken kommer ta i samband med detta.

Läs på och bilda dig en egen uppfattning av marknaden och placera där efter.

Vill du minska risken placera hod någon fondförvaltare som visserligen har avgift men mindre en banken och som presterar bra bättre avkastning en banken.

Ex Didner &.gerge, carnegie, spiltan. Eller varför inte avanza zero
Citera
2017-03-14, 16:22
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Ringa och ge ut koder?! Är du inte värd hans tid på kontoret så är det en scam. Banker är visserligen de största bovarna men man ska aldrig lämna ut känslig information över telefon. Spelar ingen roll om du bor i obyggdn och det är "långt in te banka" och känner igen rösten, med alla dessa spionappar osv gör du bäst i att träffa din bankman.
Citera
2017-03-14, 17:52
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:

Exakt vad du skall göra. Smäll upp en ISK på Avanza och slipp bankens ockeravgifter för absolut ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in