2017-03-13, 18:19
Medlem
Skrulfs avatar
Har en gjutjärnsstekpanna. Kruxet är att det börja ryka ifrån den väldigt snabbt innan jag lägger i någon mat. Räcker att man värmer den bara en liten stund på värme 6 (av 12). Är det oljan som börjar ryka så tidigt eller kan själva stekpannan ryka?

Har smort in den med jordnötsolja och den ska ju tåla hög värme.

Enligt vad jag läst mig till ska det inte bli så varmt att oljan börjar ryka för då blir oljan hälsofarlig. Men man måste väl kunna steka på högre värme än 6 (av 12)?
Citera
2017-03-13, 18:32
Medlem
Svar 16 av "torpjens":

1) Värm pannan måttligt och torka ur allt fett som finns i den.
2) Koka vatten i den en god stund.
3) Häll ut vattnet.
4) Diska med diskmedel.
5) Gnid med stålull.
6) Diska med diskmedel.
7) Koka vatten i den en god stund.
8 ) Häll ut vattnet.
9) Torka torrt.
10) Häll i matolja.
11) Ställ på sådan värme att det inte ryker men att en vattendroppe kokar när den släpps i.
12) Låt stå på värmen i två timmar.
13) Låt svalna, häll av överflödsfett, torka ur litegrann och ställ undan.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=151542.0

kanske?
Citera
2017-03-13, 18:53
Medlem
Man bör inte använda diskmedel i en järnpanna.
Citera
2017-03-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Man bör inte använda diskmedel i en järnpanna.

Det är ju så det sägs, men jag tänker att diskmedel löser upp fett (och en hel del annat skräp i porerna) så att det kan vara därför man använder det, alltså innan man smörjer in med olja osv.
Citera
2017-03-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Det är ju så det sägs, men jag tänker att diskmedel löser upp fett (och en hel del annat skräp i porerna) så att det kan vara därför man använder det, alltså innan man smörjer in med olja osv.
Du löser ju också upp ytan som tar år att bygga upp vid normal användning.

Varför pannan ryker vet jag ej men jag brukar se det som ett tecken på att pannan är varm nog för att stoppa ned köttbitarna i.
Citera
2017-03-13, 20:11
Medlem
Grävulens avatar
Min ryker bara när det har kommit olja under pannan.
Citera
2017-03-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Du löser ju också upp ytan som tar år att bygga upp vid normal användning.

Varför pannan ryker vet jag ej men jag brukar se det som ett tecken på att pannan är varm nog för att stoppa ned köttbitarna i.

Ja det är riktigt, och i vissa fall så är det vad man bör göra så järnet blir "som nytt".

Att pannan ryker kan faktiskt bero på att man aldrig rengjort riktigt, att den är så pass nersölad med fett att den ryker från undersidan.
Citera
2017-03-13, 22:34
Medlem
Skrulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Ja det är riktigt, och i vissa fall så är det vad man bör göra så järnet blir "som nytt".

Att pannan ryker kan faktiskt bero på att man aldrig rengjort riktigt, att den är så pass nersölad med fett att den ryker från undersidan.

Undersidan är ren. Den är dock ganska ny och aldrig diskad med diskmedel, men känns ändå ren inuti. När jag köpte den var insmord med rapsolja.
Citera
2017-03-13, 22:39
Medlem
När jag pluggade till kock så använde vissa diskmedel i gjutjärnspannorna dom fungerade dock utmärkt ändå
Citera
2017-03-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrulf
Undersidan är ren. Den är dock ganska ny och aldrig diskad med diskmedel, men känns ändå ren inuti. När jag köpte den var insmord med rapsolja.

Som punkt 11, när din panna ryker, är den då varm nog?

Eller:

"För att bränna in pannan efter rengöring, så häll i ett tunt lager matolja, sätt plattan på hög värme och bränn tills oljan gått in i pannan. Det kan osa och ryka lite under tiden."

från samma länk?

Eller plugga igenom den här sidan:
http://www.ronnebybruk.se/rb/
Senast redigerad av The13 2017-03-13 kl. 23:02.
Citera
2017-03-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
När jag pluggade till kock så använde vissa diskmedel i gjutjärnspannorna dom fungerade dock utmärkt ändå
En gjutjärnspanna suger åt sig saker, alltså suger den även åt sig diskmedel. Det hamnar sedan i det du steker.

Rengör med vatten och rotborste. Jag brukar slå i vatten och koka upp när jag använt min så släpper det mesta av fettet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in