2017-03-14, 10:58
Medlem
Många människor, framför allt män, är rovdjur. De letar konstant efter de minsta svagheter hos andra som de kan utnyttja antingen direkt eller indirekt, antingen nu eller lite senare. Om det inte fanns lagar skulle dessa män vara livsfarliga. Så ja, man kan vara för snäll helt klart.
Citera
2017-03-14, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Vad är anledningen till att de klagar och skäller på dig? Finns det någon substans i det? Normalfallet är ju att folk sköter sig själva och inte lägger sig i vilka beslut andra människor tar. Gör du något som triggar deras beteende?
Du kanske håller med dem och därför inte säger ifrån. Det är ju svårt att argumentera mot dem om de har rätt.

Ja du. Grejen är väl att familjen och och de tjejer jag har haft alltid lägger sig i och vill veta allt om vad jag gör, varför jag gör något, hur jag tänker, vad jag har för planer och så vidare. Så de är väldigt nyfikna och har alltid starka åsikter om alla val jag gör eller inte gör. Jag antar att de kanske är lite ovanliga och extrema i det fallet. Helst skulle jag vilja ha det som du beskriver, att man sköter sig själv och inte lägger sig i andras beslut.
Frågar du mig så tycker jag att de är överdrivet nyfikna/kontrollerande och ofta lättretliga om jag inte gör som de vill. Frågar du andra sidan så säger de förmodligen att jag gör felaktiva/dåliga val eller att jag retar upp de med flit.
Citera
2017-03-14, 16:50
Medlem
yuptagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anakin12
Ja du. Grejen är väl att familjen och och de tjejer jag har haft alltid lägger sig i och vill veta allt om vad jag gör, varför jag gör något, hur jag tänker, vad jag har för planer och så vidare. Så de är väldigt nyfikna och har alltid starka åsikter om alla val jag gör eller inte gör. Jag antar att de kanske är lite ovanliga och extrema i det fallet. Helst skulle jag vilja ha det som du beskriver, att man sköter sig själv och inte lägger sig i andras beslut.
Frågar du mig så tycker jag att de är överdrivet nyfikna/kontrollerande och ofta lättretliga om jag inte gör som de vill. Frågar du andra sidan så säger de förmodligen att jag gör felaktiva/dåliga val eller att jag retar upp de med flit.

Känner igen ditt beteende med en polare jag växte upp med. Han var en typisk people-pleaser vilket jag påpekade för honom hela tiden, tillslut efter flera år fick han nog och exploderade. Idag är han helt omöjlig att ens diskutera med då han tar allt som kritik och lackar ur direkt. Vi är idag inte ens vänner längre pga hans känsliga humör, säker inte att detta kommer hända dig men du måste börja stå upp för dig själv & markera att du är lika viktigt som alla andra.
Citera
2017-03-14, 17:10
Medlem
LittleFishs avatar
Tyvärr är jag likadan som dig TS. Har växt upp under samma motgångar med människor som alltid trampat på mig, speciellt min far, som i tur även lett till att andra i skola och arbetsliv har trampat på mig även där. Som man formas under uppväxten blir man som vuxen. Både på gott och ont.

För mig har det istället varit så att jag inte söker mig till "starka individer" (eller snarare manipulerande) utan snarare att jag ser alla människor som sådana. Det har in sin tur gjort mig apatisk att förhålla mig till personer. Därför har min snällhet förvandlats till en cynism och jag har som resultat av denna insikt sagt upp kontakten med många av dem. Tyvärr kan jag inte göra det lika enkelt med min far som än idag trampar på mig bäst fan när han vill. Även jag lika trött på det som du TS.

Och nej det är absolut inte bra att bära länge på en sorg, hat, ilska, irritation för länge för då blir det som mig. Jag exploderar antingen och slår till personen jag hatar, (något jag delvis ångrat efteråt) eller på annat sätt totalt vänt på humöret och kastat ut allt mitt hat i ett enda stort verbalt och emotionellt sammanbrott mot personen i fråga.

Min teori är att blir man förnedrad under lång tid sedan barnsben, främst från föräldrar men även syskon, så blir det såledens ens permanenta tillstånd som på nått sätt lamslår ens sätt att se och förhålla sig till andra människor. Antingen leder det till att man ger upp och blir en ynklig liten varelse eller så går det inte att hålla inne allt så det brister totalt tillslut. Egentligen borde man be dem att fara åt helvete men det är inte alltid så enkelt heller.

Människor som klagar och uttrycker sin avskuy mot andra människor är de som har stora brister på andra håll.
Senast redigerad av LittleFish 2017-03-14 kl. 17:19.
Citera
2017-03-17, 20:57
Medlem
AmaiLiuIVs avatar
Ett tips kan vara att vara att om du vet att du kommer hamna i situationer där du riskerar bli överkörd, tänk igenom innan så att du vet vad du vill och vad du inte vill, vilka punkter du kan ge med dig på och vilka som du absolut inte kan ge efter på
Citera
2017-03-18, 07:33
Medlem
Pungsvings avatar
Din mesighet är en inbjudan för andra att ventilera sin egen frustration över sådant som inte har med dig att göra. De märker att du är en bra lyssnare. Eftersom de är frustrerade så är det det som kommer fram. Genom att vara mindre intresserad av andras problem så undviker du detta. Du kan börja med ett nytt standardsvar, "Gör du det." Gör själv inte det och hjälp inte personen att göra det. Det är hans problem.
Citera
2017-03-18, 13:51
Medlem
Du är inne på det viktiga problemet: att avskaffa familjens rättigheter över individen. Där ligger kärnan som jag uppfattar det. Att inte kunna bryta kontakter eller säga nej till kontakter, så som det ofta är när man befinner sig i en familj, leder enbart till destruktivitet och hämmad individuell utveckling. Avskaffas familjens rättigheter tror jag också att stat och samhälle har mycket att vinna, dels i form av minskade kostnader för sjukvård, och sjukskrivningar, dels i form av att individer inte hämmas i sin personliga utveckling.

Mitt råd är att så fort som möjligt hitta ett sätt att komma bort från din familj och sedan bryta helt med dom. Och även att i möjligaste mån verka för att bilda opinion mot ett avskaffande av familjens rättigheter över individen. Jag tycker dina korta svar till din far var alldeles lagom.
Citera
2017-03-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anakin12
Jag tycker själv att jag är en snäll person. Problemet är att min snällhet (mesighet) gör att jag hela mitt liv har blivit och fortfarande blir överkörd av andra. Jag har växt upp med en familj med starka åsikter, där alla tar sig rätten att skylla allt på mig, kritisera mig, klaga på allt jag gör eller inte gör. Märkligt nog verkar jag undermedvetet dras till såna typer av människor utanför min familj också. Människor med stark vilja som alltid får som de vill och kan bråka och skälla på mig utan att jag någonsin säger ifrån. Precis som jag alltid har gjort är jag bara tyst och mumlar förlåt och talar om hur dum och dålig jag är och att alla andra har rätt och jag har fel.
Samma sak med de flickvänner jag har haft. Alla har varit oerhört starka individer som vant sig vid att jag alltid har fel och att de alltid "vinner" diskussioner och jag ger mig alltid.

För ett tag sen pratade jag med min far. Det enda han gjorde var att gnälla och klaga på mig i en timme och jag bara hummade och sa "Mm. Ja.".
Efter det samtalet har jag börjat fundera. Jag känner att jag börjar få nog. Det kan liksom koka i mig när andra bara kör över mig som en ångvält, men jag visar det aldrig på utsidan. Ingen märker hur dåligt jag mår. Kan det rent av vara "farligt" att gå och bära på så mycket undertryckt ilska och sorg? Hur gör man för att ändra på sitt eget beteende angående den här jävla mesigheten som jag alltid har haft? Det känns som att jag har så mycket ilska och frustration inom mig som aldrig någonsin får något utlopp. Istället sväljer jag bara all galla som spys ut över mig och låter mig bli behandlat som skit. Nu känner jag att jag är trött på det här. Snälla hjälp.

Ja, det är absolut farligt att vara för snäll. Riktigt farligt. Låt aldrig andra människor utnyttja dig. De flesta människor har tyvärr ingen riktig moral utan de styrs istället utifrån stimuli utifrån. Märker de att de kan sätta sig på någon gör de det och fortsätter tills de får motstånd.
Citera
2017-03-18, 20:32
Att vara snäll för sitt eget bästa är aldrig bra. Man blir lätt utnyttjad och folk bryr sig i regel inte ett skit.

Detta vet jag av egen erfarenhet.

Mitt tips till dig; lär dig att säga nej. Skit i om folk blir "sura" eller liknande. Öva på att säga nej framför en spegel. Det kanske låter fånigt eller dumt, men det hjälper.
Citera
2017-03-18, 21:00
Medlem
NoseTicss avatar
Jag tycker att det är skitkul att vara snäll, men man måste vara det med stolthet. Snäll med etikett är bra också. Om det är någon som tar för sig för mycket av min "snällhet" så brukar jag påpeka sarkastiskt att denne person beter sig illa vid.

Om man beter sig bra och rakt så tycker de flesta människor(med uppfostran) att man inte kan bete sig hursomhelst. De kommer verkligen inte köra över en.

Jag har faktiskt utvecklat härskarteknik kring att vara snäll, typ att man är allmänt anständig. Människor är rädd för att göra snälla personer besviken.

Du verkar ha urusel social kompetens.
Är du fet? Är du ful?
Du verkar i alla fall lida av "medberoende" av andra människor.
Citera
2017-03-20, 23:23
Medlem
Gwahas avatar
Man skall inte vara snäll, man skall vara dum.

Är man snäll så följer en massa biverkningar. Folk utnyttjar det till sin fördel och tappar respekt. Möjligtvis kan man vara snäll till barn och till sin chef men i övrigt bör man vara lite elak för att skydda sitt ego så gott det går.
Citera
2017-03-21, 06:37
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpillret
Många människor, framför allt män, är rovdjur. De letar konstant efter de minsta svagheter hos andra som de kan utnyttja antingen direkt eller indirekt, antingen nu eller lite senare. Om det inte fanns lagar skulle dessa män vara livsfarliga. Så ja, man kan vara för snäll helt klart.
''

Det räcker att du bär skjutvapen och får använda det så blir de fogliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in