Lite mera lokala källor, förstås färgade av opposition mot Kabila:
* Området Sharap/Catalán besökte kontrollerades av FARDC, inte av Kamuina Nsapu
* De personliga tillhörigheterna befinner sig på (nån sorts) rikskriminal i Kinshasa.
Inklusive Sharps gps-utrustade armbandsur.
* Kamuina Nsapu saknade helt motiv att ha ihjäl dem - tvärtom vittnar flera direkta källor unisont för skribenten att Kamuina Nsapu hade en mycket mera positiv syn på Monusco än på FARDC.
Detta ovan från "källor nära utredningen".
Skribenten pekar också på hur Lambert Mende vid flera tillfällen kommit med exakta uppgifter, utan att verifiera dem, som var de försvann (vid bron över Moyo). HUr kan han ha vetat det?
Vidare citerar skribenten en belgisk säkerhetsexpert som säger att de två absolut inte var naiva personer som negligerade säkerheten, utan kände väl till Kongo. "Absolut inga kamikaze".
Skribenten nämner att det är många experter han/hon talat med som tror att alltsammans är iscensatt av regimen, "une mise en scène macabre".
Skribenten pekar också på att när man två dagar innan kropparna "hittades" "avslöjade" att 42 poliser blivit halshuggna av Kamuina Nsapu, men ingen minnesceremoni hölls, inga identiteter avslöjades. Avsikten var uppenbar: Förbereda opinionen på att kropparna skulle hittas, som av en slump, två dagar senare.
Myndigheterna vill inte alls tala om hur de kommit över filmen, säger bara (utan att röra en min) något om "den vetenskapliga polisens skarpsinnighet". Vilket skribenten återger med ett sort
My ass! tydligt läsbart mellan raderna.
http://www.congosynthese.com/news_reader.aspx?Id=20509
Jag tror han har rätt. Som jag skrivit tidigare så tror jag att man lurat med sig några nyttiga idioter som talade tshiluba och styrt ut dem i röda hårband, haft med en eller två polisagenter som filmat, för att sedan gripa allihop men låta agenterna och några lokala poliser som visste för mycket fly/bli eliminerade.