Citat:
Ursprungligen postat av
Ninena
Nu verkar iallafall alla svenska tidningar (jag har kollat DN, Aftonbladet, Expressen) ha suddat allt om denna händelse. Inte bara hennes namn alltså utan allt. Jag är lite trött kl 4.33 men tror inte att jag missat något. Tankar kring det? Pågår förhandling med krav? Eller ett desperat sätt att försöka skydda henne.
Det är väl standardförfarande att försöka minimera publicitet i kidnappningsfall, dels för att inte ge inspiration till andra (internet är globalt idag, och även den mest korkade kan använda google translate), men också för att kunna vidmakthålla ett visst informationsövertag, murvlar har en tendens att basunera ut allt de kan få reda på i syfte att sälja lösnummer.
Men om tidigare kidnappningar kan ge någon vägledning så har de kidnappade sannolikt redan bytt "ägare" åtminstone en gång. Vapen är troligt betalmedel. De större och mer organiserade gerillatrupperna/rebeller/etc har trots embargon god tillgång på dessa och det är troligt att en mindre grupp utförde själva kidnappningen i syfte att byta till sig lite vassare arsenal. Lika troligt är det att det är ett 'insiderjobb', ofta som en lokal säkerhetsansvarig är inblandad.
Till en början är ändå oddsen rätt hyggliga att de behandlas väl. Är kidnapparna någotsånär kompetenta kommer kravet på lösen så fort de anser att gisslan är "säkrad", mellan tummen och pekfingret borde det ta 24-48 timmar.
Om inte finns det skäl att börja oroa sig, då har man troligen att göra med amatörer och/eller en grupp med andra motiv.