2017-04-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du ar ju totalt ensam i dina fantasier här. De flesta verkar helt införstådda med att det ligger en hund begraven här. Avsaknaden av eskort, färdplan (sån brukar ju finnas just om något skulle hända), färdmedel - allt talar för att de tog ett eget intitativ. Visserligen var det rätt tänk - som jag skrivit tidigare är det ibland rätt ohälsosamma att tala med FN-personal och att skylta med detta kommer inte leda till några vittnesmål - men utfallet blev katastrofalt.

Att som du ta overifierade massmediauppgifter till intäkt för än det ena än det andra är väl fantasifullt om något.

I ditt sällskap av vad du beskriver som införstådda så föredrar jag att i så fall vara ensam.

När rapporten släppts kommer vi att få veta tillgängliga fakta om eskort, färd plan och färdmedel. Då kan vi återkomma till detta inlägg och verifiera dina gissningar.
Citera
2017-04-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Att som du ta overifierade massmediauppgifter till intäkt för än det ena än det andra är väl fantasifullt om något.

I ditt sällskap av vad du beskriver som införstådda så föredrar jag att i så fall vara ensam.

När rapporten släppts kommer vi att få veta tillgängliga fakta om eskort, färd plan och färdmedel. Då kan vi återkomma till detta inlägg och verifiera dina gissningar.
Vad bygger du ditt case på? Du som är så otroligt säker på din sak -berätta hur du tänker?
Är det vanligt att personal i konfliktområden rör sig utan eskort på mopedtaxi - för det är bekräftat.
Är det vanligt att man i konfliktområden inte har bfiefat sin arbetsgivare om färdväg, platser osv innan man lämnar?

Afrika är en krutdurk. Ett stort antal konflikter pågår ständigt. Ingen litar på någon - allra minst på FN. Det kostar i princip inget att få folk dödade och det är inget problem att få folk att göra det. Man kan köpa i princip alla även om man inte kan lita på den man köper. Med detta i beaktande så är det inte troligt att FN släppte ut två feminister vind för våg i tron om att de nog fixar det själva.
Senast redigerad av martinator 2017-04-04 kl. 20:25.
Citera
2017-04-04, 20:50
Medlem
Citat:
Vad bygger du ditt case på? Du som är så otroligt säker på din sak -berätta hur du tänker?
Är det vanligt att personal i konfliktområden rör sig utan eskort på mopedtaxi - för det är bekräftat.
Är det vanligt att man i konfliktområden inte har bfiefat sin arbetsgivare om färdväg, platser osv innan man lämnar?

Afrika är en krutdurk. Ett stort antal konflikter pågår ständigt. Ingen litar på någon - allra minst på FN. Det kostar i princip inget att få folk dödade och det är inget problem att få folk att göra det. Man kan köpa i princip alla även om man inte kan lita på den man köper. Med detta i beaktande så är det inte troligt att FN släppte ut två feminister vind för våg i tron om att de nog fixar det själva.

Jag bygger inget case utan inväntar kommande massmedia rapportering och den rapport som kommer så småningom. Sånt tar tyvärr tid. Att göra analyser utifrån gällande regelverk och och massmedia ser jag inte som seriöst när det gäller ansvarsfrågan. Vad som är vanligt under normala omständigheter behöver inte vara det i ett specifikt fall.

Vill du göra sådana analyser vid ett tangentbord hemmavid så återspeglar det din syn på utredningsarbete.

När jag personligen har granskat ansvarsfrågor för att skriva rapporter börjar jag med en formell analys av hur det borde gå till och fastlagda rutiner, sen "factfinding" på plats geografiskt och frågeformulering varefter jag talar med alla berörda innan jag skriver rapporten och sen låter jag berörda ta del av den innan jag avlämnar den enligt fastställd rapportväg.

I detta fall rapporterade Zaida personligen till Generalsekreteraren och Säkerhetsrådet inom FN. Jag vet inte hur hennes utredningsdirektiv och rapportregler ser ut men jag kan inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att hon hade din syn på sitt uppdrag.
Citera
2017-04-04, 21:06
Medlem
En sorglig artikel om Zaida Catalan som visar en del om hennes uppdrag i Kongo. Hennes expertiskunskap rör sexuellt våld. Så vad för krigsförbrytelser rör det sig om. Det finns som jag ser obesvarade frågor om hennes uppdrag som skulle behöva klarlägga.

Zaida Cataláns kropp togs emot på Arlanda
http://www.expressen.se/nyheter/zaida-catalans-kropp-togs-emot-pa-arlanda/

I slutet av 2010 lämnade hon jobbet som jurist på Miljöpartiets riksdagskansli för att jobba som expert på sexuellt våld för EU:s polisinsats EUPOL i Goma, Kongo.

Den här gången var hon på uppdrag i Kasai-regionen för att utreda de krigsförbrytelser som regeringsstyrkorna och de lokala milisgrupperna gjort sig skyldiga till senaste tiden. Hon och hennes amerikanske kollega Michael Sharp och deras lokale tolk stoppades när de färdades med var sin mopedtaxi söderut.
Citera
2017-04-04, 21:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eventuellt kanske svaret på fråga ett lättare kan besvaras efter man vet svaret på fråga två? Ifall de nu företagit sig en exkursion vid sidan av.

Om inte USA med sin enorma kapacitet fiskar upp något så tror jag att fråga ett kommer att bli obesvarad - med risken att regimen i DRC fiskar fram några oskyldiga stackare som får ta skulden och "sköts under strider vid gripandet".
Just nu så borde Sverige och media fokusera på vem som var ansvarig för mopperesan av de enkla skälet att det är vad jag tror är möjligt att utreda.
Citera
2017-04-04, 21:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tycker inte som att det verkade som att FN:s högste ansvarige i RDC var helt nöjd med att gruppen som Sharp/Catalán tillhörde gjorde som den ville. Han var rätt så tydlig med att han eller Monusco inte hade så mycket att säga till om där. Lite rycka på axlarna, "vad skall man göra, de gjorde som de ville".

Vad gäller ansvarsfrågan för dådet tror jag också att det skett på en låg nivå, i ögonblicket i vägspärren, men att sedan kommunikationen från Kinshasa och det faktum att det dröjde drygt två veckor tills att kropparna "hittades" var en krishanterande "cover-up" från Kinshasa.

Tidsfördröjningen användes till att sluta avtal med Ryssland för att mota eventuella sanktioner i säkerhetsrådet och hinna arrangera lite så att också rebellerna framstod i dålig dager

Jag skulle inte bli förvånad om de direkt ansvariga redan skaffats bort. Det här ställde till trassel för regeringen vilket i sig var svårförlåtligt, och det skulle bli ännu värre om de skulle få chansen att skvallra.

De där 40 poliserna som så lägligt blev halshuggna nära i tiden efter Sharp/Cataláns försvinnande tror jag inte riktigt på. En del av dem, om de alls existerat, kan ha varit de direkt ansvariga för försvinnandet, som röjts ur vägen av regeringen själva för att inte kunna skvallra.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-04 kl. 21:18.
Citera
2017-04-04, 21:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Om inte USA med sin enorma kapacitet fiskar upp något så tror jag att fråga ett kommer att bli obesvarad - med risken att regimen i DRC fiskar fram några oskyldiga stackare som får ta skulden och "sköts under strider vid gripandet".
Just nu så borde Sverige och media fokusera på vem som var ansvarig för mopperesan av de enkla skälet att det är vad jag tror är möjligt att utreda.

Ja jag tänker att om de nu var utan eskort men att det skulle ha sanktionerays av någon anledning så borde det väl då ändå funnits någon mer detaljerad plan i vart fall, vad syftet mer precis var, vem/vilka de skulle träffa etc. Det borde man väl veta. hyfsat exakt om det nu händelsevis gjordes en bedömning om att de skulle få reda på mer utan väpnad eskort?
Citera
2017-04-04, 21:22
Medlem
Citat:
Jag bygger inget case utan inväntar kommande massmedia rapportering och den rapport som kommer så småningom. Sånt tar tyvärr tid. Att göra analyser utifrån gällande regelverk och och massmedia ser jag inte som seriöst när det gäller ansvarsfrågan. Vad som är vanligt under normala omständigheter behöver inte vara det i ett specifikt fall.

Vill du göra sådana analyser vid ett tangentbord hemmavid så återspeglar det din syn på utredningsarbete.

När jag personligen har granskat ansvarsfrågor för att skriva rapporter börjar jag med en formell analys av hur det borde gå till och fastlagda rutiner, sen "factfinding" på plats geografiskt och frågeformulering varefter jag talar med alla berörda innan jag skriver rapporten och sen låter jag berörda ta del av den innan jag avlämnar den enligt fastställd rapportväg.

I detta fall rapporterade Zaida personligen till Generalsekreteraren och Säkerhetsrådet inom FN. Jag vet inte hur hennes utredningsdirektiv och rapportregler ser ut men jag kan inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att hon hade din syn på sitt uppdrag.

Man är naiv om man tror att det kommer en "utredning" värd namnet från ett land som Kongo... Du verkar tro att Kongo är som Norge eller liknande, och om Margot Wallström bara tar på sig sitt rödaste läppstift och säger ifrån på skarpen så kommer sannings fram.
Som jag skrev - man kommer ha ihjäl några slumpvis utvalda och säga att fallet är ur världen.
Om deras rättsmedicinska utredning finner något som pekar åt ett känsligt håll kommer även kropparna att försvinna igen - de förstördes i en brand i bårhuset eller dylikt. Då kommer det endast en tom kista till arlanda.
Citera
2017-04-04, 21:27
Medlem
Citat:
En sorglig artikel om Zaida Catalan som visar en del om hennes uppdrag i Kongo. Hennes expertiskunskap rör sexuellt våld. Så vad för krigsförbrytelser rör det sig om. Det finns som jag ser obesvarade frågor om hennes uppdrag som skulle behöva klarlägga.

Zaida Cataláns kropp togs emot på Arlanda
http://www.expressen.se/nyheter/zaida-catalans-kropp-togs-emot-pa-arlanda/

I slutet av 2010 lämnade hon jobbet som jurist på Miljöpartiets riksdagskansli för att jobba som expert på sexuellt våld för EU:s polisinsats EUPOL i Goma, Kongo.

Den här gången var hon på uppdrag i Kasai-regionen för att utreda de krigsförbrytelser som regeringsstyrkorna och de lokala milisgrupperna gjort sig skyldiga till senaste tiden. Hon och hennes amerikanske kollega Michael Sharp och deras lokale tolk stoppades när de färdades med var sin mopedtaxi söderut.

Hennes del omfattades specifikt, om jag fattat det rätt, utnyttjandet av barn (som soldater, men kanske även andra övergrepp t.ex. sexuellt) i området. Michael skulle ha mer ansvar för massgravarna. Oavsett indelningen skulle dom rapportera om krigsförbrytelser som dom kunde vederlägga i området.

Tycker det kan stämma med deras olika erfarenheter och tidigare arbeten.
Citera
2017-04-04, 21:29
Medlem
Citat:
Man är naiv om man tror att det kommer en "utredning" värd namnet från ett land som Kongo... Du verkar tro att Kongo är som Norge eller liknande, och om Margot Wallström bara tar på sig sitt rödaste läppstift och säger ifrån på skarpen så kommer sannings fram.
Som jag skrev - man kommer ha ihjäl några slumpvis utvalda och säga att fallet är ur världen.
Om deras rättsmedicinska utredning finner något som pekar åt ett känsligt håll kommer även kropparna att försvinna igen - de förstördes i en brand i bårhuset eller dylikt. Då kommer det endast en tom kista till arlanda.

Nej, jag tror att FBI kommer att utreda detta. Huruvida FBI's utredare har på sig rött läppstift eller inte när de utreder mord vet jag inte men de är mycket grundliga.
Citera
2017-04-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hennes del omfattades specifikt, om jag fattat det rätt, utnyttjandet av barn (som soldater, men kanske även andra övergrepp t.ex. sexuellt) i området. Michael skulle ha mer ansvar för massgravarna. Oavsett indelningen skulle dom rapportera om krigsförbrytelser som dom kunde vederlägga i området.

Tycker det kan stämma med deras olika erfarenheter och tidigare arbeten.

Sexuella övergrepp är krigsförbrytelser om de utförs av regeringsstyrkor eller rebeller. FN för inga krig någonstans vad jag vet så vad brottsrubricering skulle bli om FN personal begår övergrepp vet jag inte. Frågorna kvarstår alltså.
Citera
2017-04-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

För att bevisa vad?

Lite OT. men ändå. Vem ger sitt barn ett namn efter en kvasikändis-spågumma? Får vi se en fond uppförd av hennes föräldrar? Äpplet faller liksom inte långt från trädet. En tanke liksom....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in