Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Vad bygger du ditt case på? Du som är så otroligt säker på din sak -berätta hur du tänker?
Är det vanligt att personal i konfliktområden rör sig utan eskort på mopedtaxi - för det är bekräftat.
Är det vanligt att man i konfliktområden inte har bfiefat sin arbetsgivare om färdväg, platser osv innan man lämnar?
Afrika är en krutdurk. Ett stort antal konflikter pågår ständigt. Ingen litar på någon - allra minst på FN. Det kostar i princip inget att få folk dödade och det är inget problem att få folk att göra det. Man kan köpa i princip alla även om man inte kan lita på den man köper. Med detta i beaktande så är det inte troligt att FN släppte ut två feminister vind för våg i tron om att de nog fixar det själva.
Jag bygger inget case utan inväntar kommande massmedia rapportering och den rapport som kommer så småningom. Sånt tar tyvärr tid. Att göra analyser utifrån gällande regelverk och och massmedia ser jag inte som seriöst när det gäller ansvarsfrågan. Vad som är vanligt under normala omständigheter behöver inte vara det i ett specifikt fall.
Vill du göra sådana analyser vid ett tangentbord hemmavid så återspeglar det din syn på utredningsarbete.
När jag personligen har granskat ansvarsfrågor för att skriva rapporter börjar jag med en formell analys av hur det borde gå till och fastlagda rutiner, sen "factfinding" på plats geografiskt och frågeformulering varefter jag talar med alla berörda innan jag skriver rapporten och sen låter jag berörda ta del av den innan jag avlämnar den enligt fastställd rapportväg.
I detta fall rapporterade Zaida personligen till Generalsekreteraren och Säkerhetsrådet inom FN. Jag vet inte hur hennes utredningsdirektiv och rapportregler ser ut men jag kan inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att hon hade din syn på sitt uppdrag.