2017-03-13, 22:52
Medlem
godhetsapostelns avatar
från wiki: [i]I december 2010 sade Catalán "Jag har kommit till vägs ände i partiet och vill gå vidare där jag kan utvecklas". Hon lämnade jobbet som jurist i Miljöpartiets riksdagsgrupp för att jobba som expert på sexuellt våld för EU:s polisinsats EUPOL i Goma, Kongo och sade att det inte var säkert att hon skulle komma tillbaka till Miljöpartiet.[1][
Senast redigerad av godhetsaposteln 2017-03-13 kl. 23:01.
Citera
2017-03-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Att det tycks handla om pengar har en del här sett som något positivt, då kan en lösensumma rädda dem. Men brukar FN betala ut lösensummor i kidnappningsärenden, tror inte det men tar gärna del av exempel. Svenska regeringen kan knappast heller betala, inte öppet i alla fall, då får det nog bli nån hemlig överenskommelse om överföring till familjen som får stå för den officiella delen. Nej det här blir nog svårt att lösa.

Snälla du de här drogade ungdomarna med automatvapen vet inte vad pengar är. Här handlar det om att få magiska krafter genom att mumsa viting.
Citera
2017-03-13, 22:58
Medlem
dryopteriss avatar
Hahaja va ju prexis min tanke.
Alltså denna Zaida Catalan borde med sin gedigna erfarenhet/kunskap veta bättre än att bege sig ut i ingenstans i Kongo-K utan skydd.
Citera
2017-03-13, 22:59
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Catalan, nu vet jag varför det ringde en klocka, det var hon som jämförde förståndshandikappade med grisar. Så var det.

I alla fall, ung, vit kvinna kidnappas av Kongonegrer, ger henne 1/23 att överleva och ytterligare 1/294 att inte ha blivit gruppknullad bortom förstånd. Har Sverige några diplomatiska förbindelser med Kongo värt namnet? Kan bli sådär lätt att få hem henne igen...
Citera
2017-03-13, 23:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Ja men vad exakt gör hon som observatör? Är det folk som henne som avgör ifall ett läge är i kris eller inte ifall FN nu ska skicka några på plats för att se ifall dom måste ingripa?

Hon observerar - tittar - och kan rapportera tillbaka om de avtal de gått in med FN följs eller inte - och hur de avviker på olika sätt ..

Edit:
FN kan inte ingripa om inte landets regim är med på det.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jaha, inlägg borttagna - det var kanske lika så bra det.

För att vara lite seriös.

Tror ni inte att de som åker på jobb som det här är medvetna om riskerna? För mig är det en viktig faktor i frågan om att tycka synd om eller inte. Jämför med svenskar som varit i krig eller annat. Jag tror att det finns åtminstone några som möter sitt öde utan att känna ånger.

Mer precist om detta fall - finns det några exempel på hur det kan gå? Andra som har varit kidnappade tidigare?
Nej, jag tror faktiskt inte att en människa från Sverige kan sätta sig in i de risker det innebär ...
Senast redigerad av Gromgutten 2017-03-13 kl. 23:13. Anledning: Dubbelpost
Citera
2017-03-13, 23:04
Medlem
crusades avatar
Hon kidnappades alltså i området som ligger när Tshimbulu enl Expressen.

Detta hände i Tshimbulu förra månaden:

"Fredagens blodbad i staden Tshimbulu i Kasaï-Occidentalprovinsen inträffade när gruppen gick till attack mot en armépostering, enligt en oppositionspolitiker i området. Samtliga döda uppges vara milismedlemmar som ville hämnas sin ledares död."

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-10...de-over-50-liv

UD avråder alla svenskar att åka till Kongo och särskilt till detta området.
Vad har FN för säkerhetstänk?
Citera
2017-03-13, 23:08
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Zaida is a common Arabic female name.

Zaida is also encountered as a female name in the Spanish-speaking Caribbean and parts of the United States with Cuban and Puerto Rican populations such as Florida and New York. In Spanish history, the name is especially known in reference to Zaida of Seville, an 11th Century exile Muslim princess who was the mistress (or, by some theories, the wife and queen) of King Alfonso VI of Castile.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Zaida

Ok, det förekommer tydligen i Karibien och USA.
Men namnet har ett muslimskt ursprung. Även om det existerar inom spanskan så är ursprunget fortfarande muslimsk (morer i Spanien). Och Chile ligger mig veterligen inte i Karibien. Men du har rätt, det förekommer i spansktalande länder så det kan vara hennes födelsenamn.

Zaida Catalan är så klart av latinamerikansk (spansk) ursprung.
Citera
2017-03-13, 23:09
Medlem
m0biuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jaha, inlägg borttagna - det var kanske lika så bra det.

För att vara lite seriös.

Tror ni inte att de som åker på jobb som det här är medvetna om riskerna? För mig är det en viktig faktor i frågan om att tycka synd om eller inte. Jämför med svenskar som varit i krig eller annat. Jag tror att det finns åtminstone några som möter sitt öde utan att känna ånger.

Mer precist om detta fall - finns det några exempel på hur det kan gå? Andra som har varit kidnappade tidigare?

Från:

Billy Butt:
Jag var fånge i Kongo
Skivproducenten Billy Butt satt fånge hos gerillan i Kongo.
– Det är över 30 år sedan, men jag kan inte glömma vad jag var med om.
Billy Butt greps av kongolesiska rebeller när han tog en genväg under sin afrikanska resa 1967.
– Jag har fortfarande kvar ärret efter bajonetten i ögonbrynet, säger han.
Billy Butt var gerillans fånge i ett par veckor. Han såg hemska saker i gerillalägret men behandlades själv hela tiden väl. De dramatiska dagarna är skildrade i självbiografin Vem f-n är Billy Butt?

”De ska hålla sig lugna”
– Jag har sett hur grymma kongoleserna kan vara mot sina fiender. Men de tillfångatagna svenskarna är inga fiender utan verkar ha hamnat i den härvan av misstag.
– Den största risken är om regeringssidan bombar eller anfaller lägret där de hålls fångna.
Billy Butt säger att det viktigaste som svenskarna kan göra är att hålla sig lugna.
– Det gäller att ligga lågt; att aldrig ge sig in i politiska diskussioner; att inte göra någonting utan att fråga; att inte tjata på att bli frisläppt.
Text: Svante Lidén Billy Butt säger att man ska vara diplomatisk, ”svensk”.
– Men det är alltid bra om man kan förmedla hur mycket man uppskattar sina fångvaktares land.

Nu får SOG lite att göra i alla fall. Om vi har råd att bekosta en sådan operation dvs...
Citera
2017-03-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Zaida Catalan är så klart av latinamerikansk (spansk) ursprung.

Har jag påstått något annat?
Citera
2017-03-13, 23:16
Medlem
Verkar vara förvånansvärt tyst på hennes instagram: https://www.instagram.com/zcatalan/
Citera
2017-03-13, 23:18
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Verkar vara förvånansvärt tyst på hennes instagram: https://www.instagram.com/zcatalan/

På vilket sätt menar du att det är førvånande?
Citera
2017-03-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Hon kidnappades alltså i området som ligger när Tshimbulu enl Expressen.

Detta hände i Tshimbulu förra månaden:

"Fredagens blodbad i staden Tshimbulu i Kasaï-Occidentalprovinsen inträffade när gruppen gick till attack mot en armépostering, enligt en oppositionspolitiker i området. Samtliga döda uppges vara milismedlemmar som ville hämnas sin ledares död."

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-10...de-over-50-liv

UD avråder alla svenskar att åka till Kongo och särskilt till detta området.
Vad har FN för säkerhetstänk?

Dödade barn i Kasai regionen, filmen publicerades 19 februari.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=xscUvzexeak (VARNING FÖR STARKA BILDER)

Skottlossning och dödade vuxna och barn i Kasai regionen, filmen publicerades 17 februari.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=LwRW14QdA8Q (VARNING FÖR STARKA BILDER)

Med tanke på att dom som blir beskjutna inte försöker ta skydd så tyder det på att dom är påverkade av mycket tunga droger.

Mer info om konflikten: https://en.wikipedia.org/wiki/Kasa%C...%80%93present)
Senast redigerad av Riksarkivarien 2017-03-13 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in