• 2
  • 3
2017-03-13, 11:51
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kan dina kunskaper i svenska språket vara en faktor för din signifikanta längre lön?
Tack och lov. Trodde jag var ensam.
Citera
2017-03-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Tack och lov. Trodde jag var ensam.

Tror inte man ska gå efter folk stavning på internet spelar så stor roll, flesta skriver rätt snabbt eller från mobil vilket gör stavning normalt blir rätt dålig.

Men visst man kanske inte ska undervisa i svenska och inte föregå med gott exempel eller jobba som sekreterare eller liknande yrken om man är dålig på stava. Men i flesta yrken spelar lite dålig stavning noll roll i verkligheten.

Samma sak många yrken inte helt nödvändigtvis kunna prata flytande svenska.

Men oavsett är det personligt ansvar förhandla sin lön, och finns inget som säger man ska ha lika lön. Finns alltid skillnaden mellan 2 personer även om båda ska göra samma sak på pappret.
Citera
2017-03-13, 12:45
Medlem
studioxswes avatar
På frågan om det är lagligt så är det absolut lagligt att ge dig vilken lön man nu tycker är rimligt. Du kan inte gå till farbror polisen och gråta.

Om det är rimligt att du ska ha lägre lön om ALLA andra faktorer är detsamma, det tror jag inte du vet eftersom du nog inte sett deras avtal, men om du har det och jämför med ditt så ska din lön vara i paritet med de andras.

Du kan välja en massa olika alternativ:
  • Skita i jobbet
  • Klaga och eventuellt inte få jobbet
  • Göra upp en plan där du inom säg 3-6 månader ska jobba dig upp till samma lön
Citera
2017-03-13, 18:07
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Nu står det inte uttryckligen att du arbetar som lärare, men om så är fallet får allt sin förklaring genom sättet du formulerar din text på. Här finns, förutom rena stavfel, särskrivningar, meningsbyggnadsfel, syftningsfel liksom tveksam prepositionsanvändning. Att du lyckas med allt detta på fem rader text, är skrämmande. Dock inte lika skrämmande som att du alls blivit anställd i en undervisningsmiljö, i vilken jag antar att du ska lära ut saker. Är det så här vi ska ha det i skolan? Inte undra på att resultaten rasar.

Jag tror nog att din lön är relevant. Don efter person.

Och du tror att han gjorde ett skrivet prov eller liknande när han på rekommendation blev inbjuden och senare även erbjuden det här jobbet?
Citera
2017-03-13, 18:15
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Och du tror att han gjorde ett skrivet prov eller liknande när han på rekommendation blev inbjuden och senare även erbjuden det här jobbet?
Kompetens? Betyg?

Men det gjorde tydligen inte du heller (det heter skriftligt prov).
Citera
2017-03-13, 18:22
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Jadu, när man tillhör det manliga könet så går det inte att spela på offerrollen, utan man får acceptera läget.

Du får helt enkelt tycka synd om dig själv för att du inte föddes till kvinna. För hade du varit kvinna idag och fått 30% mindre i lön än dina manliga kollegor så hade du kunnat få chefen sparkad, och säkert kunnat stämma företaget på skyhöga summor.

Tyvärr mannen :/
Citera
2017-03-13, 18:47
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Kompetens? Betyg?

Men det gjorde tydligen inte du heller (det heter skriftligt prov).

Gör det här dig upphetsad?

Och återigen sa blundar du för verkligheten. Det kan nog inte ens dina mösterliga svenskkunskaper kunna göra något åt.
Senast redigerad av polagom 2017-03-13 kl. 18:49.
Citera
2017-03-13, 21:46
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o2h
Nu är det så att jag fått ett nytt jobb på ett privatägd komvux. Jobbet fick jag genom tjej kompis som rekommenderade mig. De blev anställda ungefär tre månader förrän mig. Jag vet vad de tjänar och idag på anställningsintervjun så fick jag reda på att jag kommer få 33% mindre. Är detta lagligt?

Jobbet är timanställning och jag jobbar utifrån behov. Har exakt likadan arbetsuppgifter som den här vännen. Är ny på arbetslivet, tack!

Ta jobbet, sen kan du alltid vända dig hit.....men se till bli fast anställd först och för fan gå med i facket!

http://www.do.se/framja-och-atgarda/...ekartlaggning/

Är inte löneskillnaden inte sakligt motiverad beroende på kompetens etc så blir de då tvingade att höja upp dig.....
Citera
2017-03-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o2h
Nu är det så att jag fått ett nytt jobb på ett privatägd komvux. Jobbet fick jag genom tjej kompis som rekommenderade mig. De blev anställda ungefär tre månader förrän mig. Jag vet vad de tjänar och idag på anställningsintervjun så fick jag reda på att jag kommer få 33% mindre. Är detta lagligt?

Jobbet är timanställning och jag jobbar utifrån behov. Har exakt likadan arbetsuppgifter som den här vännen. Är ny på arbetslivet, tack!
Då förstår du hur tjejer har haft det😎
Citera
2017-03-14, 09:15
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massa1212
Då förstår du hur tjejer har haft det😎
Vadå för 60 år sedan eller?

När man hör såna korkade uttalanden som du precis kom med så får det en att inse hur hämndlystna ni feminister är. Fyfan.
Citera
2017-03-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Du ska ta ett ordentligt snack med chefen och fråga vilket jävla samhälle han/hon lever i.
Här i Sverige får männen 20% mer än kvinnorna, inte tvärtom. Dags för idioten att vakna upp ur den bubbla han/hon lever i!

Som vanligt sätts mannen först.
Citera
2017-03-14, 16:14
Medlem
I början av 80-talet, hade jag äldre chefer, som tyckte att män skulle få högre lön än kvinnor för samma jobb, eftersom "det är ju mannen som försörjer familjen".
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in