• 1
  • 2
2017-03-12, 23:29
Medlem
Nu är det så att jag fått ett nytt jobb på ett privatägd komvux. Jobbet fick jag genom tjej kompis som rekommenderade mig. De blev anställda ungefär tre månader förrän mig. Jag vet vad de tjänar och idag på anställningsintervjun så fick jag reda på att jag kommer få 33% mindre. Är detta lagligt?

Jobbet är timanställning och jag jobbar utifrån behov. Har exakt likadan arbetsuppgifter som den här vännen. Är ny på arbetslivet, tack!
Citera
2017-03-12, 23:32
Medlem
franges avatar
Har du frågat varför du får så mycket sämre betalt än de andra?
Citera
2017-03-12, 23:34
Medlem
Är det någon batikhäxa som är chef eller vad fan handar det om?

Skulle aldrig ta ett jobb om inte jag fick ett bra erbjudande. Tidigare lön är inte relevant, utan det handlar om mitt marknadsvärde och om de är villiga att betala vad andra kan tänkas betala för likvärdiga tjänster från mig.
Citera
2017-03-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har du frågat varför du får så mycket sämre betalt än de andra?

Borde jag verkligen göra detta första dagen på jobbet? Konfrontera chefen angående lönen.
Citera
2017-03-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o2h
Borde jag verkligen göra detta första dagen på jobbet? Konfrontera chefen angående lönen.

Har du skrivit på? Har du provanställning?

Om du har provanställning förhandlar du såklart upp lönen när provanställningen är slut.
Då har du hunnit bli lite viktig och det är inte lika lätt att bara släppa dig.
Senast redigerad av banankaka12 2017-03-12 kl. 23:39.
Citera
2017-03-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Har du skrivit på? Har du provanställning?

Om du har provanställning förhandlar du såklart upp lönen när provanställningen är slut.
Då har du hunnit bli lite viktig och det är inte lika lätt att bara släppa dig.

Tack! Nej de behöver någon akut så kommer bli anställd direkt. Har inte skrivit avtal ännu. Klok tips däremot.
Citera
2017-03-12, 23:45
Medlem
franges avatar
Citat:

Fråga chefen i samband med att du skriver på anställningsavtalet - vilket i sin tur bör göras omgående.
Citera
2017-03-13, 00:01
Medlem
Jag tror att du räknar fel någon stans. Ser inte det troligt att någon seriös arbetsgivare skulle göra ett så stort fel som 33%. Komvux är kommunalt och brukar vara hyfsat korrekta. Du skriver att du har timlön, har dina andra kollegor också det?
Har du räknat deras bruttolön (före skatt) och din lön efter skatt (netto)?
Hur många timmar i månaden har du räknat att normalarbetstiden är?
Har dina kollegor längre arbetslivserfarenhet och bättre utbildning än dig?
Har ni olika arbetsuppgifter?
Har du räknat med deras semesterersättning men missat din egen?
Jag tror som sagt inte att du får 110 kr/h och dina kollegor 140 kr/h för samma arbete. Tipset är att ställa frågan så snart som möjligt så får chefen förklara hur lönesättningen fungerar och då visar det sig troligen att ni får ganska lika lön för lika arbete.
Citera
2017-03-13, 00:02
Medlem
Citat:
Tack! Nej de behöver någon akut så kommer bli anställd direkt. Har inte skrivit avtal ännu. Klok tips däremot.

När det är dags att skriva på så säger du att du har funderat och att du vill ha samma lön som de andra med samma arbetsuppgifter som började 3 månader innan.

Du har inte förbundit dig till att acceptera något innan avtalet är påskrivet.

Det är också skälvklart att arbetsgivaren kommer försöka få dig billigt. Så om du bara accepterar det som bjuds utan att ställa några krav så får du självklart skitavtal.
Citera
2017-03-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag tror att du räknar fel någon stans. Ser inte det troligt att någon seriös arbetsgivare skulle göra ett så stort fel som 33%. Komvux är kommunalt och brukar vara hyfsat korrekta. Du skriver att du har timlön, har dina andra kollegor också det?
Har du räknat deras bruttolön (före skatt) och din lön efter skatt (netto)?
Hur många timmar i månaden har du räknat att normalarbetstiden är?
Har dina kollegor längre arbetslivserfarenhet och bättre utbildning än dig?
Har ni olika arbetsuppgifter?
Har du räknat med deras semesterersättning men missat din egen?
Jag tror som sagt inte att du får 110 kr/h och dina kollegor 140 kr/h för samma arbete. Tipset är att ställa frågan så snart som möjligt så får chefen förklara hur lönesättningen fungerar och då visar det sig troligen att ni får ganska lika lön för lika arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
När det är dags att skriva på så säger du att du har funderat och att du vill ha samma lön som de andra med samma arbetsuppgifter som började 3 månader innan.

Du har inte förbundit dig till att acceptera något innan avtalet är påskrivet.

Det är också skälvklart att arbetsgivaren kommer försöka få dig billigt. Så om du bara accepterar det som bjuds utan att ställa några krav så får du självklart skitavtal.

Det är en privat ställe där jag och tjejkompisen har samma arbetsuppgifter. Båda är timanställda, båda jobbar likadant. Timlönen varierar med 50 kr.
Citera
2017-03-13, 00:12
Medlem
Kan vara så att dina kollegor är anställda via ett bemanningsföretag?
Citera
2017-03-13, 02:23
Medlem
På många företag brukar lönen gå upp ett snäpp efter ett antal månader. Inte så att de varit där i tre månader och nu gått upp i lön?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in