• 2
  • 3
2017-03-14, 14:32
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men det är skillnad på kilo- som prefix, vilket är vad du pratar om, och ett fristående kilo som trivialbenämning på en fysikalisk enhet, endera kilogram eller någon av de två tryckenheterna bar och kg/cm2.

Vilket egentligen kommer från det faktum att "kilo" användes i beteckningen kraft, utifrån kraftenheten kilopond, som motsvarar tyngden hos ett kilogram massa under utsättning för "normal" jordacceleration... Hur som helst, många använder just "kilo" för att prata om just kraft även i dag, utan att veta att det egentligen heter kilopond eller ens förstå skillnaden mellan massa och tyngd.
Citera
2017-03-14, 17:15
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Sen är jag inte med på kilo betyder ”handfull”
[...]
Grekiska kilo verkar höra ihop med ytterligare ett ord för ”hand”; som framskymtar i lånordet kirurgi ”handarbete”. Vissa påstår att även latinets mille bygger på detta ord; i så fall en lång sammansättning (ungefär ”ett gånger hand”) vars uttal har blivit rejält nedslipat.
Ja, det var det ordet jag syftade på. ’Handfull’ är naturligtvis en fri tolkning, men för något som betecknar en viss mängd och är en avledning av ett ord som betyder ’hand’ tycker jag inte att det är alltför långsökt. Den latinska etymologin är onekligen knepig men den har ändå ett visst stöd i fornindiskans sahasra- med samma två element i en betydligt genomskinligare form. Sedan kan man förstås diskutera om *ģheslo- innehåller samma *ģhes- som χείρ och hasta-, men jag ser ingen uppenbar anledning att betvivla det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in